Medzinárodný festival NEXT, významná udalosť zameraná na súčasnú hudbu a experimentálnu zvukovú tvorbu na Slovensku, oslavuje už 25. výročie. Od 27. novembra do 1. decembra sľubuje jubilejný ročník nabitý program plný inovatívnych vystúpení svetových aj domácich umelcov a umelkýň, vrátane niekoľkých premiér.

Festival sa už tradične uskutoční vo viacerých bratislavských priestoroch, medzi ktorými sú A4 – priestor súčasnej kultúry, Mirbachov palác, Galéria mesta Bratislavy, Jungle Roastery, Kostol klarisiek a Slovenský rozhlas, kde sa vo Veľkom koncertnom štúdiu už v stredu 27. novembra odohrá otvárací koncert festivalu.

O vyvrcholenie úvodného večera sa postará oceňovaný elektronický producent a významný audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV. Unikátne predstavenie na pomedzí koncertu a mediálnej archeológie využíva na vytváranie zvuku aj obrazu historické počítače Commodore CBM 8032 z roku 1980. Henke v ňom skúma kontrast medzi modernou estetikou a technologickými obmedzeniami desiatky rokov starého hardvéru. Spektakulárna audiovizuálna performancia, ktorú festival uvádza v spolupráci s Goetheho inštitútom, vzdáva hold priekopníckym technológiám a podnecuje k reflexii o plynutí času a vývoji elektronickej hudby a umenia.

Protipólom k Henkeho vystúpeniu bude na úvod večera koncert baskickej akordeonistky Garazi Navas, ktorá predstaví skladby skomponované spoločne s Miguelom A. Garcíom. Navas sa zaoberá blízkym vzťahom medzi súčasnou experimentálnou scénou a tradičnou hudbou, no zároveň významne obohacuje zvukové polohy svojho nástroja.

Rôznorodosť ako pilier dramaturgie

Festival NEXT aj tento rok dokazuje, že pestrá dramaturgia je jeho konštantou. Program predstaví umelcov a kolektívy z viacerých kontinentov a uvedie širokú škálu kreatívnych prístupov: od radikálnych zvukových performancií cez improvizovanú hudbu až po audiovizuálne a multimediálne projekty. Hlavnými ťahákmi tohto ročníka sú projekty, ktoré výrazne ovplyvňujú súčasné smery hudobného umenia. Medzi najvýznamnejších účinkujúcich patrí fínsko-berlínske duo Amnesia Scanner, ktoré vo svojej tvorbe odvážne skúma hranice medzi chaosom digitálneho sveta a zraniteľnosťou súčasných systémov.

Interdisciplinárne predstavenie Materize islandskej umelkyne Sol Éy prelína zvuk, pohyb a priestor. Účinkujúce majú oblečený elektronický nástroj Hreyfð, ktorý reaguje na gestá pomocou senzorov a spätnej väzby, čím umožňuje tanečníčkam stať sa hudobníčkami a sound systemom zároveň.

Gazelle Twin, umelecké alter ego britskej hudobníčky Elizabeth Bernholz, ponúkne nevšednú performanciu, ktorá podrýva očakávania a skúma nové hranice umeleckej identity, ale aj kritiky sociálnych konvencií a hudobného priemyslu. Mimochodom, video nižšie je z vystúpenia v Brightone, kde ako jej predskokanka vystúpila mladá slovenská hudobníčka a skladateľka Nina Kohout. V našom nedávnom rozhovore o Gazelle Twin a jej koncerte povedala:

"Elizabeth, ktorá stojí na čele projektu je absolútne dychberúca hudobná osobnosť, v prvom rade filmová skladateľka, ktorá sa prioritne venuje tvorbe soundtrackov do hororov. Minulý rok vydala v rámci svojho osobného projektu Gazelle Twin nový album Black Dog, ktorý sa venuje všadeprítomnosti duchov a 'nevysporiadaným účtom' s inými svetmi. Už aj tak dosť temná hudobná zložka bola zimomriavkovo podporená špičkovými interaktívnymi vizuálmi a celý koncert, tak ako aj môj, sa odohrával v nádhernej divadeľnej sále Attenborough Centre for the Creative Arts. (...) Bol to neuveriteľne špeciálny večer a nič podobné, v takej komplexite, ako bola šou Gazelle Twin, som ešte nezažila."

Turecký umelec Görkem Arıkan predvedie svoj jedinečný nástroj Wirwarp, ktorý publiku sprostredkuje dynamické, dotykové skúmanie zvuku. Senzory vo vodivých gumených kábloch vytvárajú dynamickú sieť na drevenom ráme a poskytujú dotykové pole pre zvukové skúmanie prostredníctvom manipulácie s dynamikou napätia.

Výrazným momentom programu bude energické vystúpenie  experimentálneho dua Enxin/Onyx, ktoré kombinuje prvky hororovej atmosféry s temnou elektronikou, čím vytvára unikátne napätie medzi hlukovými textúrami a harmóniou.

