Program festivalu Pohoda sa tento týždeň rozrástol o ďalšie zaujímavé mená. Je medzi nimi legendárny kanadský dídžej, technologický inovátor a celosvetovo uznávaný techno producent Richie Hawtin či britská kapela Glass Animals. Tá mala v Trenčíne hrať už v roku 2018, no pre vážne zranenie bubeníka musela práve v tom čase zrušiť celý zvyšok svojho turné.

Richie Hawtin patrí medzi zásadné osobnosti súčasnej hudobnej scény, The New York Times ho nazval intelektuálnou hybnou silou v rámci elektronickej tanečnej hudby. Jeho tvorba bola súčasťou exhibícií v Guggenheimovom múzeu v New Yorku, v Grand Palais či Centre Pompidou v Paríži a znela aj počas otváracieho ceremoniálu zimnej olympiády v Turíne. Stál pri vývoji zásadných elektronických nástrojov ako Ableton Live, Traktor Scratch, Lemur Controller či mixu MODEL 1.


Skvelé technické zázemie a lásku k elektronickej hdube vštepil Hawtinovi jeho otec, ktorý pracoval na technickej pozícii v automobilovom koncerne General Motors. Richie začal s hudbou vo veľmi mladom veku, pričom okrem produkcie si aj sám programoval a konštruoval zariadenia, na ktorých hrával. V sedemnástich už hral ako dídžej v detroitských kluboch. V roku 1989 založil s Johnom Acquavivom vydavateľstvo Plus 8 a spolu stáli aj v roku 2004 pri zrode najpopulárnejšieho online obchodu s tanečnou hudbou Beatport.com.

Na prelome ôsmej a deviatej dekády minulého storočia Hawtin vystupoval ako F.U.S.E. a pod týmto menom vydal aj svoju prvú nahrávku EP Approach and Identify 12. Tá je označovaná ako jedna zo zásadných nahrávok štýlu, ktorý sa neskôr začal nazývať IDM (inteligentná tanečná hudba). Pod svojím ďalším úspešným pseudonymom Plastikman vydal v roku 1993 album Sheet On. Ten zaradil Mixmag medzi 50 najvplyvnejších tanečných albumov všetkých čias.


Pod názvom Concept 1 vydal v roku 1996 viacero singlov a posunul sa k minimal technu. V rámci vydavateľstva M_nus vydal v roku 1999 kompiláciu Decks, EFX & 909. Skladby na túto nahrávku nahrával spojením dvoch DJ pultov, efektových krabičiek a bicieho automatu. Na album nadviazal ďalšími kompiláciami DE9: Closer to the Edit (2001) a DE9: Transitions (2005), medzitým ešte vydal album Closer (2003).

Richie Hawtin účinkoval pod množstvom rôznych pseudonymov a spolupracoval s umelcami ako Sven Väth, Daniel Bell, John Acquaviva, Ricardo Villalobos, Robert Henke či so svojím bratom, vizuálnym umelcom Matthewom Hawtinom, a mnohými ďalšími. Bývalý riaditeľ značky Dior Raf Simons o ňom povedal, že Hawtina počúva ako iní ľudia počúvajú klasiku a označil ho za Kraftwerk súčasnosti. V roku 2014 získal Richie Hawtin AIM Awards za mimoriadny prínos k hudbe. O rok neskôr ho milión členov ankety The DJ List Ranking označilo za druhého najlepšieho dídžeja súčasnosti a v tom istom roku ho portál Topdeejays.com porovnávajúci štatistiky zo sociálnych sietí označil za najvplyvnejšieho dídžeja na svete.

Za Richieho v tíme Pohody dlhodobo loboval kurátor pódia CCC Club Matwe Kaščák, ktorý o jeho bookingu povedal: "Prvý track, čo som od Richieho Hawtina ako Plastikmana počul, bol zrejme legendárny Pakard - vec, ktorá ma fascinovala svojou hypnotickou jednoduchosťou a premyslenou čudesnosťou. Mal som asi 15 rokov a otvorilo mi to neskôr dvere do pre mňa celkom nových vôd minimal techna. Prvýkrát vypočutý Kraftwerk, keď som mal štyri roky, potom Plastikman, keď som mal 15 a pomedzi to všetky rôzne odnože techna, vrátane Richieho Hawtina na Pohode 2020, keď budem mať 30. Krásna trajektória."


