Prednedávnom skončila druhá séria speváckej súťaže Hlasu ČS. Či časom prinesie zaujímavé debutové albumy finalistov je ešte priskoro hádať. Z prvej série, žiaľ, do dnešného dňa veľa albumov nevzišlo, a naozaj kvalitných ešte menej. K pôsobivému debutu Anny Veselovskej sa aktuálne pridáva ďalší slovenský účastník prvej série Juraj Zaujec so svojou novinkou Všekto je inak.

Juraj Zaujec svojím pôsobením v súťaži zvýrazňoval fakt, že nie je súťažiaci ako súťažiaci. Kým väčšina účastníkov televíznych speváckych šou chodí na kastingy skúsiť, či vôbec vedia spievať, Zaujec prišiel do súťaže ako hotový muzikant. Do súťaže sa prihlásil preto, aby zviditeľnil svoju už vtedy existujúcu tvorbu. Práve v tomto je výrazné pozitívum speváckych súťaží – možnosť neokukaných talentov zviditeľniť svoje meno, bez čoho by ich debuty buď nikdy nevyšli alebo by ostali nepovšimnuté. Čo by bola v prípade Jurajovho debutu škoda.

Vyzretý prvý album multiinštrumentalistu, ktorý vychádza až dva roky po jeho účinkovaní v Hlase, je akýmsi prierezom spevákovej doterajšej tvorby. Že nahrávka nie je iba zlátanina niekoľkých narýchlo nahraných songov dokazuje okrem celkovej dĺžky obdobia, počas ktorej skladby vznikali, aj štýlová pestrosť, ktorá ponúka okrem očakávaného stredného prúdu aj úplne odlišné žánre ako sú latino, folk či blues. Výsledkom je zmes rôznych polôh, ktoré Jurajovi sedia a ľahko mu ich uveríte. No kým na jednej strane poukazujú na hudobníkovu všestrannosť, na druhej spôsobujú akúsi roztrieštenosť albumu, čo môže byť pre poslucháča, ktorý vyhľadáva v albumoch akýsi jednotný koncept či plynulosť, rušivým elementom.

Naopak, jazyková rôznorodosť v prípade Zaujecovho debutu vôbec nie je na škodu a je vítaným osviežením celej dosky. Do albumu vás vtiahne svieža latino skladba Me Voy, ktorej atmosféru podčiarkuje slovenský text poprepletaný španielčinou. Spomínate si ešte na jeho vystúpenie v Hlase ČS so skladbou La Camisa Negra od Juanesa? Už tam mu takéto smerovanie svedčalo a podarilo sa mu ho vniesť aj na vlastný album. Okrem slovenčiny a španielčiny siahol Juraj hneď v niekoľkých skladbách aj po angličtine, ktorú si niektoré skladby samy pýtali. Napríklad taká Blues by v inom jazyku neznela tak prirodzene. Práve anglicky naspievané piesne vnášajú do albumu oddychovú pohodu, za povšimnutie stojí aj pieseň Without Your Love

Juraj Zaujec, DOD Markíza 2012 Zdroj: Marko Erd

Pár skladieb navyše

Debut ponúka kolekciu dvanástich skladieb a jeden záverečný bonus. Medzi piesňami sú také, ktoré majú na albume bez pochýb svoje miesto, ale aj zopár tých, bez ktorých by sa prvotina pokojne zaobišla. Na album sa totiž dostali aj skladby, ktoré mohli ostať v pomyselnom šuplíku a tam buď dozrieť alebo vôbec nevychádzať. Vďaka nim totiž pôsobí doska trocha neupratane. Na mysli mám piesne Húsky a Mama mi verí, pritom prvá menovaná sa na albume objavuje dokonca v dvoch verziách. Tá druhá, v ktorej si zaspievala s Jurajom aj Lucia Bugalová, je o čosi vydarenejšia, práve vďaka pretaveniu do dueta. Po hudobnej stránke by mohli ostať, stačilo by od základov prekopať texty.

Na druhej strane však hudobník zaradil na album aj skladby, v ktorých naozaj vyniká. Spomínaný song Blues, ktorého vznik siaha až do roku 1999, úvodný song Me Voy, pieseň Sára, venovaná Jurajovej prvorodenej dcére, či veľavravná skladba Domáca, ktorá stojí za vypočutie a zamyslenie sa nad textom. Domáca sa v minulosti dočkala aj vizuálneho spracovania v podobe klipu, v ktorom si Zaujec vyskúšal, aké je to byť bezdomovcom. Zaujímavosťou je, že v albumovej verzii je v kratučkom úvode skladby počuť hlások Jurajovej dcéry. Vlastne celá nahrávka znie aj vďaka príjemnému akustického zvuku naozaj domácky, akoby bola nahraná niekde v obývačke. Len tak, so španielkou v ruke, bez dodatočných štúdiových úprav.

Na záver albumu Juraj zaradil bonus v podobe nahrávky nazvanej Ďakujem. Tu už však nejde o záverečný song albumu, ale skutočne o slovnú ďakovačku, v ktorej spevák spomenul všetkých, vďaka ktorým album mohol vzniknúť a vďaka ktorým znie práve tak, ako vo finále znie. Veď aj mal komu. Na jeho prvotine má svoj podiel viacero hudobníkov (Michal Bugala, Pavol Bartovic, Tomáš Singhofer, Angel Gabriell) a speváčok. S vokálmi v skladbe Húsky spevákovi vypomáhala Kateřina Petráňová, jeho kolegyňa z prvej série Hlasu. Vo verzii Húsky 2 si zase zaspievala Lucia Bugalová, z Hlasu známa ešte za slobodna ako Lucia Molnárová a treťou hosťujúcou speváčkou bola Mária Čírová v skladbe Superhit.

Juraj Zaujec - Všetko je inak
(Opus, 2014)

1. Me Voy