"Chcel som zhudobniť pravdu. Toto som ja za posledné dva roky," hovorí Martin "Majlo" Štefánik, mladý hudobný skladateľ a klavirista, známy najmä z hudobného projektu Ľudové Mladistvá. Pod umeleckým menom ...stefanik uvádza ojedinelý audiovizuálny projekt, ktorý tvoria tri výrazné hudobné kompozície sprevádzané silnými vizuálmi.


Prostredníctvom týchto troch samostatných autorských skladieb, ktorý jednotiacim prvkom je nekonvenčný a experimentálny prístup ku kompozícii a pôsobivé spojenie zvuku s obrazom, Martin "Majlo" Štefánik otvára rôzne komnaty a prináša svoju doteraz najosobnejšiu umeleckú spoveď. Tvorba týchto kompozícií, ako aj realizácia nahrávania hudby a vizuálov, sa udiali počas dvoch covidových lockdownov.

"Všetci sa neustále niekam posúvame a napredujeme. Ľudové Mladistvá je projekt, ktorý vznikol z mladíckeho nadšenia urobiť niečo výnimočné. Môj nový projekt rovnako čerpá z nadšenia a objavovania, študovania nového zvuku a nových podnetov, avšak najviac mi išlo o zhudobnenie mojej osobnej, naozajstnej pravdy, ktorú žijem, bez falše," hovorí hudobník a skladateľ, ktorý za posledné roky autorsky spolupracoval aj s Petrom Lipom.

"Vypnutie" a nové podnety

Projekt ...stefanik tvoria tri autorské inštrumentálne kompozície - Prútené, Paťiv Ján Berky Dušan a Søren. Každá má svoj vlastný príbeh, originálnu atmosféru a jedinečné nástrojové zloženie, doplnené jemnou elektronikou. Na skladbách spolupracovali poprední slovenskí umelci a hudobníci ako Marián Slávka (bicie), Michal Šelep (kontrabas), Nikolaj Nikitin (klarinet), Spectrum Quartett a ďalší.

"Tieto skladby vznikali počas štúdia na VŠMU, kde som začal študovať v roku 2019 a bolo to jedno z mojich najlepších rozhodnutí," hovorí Majlo, ktorý mal vďaka tomu možnosť konzultovať skladby aj so svojím profesorom skladby Lukášom Borzíkom, dvojnásobným víťazom ceny Radio_Head Awards v kategórii Klasická hudba. "Za jeho vecné a trefné rady mu patrí veľká vďaka. Celkovo je katedra skladby a dirigovania pre mňa veľkým prínosom."

Dva roky počas najprísnejších opatrení proti epidémii neboli pre mladého hudobníka jednoduché, zároveň im predchádzalo veľmi búrlivé pracovné aj osobné obdobie, ktoré sa odrazilo aj v aktuálnom sólovom projekte. "Mal som za sebou veľmi intenzívne mesiace po vydaní debutového albumu Ľudových Mladistiev, množstvo koncertov, ďalších aktivít. Začal som školu, nevedel som, čo skôr. Nakoniec to dospelo až do 'vypnutia'. Zažil som obdobie panických atakov, ktoré ma zastihli nepripraveného. Musel som sa s tým vyrovnať, premýšľal som, ako to urobiť cez hudbu," približuje búrlivé obdobie po úspechu svojho prvého hudobného projektu.

Prútené - folklór, ktorý viac cítiť než počuť

Ako prvú skladbu projektu ...stefanik zverejnil Majlo skladbu Prútené. Spolu s videoklipom mala premiéru 6. novembra a fanúšikom Ľudových Mladistiev ukázala, ako veľmi sa mladý skladateľ za pár rokov posunul. Kreatívne hranie sa s viac či menej známymi ľudovými motívmi nahradila jemnosť a minimalizmus, žánrovo je to skôr súčasná vážna hudba s príchuťou avantgardy ako jazz fusion. "Skladba Prútené je o túžbe po domove na cestách do zahraničia, rozjímanie nad domovom, minulosťou, reminiscencia na kraj, odkiaľ pochádzam. Kým v Ľudových Mladistvách bolo folklór počuť, v tejto kompozícii je ho cítiť," hovorí Majlo.


Ako dodáva, prvotnou inšpiráciou bola kniha Prútené kreslá od Dominika Tatarku spolu s vlastnými skúsenosťami z ciest do zahraničia. "Vždy na cestách cítim určitý nepokoj a bytostný chtíč po domove. Prútené kreslá pre mňa symbolizujú objekt pokoja a čas na premýšľanie nad tým, odkiaľ som a kam patrím. O to silnejšia je táto téma pre mňa dnes, v časoch, kedy vidíme, ako sa dá narušiť sloboda, vziať domov," hovorí Majlo, pre ktorého bola táto skladba prirodzeným pokračovaním bádania v téme folklóru, ktorej sa začal venovať v projekte Ľudové Mladistvá. "Aktuálne nahrávame nové skladby, posúvame sa ako kapela ďalej, hráme koncerty. Pre mňa osobne to však bol iba začiatok jednej obrovskej témy, ktorej sa chcem venovať do hĺbky aj sólovo."

Video sa nakrúcalo v bratislavskej Galérii Nedbalka, ktorá je pre Majla jeho prúteným kreslom. "Toto miesto je mojím útočiskom. Keď vidím tie tisíce hodín práce umelcov na jednom mieste, zvláštnym spôsobom ma to ukľudňuje. Som vďačný, že sme sa s vedením galérie vedeli dohodnúť a realizovať natáčanie práve tu." O vizuálne pôsobivé dielo sa postaral Mario Frank, nakrúcalo sa na mobilný telefón, čomu je pri zhliadnutí videa ťažko uveriť.