Svieži pop z Británie aj poľský post-punk

Inteligentný pop - spojenie, ktoré by u nás mnohí označili za oxymoron, je realitou v tvorbe kapely Glass Animals. Jej členovia sa poznajú od svojich trinástich rokov, pričom skupinu založili pred deviatimi rokmi. V roku 2012 vydali EP Leaflings a krátko na to ich v Londýne videl naživo Paul Epworth (producent Adele či Rihanny). Čoskoro sa stali prvým menom jeho nového vydavateľstva Wolf Tone.

Ich debutu Zaba dali hodnotenie osem bodov z desiatich NME, Q, DIY i Clash. České Rádio Wave ho označilo v rubrike album týždňa za debut roka. Glass Animals si po vydaní albumu vybrala ako predkapelu St. Vincent či Metronomy a vystúpili v najprestížnejších televíznych šou ako Later With Jools Holland, Jimmy Kimmel live, Late Night with Seth Meyers či the Late Show with James Corden.


V máji 2016 vydali druhý album How to Be a Human Being, ktorý znamenal ich definitívny prienik medzi najhorúcejšie kapely súčasnosti. Bývalý študent neurológie, spevák Dave Bayley, sa na albume vyznamenal ako skvelý pozorovateľ a rozprávač príbehov bežných ľudí. Album bol nominovaný na Mercury Prize, mimoriadne vysoké hodnotenia získal od novinárov z Guardianu, The Skinny či MixMagu a v predajnosti sa dostal medzi TOP 20 albumov americkej hitparády.

Čaro hudby Glass Animals nespočíva len v posadnutosti detailnou štúdiovou prácou a vynikajúcich videoklipoch, ale aj v nápaditom pódiovom prevedení. Presvedčili sa o tom aj návštevníci ich posledného vystúpenia v Česku. Podľa magazínu iReport si "suverénně ochočili pražské publikum. Vyprodaný sál dostal nejen to, co očekával, ale mnohem více."

Na Pohode mali vystúpiť už v roku 2018, no pre zranenie bubeníka Joea Seawarda museli koncert v Trenčíne aj celé svoje turné zrušiť. Na jeseň minulého roka po trojročnej pauze vydali novú pieseň Tokyo Drifting (s Danzelom Currym), čím svitla nádej aj pre organizátorov Pohody a slovenských fanúšikov. A dnes je už jasné, že po festivaloch ako Glastonbury, Coachella či Bonnaroo uvidímekapelu Glass Animals aj na Slovensku.


Výborným nedávnym prírastkom v lineupe Pohody je aj poľská post-punková kapela Trupa Trupa, ktorá sa pred necelým rokom stala novým prírastkom kultového nezávislého vydavateľstva Sub Pop. Aj vďaka tomu o ich najnovšom albume Of the Sun píšu najprestížnejšie svetové hudobné médiá ako Pitchfork, Mojo, The Quietus, The Line of Best Fit, Paste či Clash Music. Úspech Trupa Trupa je dobrým signálom pre scénu zo strednej a východnej Európy, že sa o umelcov z tohto regiónu začínajú zaujímať aj veľké agentúry, festivaly a médiá na západe.

Podľa Guardianu talentovaní Poliaci prinášajú nekonvenčné melódie, hustú inštrumentáciu a v textoch preskúmavajú najtemnejšie stránky stavu ľudstva. The Times ich prirovnáva k Sonic Youth, Radiohead a nálade Manchestra v 80. rokoch. "Trupa Trupa sú zriedkavou dystopickou post-punkovou zostavou, ktorá zahŕňa optimizmus a ľahkomyseľnosť ako súčasť mechanizmu prežitia. Možno nemajú dokonalý lekársky predpis na lepší svet, ale pozývajú nás, aby sme si ho spolu s nimi predstavili," napísal o albume Pitchfork. Zostáva len dodať, že táto pozvánka platí aj pre návštevníkov Pohody 2020.


Aktuálne potvrdení umelci Pohody 2020: Stormzy, Lykke Li, Thom Yorke Tomorrow's Modern Boxes, The Libertines, Metronomy, Richie Hawtin, Glass Animals, Wolf Alice, Slowthai, Parcels, ZHU, JPEGMafia, Archive, The HU, Kevin Morby, Floating Points, Black Midi, Hatari, The Comet Is Coming, Shame, Yves Tumor, Chai, Kokoroko, Emel Mathlouthi, Iva Bittová & Dunaj, Bazzookas, Wooze, PENGSHUi, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou, Black Country, New Road, Trupa Trupa, Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs, Crack Cloud, Malox, Shht, Marina Satti & Fonés a ďalší.

Redakciu Hudba.sk informoval PR manažér Pohody Anton Repka. Tlačovú správu sme upravili. Všetky podrobnosti o festivale nájdete na jeho oficiálnej stránke www.pohodafestival.sk.