"Toto je poprava zvukom," rapoval Majk Spirit v roku 2010 do neškodne znejúceho beatu skladby Outta Control od 50 Centa. Dvakrát by si to rozmyslel, ak by počul tvorbu producentského dua Tittingur, ktoré s každým novým počinom posúva hranice svojho temného "maximal techna" do ešte brutálnejších sfér.


Najnovší, v poradí už štvrtý dlhohrajúci album v diskografii Tittingur vyšiel vo štvrtok 29. septembra pod názvom Technopol a ide o doposiaľ najodvážnejšie dielo dvojice Dominik Suchý a Matúš Mordavský. Hoci pôvodne zamýšľali urobiť svoj najpriamočiarejší techno album v presnej definícii žánru, udial sa úplný opak.

"Možno sa autorom nikdy nepodarí urobiť poriadny techno track, lebo nevedia ako. Práve vtedy sa to však stáva najzaujímavejším. S istotou nevieme povedať, či je Technopol vôbec ešte techno albumom, napriek svojmu názvu. Niežeby na tom záležalo. Hudobne sa prelieva a hľadá v hlbinách súčasnej elektronickej hudby a sonických bádaní. Počujeme dunenie, súženie, extázu i bolesť," približuje nahrávku vydavateľstvo Weltschmerzen, zamerané na emočne vyhrotenú, ľudsky prepojenú a zvukovo vyhranenú súčasnú hudbu. Pod jeho hlavičkou album vychádza v digitálnom formáte na streamovacích službách ale aj na klasickom čiernom vinyle.



Zvuková paleta Tittinguru sa na novinke stáva ešte viacznačnejšou. Počuť tu možno formy na hraniciach súčasnej klasickej hudby, IDM, braindance a nejednoznačné polyrytmy, ozveny rozostrených raveových synthov, ťaživú power elektroniku, živé bicie procesované do nepoznania, nerozoznateľné terénne nahrávky, rev divých zvierat či industriál. Techno tracky bez rovných beatov.

Tittingur nepracuje s postupným vývinom, album sa odohráva v dejstvách, pričom producenti prehlbujú svoju prácu s motívmi a formami. A, samozrejme, nechýba ich charakteristický zvukový brutalizmus, teror, surovosť a kompletné obalenie zvukom. Prívlastok post-techno je určite na mieste, no možno ešte trefnejšou škatuľkou by bolo art techno. Technopol totiž prehlbuje prístup autorov k albumu ako definitívnej umeleckej forme.

Keď začala vojna na Ukrajine, Technopol bol v poslednej produkčnej fáze svojho vzniku. Tittingur sa tak nevyhli bázni a súženiu, ktoré sa na album dostali v plnej sile, spolu s bicími pripomínajúcimi výstrely (Comes to Pass) a zvukmi nepredstaviteľnej hrôzy.

The East makes a comeback
amidst collapsing nostalgias
and we are surprised

On the screen of my device

all unravels in familiar heat
Fright turns into rapture, ecstasy.

Tvorba a vydanie albumu boli z verejných zdrojov podporené Fondom na podporu umenia a kultúrnym fondom SOZA.

Zdroj: Weltschmerzen (Hudba.sk edit)