Paťiv Ján Berky Dušan pripomína dôležitosť menšín v slovenskej kultúre

Študovať históriu, poznať národných umelcov a vážiť si minority, ktoré svojím umom dopomohli k vývoju našej kultúry. To sú hodnoty, ktoré mladý hudobník v tejto skladbe odzrkadľuje. Ján Berky Dušan bol huslista a primáš z regiónu Podpoľanie, ktorý sa nachádza v strede Slovenska. Paťiv v rómskom jazyku znamená pocta. "Jeho technika hry na husle a cifrovanie pre mňa znamenajú jedinečný a autentický zvuk slovenského folklóru," hovorí Majlo.

Skladba je napísaná pre trio, Štefánik ju nahral spoločne Andrejom Gálom (violončelo) a Dalibor Kocián alias Stroon (vibrafón). Jedenásť minútová skladba plynie pokojne a nenápadne, ako soundtrack ku komorným filmovým scénam. O to viac prekvapí vygradovaná záverečná minúta, ktorej rozjasnený energický motív by si zaslúžil znieť dlhšie.


Søren - od panických atakov k oslobodeniu mysle

Posledná, najnovšie zverejnená kompozícia Søren rozpráva skutočný príbeh o skúsenostiach a vyrovnaní sa s panickými atakmi. Úzkosť spojená s panikou, ktorá príde náhle a bez varovania, sprevádzaná veľmi nepríjemnými pocitmi, sa časom môže ukázať ako vyslobodenie gradujúce do transcendentálnych rozmerov. "Mne sa to stalo na jeseň v roku 2019 po ceste z Prahy do Bratislavy. Trvalo to asi pol roka a počas celého obdobia som rozmýšľal, ako to pretaviť do hudby," hovorí Majlo o osobnej skúsenosti s panickými stavmi.

Skladba nesie meno dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda, pre ktorého je úzkosť kľúčovým termínom.


Video sa nakrúcalo v Pistoriho paláci, o tanečnú choreografiu sa postarala Lucia Juklová. "Vďaka Majlovi som dostala priestor na tvorbu choreografie a pohybových konceptov spolu s mojimi úžasnými tanečníčkami z Quan Movement. S režisérom Michalom Balážom sme sa snažili nájsť prvky, ako pohybovo stvárniť rôzne štádiá úzkostných stavov a ako to človeku pocitovo priblížiť prostredníctvom hudby, kamery a pohybu. Som rada, že tanečníci dostávajú čoraz viac priestoru a nemusia sa cítiť iba ako doplnok, ale ako plnohodnotná umelecká zložka. Pravdupovediac, takto ma to najviac napĺňa," prezrádza Juklová.

Podnetné spolupráce a mágia autorskej slobody

Produkciu a mix všetkých troch skladieb zastrešil skladateľ a hudobný producent Jonatán "Pjoni" Pastričák alias Isama Zing, ktorý okrem iných spolupracuje aj so slovenskou speváčkou Katarziou. O projekte ...stefanik hovorí: "Spolupracovať s niekým, kto premýšľa o hudbe slobodne a bez predpojatosti, je vždy veľká radosť, ale aj výzva, lebo človek chce do projektu priniesť to najlepšie zo seba. Nepretláčať svoje nápady, ale kreatívne vyzdvihnúť podstatu skladieb. S Martinom sme navyše blízki priatelia a myslím, že nás oboch táto spolupráca inšpirovala a vyprovokovala podnety pre budúce projekty. Veľmi sa teším, že Majlo sa tak nekompromisne pustil do svojej komponovanej tvorby. Má talent písať silné motívy a cit pre zvukové farby a detaily. Najvýraznejšie to počuť práve pri skladbe Søren."

Videá k skladbám Paťiv Ján Berky Dušan a Søren režíroval Michal Baláž, spisovateľ, režisér a scenárista, autor viacerých obľúbených televíznych seriálov. "Videoklip je pre filmára lákavý žáner, no v tomto prípade sa jedná viac o krátke filmy, než bežné videoklipy, a to predovšetkým vďaka hudbe a jej ideovej a tematickej báze. V snahe pretaviť abstraktnosť ako primárnu vlastnosť hudby spolu s filozofiou, ktorú do nej Majlo zachytil, do vkusného a výtvarne hodnotného obrazového doprovodu sme sa pokúšali nájsť taký výsledný tvar, ktorý by bol rovnocenným partnerom hudobnej zložke, dopĺňal a rozširoval témy, ktoré hudby rozvíja, no 'nestrhával' pozornosť na obraz a dej, čo sa niekedy pri videoklipoch stáva. Jednou z najlepších vecí na tomto projekte, okrem možnosti spolupracovať s úžasne tvorivými ľuďmi ako Lucia Juklová a tanečníčky, ktoré oslovila, či Jonatán Pastirčák, s ktorým som sa konečne mohol zoznámiť, bol fakt, že mi Majlo dal pri tvorbe klipov úplnú autorskú slobodu."

Skladby projektu ...stefanik môžete okrem Youtube počúvať aj na Spotify, Deezeri a ďalších streamovacích službách.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla Daniela Grečnerová z House of Ukulele. Správu sme upravili a doplnili. Martina "Majla" Štefánika môžete sledovať na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.