Kinga Ötvös je hlasová akrobatka pôsobiaca v Berlíne. Jej koncert bude skúmať možnosti dekonštrukcie archetypov formy a hudobnej tvorby, kde sa sakrálne frázy prelínajú s kybernetickými hlasmi v elektronickom prostredí temných a éterických energií.

Londýnske duo FURT (Richard Barrett & Paul Obermayer) prinesie komplexné hudobné vzorce, ktoré vznikajú prienikom voľnej improvizácie a systematickej kompozície.

Klubový program v industriálnych priestoroch Jungle Roastery v areáli bývalého Výskumného ústavu zváračského uvedie napríklad producenta známeho ako Safety Trance. Projekt Luisa Gabrana vychádza z jeho venezuelských koreňov, zameriava sa na pulzujúce rytmy, silné basy a energické vokály žánru dembow, ktorý počúval vyrastajúc v Caracase. V podobnom duchu ako jeho dlhoročná spolupracovníčka Arca, Safety Trance prepája klasický dembow cez moderný a prierazný zvukový dizajn, čím vytvára inovatívnu klubovú hudbu, ktorá je plná energie a hravosti.

Štyrikrát zvukový prales

25. ročník festivalu prináša aj rôznorodé prístupy k práci s terénnymi nahrávkami a zvukmi inšpirovanými prírodou. Výnimočný španielsky zvukový umelec Francisco López, dnes už legenda na poli kompozície s terénnymi nahrávkami, poslucháčstvu ponúkne "hlboké, slepé počúvanie", kedy sa s páskou na očiach môžu vydať na zvukovú prechádzku tými najdivokejšími zákutiami planéty.

Na Lópeza nepriamo nadviažu slovenská flautistka Michaela Antalová a nórsky kontrabasista Adrian Myhr, ktorí spájajú tradičnú ľudovú hudbu s terénnymi nahrávkami. Ich tohtoročný album Sing Nightingale je podmanivým folkovo-experimentálnym dielom. Obsahuje nahrávky nočného spevu slávika a experimentuje s rôznymi nástrojmi z celého sveta, pričom duo skúma ich bohaté tonálne textúry. Ich festivalové vystúpenie bude obohatené o pohlcujúcu živú videoprojekciu Torda Knudsena.

Zvukový les do tretice uvedie aj duo Kuntari z Indonézie, ktoré prinesie zmes experimentálnych rytmov. V ich inovatívnych zvukových scénach, výstižne pomenovaných ako primal core, sa indonézske tribálne rytmy, animálne spevy, simulované zvieracie volania a elektronické efekty zbiehajú v temnej a organickej zvukovej divočine.

Plankturutaña je premiérová zvuková performancia tria Ute Wassermann, Marina Cyrino a Merche Blasco. Umelkyne v nej spájajú ľudské a viac-než-ľudské zvuky a vytvárajú imaginárny akusticko-vizuálny biotop. Táto špekulatívna zvuková krajina skúma interakcie medzi tradičnými a modifikovanými nástrojmi, DIY elektronikou, terénnymi nahrávkami a hlasom.

Program v Galérii mesta Bratislavy s voľným vstupom

Nedeľa (1.12.) pre všetkých na festivale NEXT 2024 prinesie ešte viac rozmanitosti. Americká hviezda "inej" hudby Spencer Clark predstaví pod menom Monopoly Star Child Searchers pulzujúcu perkusívnu syntetizátorovú energiu, ktorá prelína prvky rituálnej hudby z Maroka, saharského blues, rytmických západoafrických perkusií, japonskej elektronickej fusion hudby a amerického ambientu.

Česká zvuková umelkyňa Veronika Svobodová pracuje s pieskom, drevenými úlomkami, bridlicovými doskami, ktoré pohybom rozozvučí a pomocou kontaktných mikrofónov a terénnych nahrávok vytvorí subtílne audiozážitky.

Nevšedné stretnutie bicích, marimby a vibrafónu v jednej z barokových miestností GMB uvedie špeciálne pre NEXT domáce trio Dalibor Kocián & Jozef Krupa & Lenka Novosedlíková.

Kompletný program a všetky informácie o festivale NEXT nájdete na stránke www.nextfestival.sk.

NEXT 2024 Advanced Music Festival sa koná s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia (hlavný partner), Hlavného mesta SR Bratislavy a MČ Bratislava – Staré Mesto. Spoluorganizuje A4 – priestor súčasnej kultúry, ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia a Nadácie mesta Bratislavy. Predstavenie Robert Henke – CBM 8032 AV uvádza Festival NEXT vďaka finančnej podpore Goethe-Institut Slovensko.

Redakciu Hudba.sk za organizátorov festivalu informoval Juraj Hoppan. Správu sme upravili a doplnili.