Šramot

Profil

  • Názov interpreta: Šramot
  • Roky činnosti: 20's
  • Žánre: Rock, Alternative rock, Avant-garde
  • Krajina: Slovensko
  • Mesto: Bratislava
  • Web: http://www.sramot.sk/
  • Zoznam členov:
    Laco Végh - gitara
    Juro Gerek - bicie
    Tomáš Vravník - spevák
    Lukáš Vravník - spevák
    Miro Hlaváč - basgitara 

Biografia:

Článok z časopisu Hudba (post)alternatívna úderka Š R A M O T Skúste si predstaviť zmes pozostávajúcu z hudby legendárneho otca jedného z mladých hercov aktuálnej televíznej reklamy, z hardcorových pasáží štýlovo chameleónskej skupiny s názvom Už žiadna viera, ďalej brnianskeho zoskupenia, ktoré dávalo najavo, že sa ešte stále nezhodli a niekdajšej alternatívnej kapely pomenovanej podľa Leninovej teórie umenia – nebude z toho trma-vrma či nepočúvateľná haravara, ale – ŠRAMOT. Tým otcom je Dežo Ursiny z jeho fusion periódy v 70. rokoch lanského storočia (jeho syn nemôže za to, že si ako väčšina slovenských hercov musí privyrábať v reklamných šotoch), spomínaným chameleónom je nezabudnuteľné Faith No More, brnianskym zoskupením Jestě Jsme Se Nedohodli a posledne menovanou, dávnou alternatívou Teória Odrazu z Čadce. Z tohto mesta pochádza aj ŠRAMOT – podivuhodná skupina, ktorej sa podarilo pretaviť spomínané inšpiračné zdroje do bizarne uleteného, ale napodiv organického celku... Kapela vznikla niekedy v roku 1999 nedlho po zániku inej hudobne drsnej kysuckej partičky Otras Petra „Varsa“ Varsavika, s ktorým, mimochodom, dodnes príležitostne spolupracuje. Multifunkčný gitarista a textár Laco Végh, organizačná a v nemalej miere i koncepčná duša Šramotu, postupne okolo seba zoskupil ďalších nadšencov: dvoch spevákov, bratov Tomáša a Lukáša Vravníkovcov, basgitaristu Mira Hlaváča, gitaristu Lukáša Slávika a bubeníka Rada Staníka, ktorí sa neuspokojili s „tľapkaním po pleci“ miestnych fanúšikov, ale začali na sebe tvrdšie pracovať. Prvým výsledkom ich snaženia okrem úspešných koncertov je premiérové rovnomenné CD (2000), z ktorého cítiť nielen poučenosť uvedenými vzormi, ale aj humorne uletenú poetiku porovnateľnú s Chiki liki tu-a – napríklad vo Véghových i Vravníkových textoch, v ktorých bez toho aby skĺzavali do rapovej vulgarity si servítku pred ničím a nikým nedávajú... Popri tvorbe inštrumentálne zložitých, rockovo nekonvenčných piesní spolupracuje Šramot (pre niekoho možno prekvapivo) aj s čadčianskym detským divadelným súborom Eva a následne nahráva druhý, podľa môjho názoru ťažiskový album Fľajsigindmoršpiľ (2004). Nájdete na ňom natoľko rozmanité polohy, že nezasvätenému by sa mohlo občas zdať, že počuje kompiláciu rôznych kapiel. Popri alúziách na ursinyovské dvojhlasy v piesňach Závesy, Slanina alebo Ľahký sáčok v povetrí (inšpirovaný asi filmom Americká krása) tu znejú paródia na „rytmusovský“ hip-hop kombinovaný s ťažkotonážnym heavy metalom Rep (s lokánym raperom Mišom Kubincom), cigánsky odzemok Keľaf, sexuálne kontroverzný punkrock´n´roll Ešte raz, experimentálne slovno-zvukové koláže, ako napr. Ti ti to to to a najmä výborné hybridné polyštýlové skladby Nijako, Šoková terapia versus 3-5 Diterina 2004 alebo 10. track bez názvu “.......“. V nich skupina v rôznych náhlych strihoch kombinuje klenuté, v hlasoch oboch Vravníkovcov prelínajúce sa melódie, ba i vresky a revy nad tvrdými, ironickými black metalovými groovmi, ale aj improvizačné sónické plochy či kingcrimsonovské tkanivá gitár a rytmiky. Šramot je pôsobivý hlavne na koncertoch aj vďaka spontánne excentrickej „show“ a chirurgicko-pionierskym „kostýmom“ oboch frontmanov. Za posledné roky koncertoval okrem klubov na Slovensku (vrátane festivalov a cyklov akým je Hermovo ucho v Nitre) už aj v Čechách, v Poľsku a navzdory klíme, ktorá je u nás v porovnaní s našimi okolitými susedmi voči takejto hudbe neprajná, pokračujú vo svojom „šramotení“ naďalej. Dokladom toho je jednak ich „na kolene“ vyrobené DVD z koncertu v třineckom Clasic Clube (2006) a hlavne zatiaľ posledné CD Brückenbrač (2006). Skupina sa ňom prezentuje už vyhraneným a vyzretým prejavom, ktorým nadväzuje na to najlepšie, čo vo svojom arzenáli mala a má – stačí si vypočuť úvodnú pieseň Nezaspím alebo vyšinuto hravé Ako sa v mori treli tretie trenky či finálny Tuš, po ktorej mám najradšej. Škoda, že u nás neexistuje label špecializujúci sa aj na experimentálne nekonformný rock. Bez váhania by som mu toto provokujúce sexteto, akých u nás len tak nenájdete, odporučil... Ako svojho času povedal nestor českej alternatívy Mikoláš Chadima (Extempore, MCH Band), milionárska daň by takému vydavateľstvu síce nehrozila, ale aspoň by sa o ňom šírilo, že vydáva kvalitnú muziku. Prajem tejto (post)alternatívnej úderke nielen takého osvieteného vydavateľa ale aj skúseného manažéra a zasväteného hudobného producenta, ktorého absencia je miestami predsa len citeľná. To však predpokladá, že ŠRAMOT – ak si nechce pošramotiť povesť (podobne ako toľko iných nádejných skupín) – nezastane na polceste a bude šramotiť ešte viac ako doteraz. Julo Fujak (:HUDBA 1/2007) Diskografia: ŠRAMOT: Šramot (2000) ŠRAMOT: Fľajsigindmoršpiľ (2004) ŠRAMOT: Třinec (2006; DVD v limitovanom náklade) ŠRAMOT: Brückenbrač (2006) Autor fotografie kapely: Maroš Urbaník