Zase Taylor Swift. Môže sa zdať, že o speváčke píšeme pričasto, inak sa ale pri jej neutíchajúcej aktivite ani nedá. Sotva 18 mesiacov po mimoriadne úspešnom albume Midnights to dokazuje aj najnovší album The Tortured Poets Department, ktorý mal obsahovať úctyhodných 16 nových pesničiek. Napokon je všetko inak a speváčka si pre svojich priaznivcov v tichosti pripravila rovno dvojalbum, ktorý celkovo priniesol až 31 skladieb. Ak ste práve prevrátili oči, nemusíte si nič vyčítať. Predstava dvojhodinovej nádielky romantikou a bolesťou naplnených popových pesničiek ústi do myšlienky, kto tu je vlastne ten mučeník.

Kedy to popová hviezda popri masívnom Eras Tour stihla, netušíme, o to silnejší je ale záujem pesničky spoznať a zistiť, či už skutočne prišiel ich čas. Kvantita nikdy nie je zárukou úspechu. Taylor Swift však toto tvrdenie zmietla zo stola hneď v deň vydania albumu. Štúdiová novinka dosiahla rekordných 300 miliónov streamov, čím si zabezpečila prvenstvo v tejto kategórii. Neskôr sa jej rovnaký rekord podaril aj v týždňovom meradle. Aktuálne sa pýši unikátnym úspechom. Všetkých 31 skladieb z deluxe verzie The Tortured Poets Department debutuje v rebríčku Billboard Hot 100, pričom 1.- 14. miesto patrí výlučne jej pesničkám. Ak ste v tíme Swiftie, je pre vás počet pesničiek nepochybne zdrojom čírej radosti. Ak patríte k poslucháčom, ktorí si len chcú nový album vypočuť,  budú to dve jednotvárne hodiny. Taylor však spravila ťah, vďaka ktorému by to tak jednotvárne byť nemuselo.

Páčil sa vám album Midnights? Veľkú zásluhu zaň nesie aj producent Jack Antonoff. Ak ste skôr fanúšikmi nahrávok Folklore a Evermore, je vám blízka práca Aarona Dessnera z Nationale. Súčasťou albumu The Tortured Poets Department sú obaja. Niekto to nazve stávkou na istotu a snahou zapáčiť sa všetkým, iný uverí v silu umeleckého súladu a v snahu vytvoriť novým pesničkám to najlepšie možné zázemie, pretože práve toto je pre Taylor Swift album, na ktorom sa potrebovala vypísať tak, ako nikdy predtým.

Spojenie dvoch významných producentov zanechalo na nahrávke ich zreteľné zvukové odtlačky, ale nevnieslo do pesničiek rivalitu. Paradoxne sme skôr svedkami súdržnosti, za ktorú by sme im pri štandardnej dĺžke albumovej nahrávke tlieskali. Pri 31 pesničkách sa skôr pýtam, prečo ponúkajú tak málo vzrušujúcich momentov, ktorými by jednotlivé kúsky súperili o pozornosť. Od speváčky, ktorá každým albumom rozpínala svoje hranice sa prirodzene očakávalo, čo vymyslí  tentokrát. V čase, kedy je celosvetovo najžiadanejšou a najoceňovanejšou popovou speváčkou, vsádza na jednoduché popové pesničky, ktoré nespôsobia revolúciu.

Vládkyňa popu tak sebavedomo ukazuje, že jej pozícia je neohroziteľná a nepotrebuje sa viesť na aktuálne trendovej vlne country, ktorú má ona už dávno za sebou. Nepotrebuje ani lesk 80. a 90. rokov. Stačí, že dáva svojím poslucháčom pocit, že ju v nových pesničkách môžu dokonale spoznať. Na albume sa vyznáva zo všetkých útrap bývalých lások, zo všetkých svojich fatálnych omylov, a tým sa dotkne poslucháčov viac ako sviežou produkciou. Väčšina položiek nového dvojalbumu je monochrómna - jemne syntetizátory, rytmus bicích automatov a spev. Kombinácia, ktorá vždy funguje, ale počas dvoch hodín ľahko omrzí.

Zdá sa, že Swift utíšila svoj hnev a ukazuje svoju romantickú stránku, odhaľujúc hĺbku bolesti, ktorú v nej bývalé vzťahy zanechali. "Na tvár tohto básnika sa vkráda úškrn. Pretože sú to tí najhorší muži, o ktorých sa píše najlepšie," uvádza v booklete albumu. Zaujatosť tými najhoršími mužmi v jej živote v niektorých piesňach pôsobí ako obsesia.  "Túžba, trápenie, stratené sny. Myslím si, že je to veľmi fatalistický album v tom, že je tam veľa veľmi dramatických riadkov o živote alebo smrti Je to o dramatickom, umeleckom, tragickom pohľade na lásku a stratu," povedala Taylor o nahrávke.

Od albumu s názvom The Tortured Poets Department, som ale očakávala poetickejší rukopis. Mnohé metafory, prirovnania alebo frázy však pôsobia plocho, zbytočne až bizarne. Spája ich ale ona fatálnosť sprostredkovaná cez mŕtve vzťahy, ktoré viac ublížili, ako posilňovali. Horko-sladká melodráma drží poslucháča v napätí, chce spoznať ďalší kúsok ubolenej duše, ale početná neohrabanosť v textoch vie toto napätie zraziť na kolená. Keď znova narastá, narazíte na ďalší chaotický popis emócií a takto dookola. Poetika Taylor Swift ponúka ale aj mnoho silných momentov. "Som kráľovná hradov z piesku, ktoré ničí. Polož ma späť na poličku," zaznieva v pesničke My Boy Only Breaks His Favorite Toys, v ktorej je Swift iba hračkou v jeho rukách, až kým ju nezničí.

Túžbou po láske kričí skladba Down Bad, v ktorej spoznáme kozmickú lásku, ktorá neprežila. "Vráť sa a zdvihni ma," volá v nej speváčka.  O mužovi, ktorý ju vzal do pekla spieva v skladbe loml, ktorej názov je skrátený kybertextový slang - láska môjho života. Ona však túto skratku v texte premieňa na "láska tvojho života", prípadne "strata môjho života". "Niečo falošné je mŕtve. Bolo to legendárne, bolo to chvíľkové, bolo to zbytočné. Naše pole snov zachvátil oheň. Tvoje podpaľačstvo, tvoje pochmúrne oči uvidím až do smrti," vyčítavo spieva Swift v sprievode monotónneho melancholického klavíra, ktorý sa napokon zastaví, čím symbolicky poukazuje na koniec trápenia, ktoré sa už nezopakuje.  Ibaže trápenie sa opakuje znova a znova s každou pribúdajúcou skladbou.

Chvíľkové úniky ponúkajú kúsky ako Florida!!! S Florence Welch z Florence + the Machine. Oprostíte sa od slov, ktoré albumu dominujú a konečne si všimnete aj hudbu, ktorá aspoň na chvíľu vyčnieva dynamickou estetikou. Florida!!! je tiež jednou z mála skladieb, ktorá sa nevenuje partnerským vzťahom. Je o úniku pred svojím životom a o novom začiatku na novom mieste. "Všetky kúsky zo mňa sa roztrieštili, keď dav skandoval "viac"," je veta z pesničky I Can Do It With A Broken Heart, v ktorej Taylor ponúka ďalší kúsok zo svojho vnútorného sveta. Speváčka, ktorá prekonáva rekordy iných umelcov a posúva latku ostatným kolegom na nedosiahnuteľné miesta, má tiež obdobia, kedy ju to všetko nerobí šťastnou. Môže stáť na pódiu vypredaného štadióna a dať fanúšikom dokonalú šou, ale vo vnútri je stále zraniteľnou ženou so súkromným životom, ktorý sa však stal vecou verejnou.

Z reakcií fanúšikov na nový dvojalbum vyplýva, že najexkluzívnejším faktorom TTPD je analýza toho, o ktorom z bývalých partnerov Swift píše/spieva. Potom si aj ona mohla dovoliť byť "iba" rozprávačkou svojich príbehov a nepozerať sa na hudobný posun. Tak totiž album pôsobí, akoby sa tentokrát nepotrebovala predviesť ako skladateľka. Iba sa potrebovala vyliečiť. Prostredníctvom písania ohromného množstva pesničiek v bezpečí synth-popu a indie-folku. Takže ak si mám odpovedať na otázku z úvodu, áno, čas na nové pesničky skutočne nastal. Len netreba príliš rozpitvávať, o kom presne sú, ale vnímať ich ako celok a ako výpoveď, ktorá je síce hudobne dosť jednoduchá, ale má v diskografii obľúbenej speváčky dôležité miesto. Pre ňu aj pre jej silnú fanúšikovskú základňu, ktorú jej môže nejeden umelec závidieť.

Fenoménu ako je Taylor Swift to stačí. Nepotrebuje viac ako obyčajný popový album navrstvený z jemných melódií a vybičovaných emócií v textoch. Je to kombinácia, ktorá svet nikdy neomrzí. A nech je 31 piesní akokoľvek premrštené číslo, je veľmi nepravdepodobné, že si subjektívnou destiláciou nevyberiete pesničky, ktoré si obľúbite. Pre mňa je to aktuálne klavírna balada Peter, v ktorej Taylor opustila vyčítavý tón a postavila sa do pozície toho, kto prosí o odpustenie a dynamická Florida!!!. Skúste objaviť tie svoje naj.

Taylor Swift - The Tortured Poets Department
(2024)

1. Fortnight