Coldplay si svoje miesto medzi najväčšími kapelami sveta už dávno vydobyli. Majú teda to šťastie, že s každou novou nahrávkou, ktorú vydajú, viac nepotrebujú vsádzať na istotu a otvorenú cestu majú aj experimenty a neobjavené hudobné zákutia. Taký je aj album Ghost Stories plný porozchodového trápenia. Je to však výhra?

Áno aj nie. Ghost Stories ukazuje, ako sa britská štvorica hudobne pasuje s rozchodom svojho frontmana a zároveň sa snaží svoju tvorbu opäť posunúť ďalej. Poslucháč tak prichádza do dilemy, nakoľko prísne sa má postaviť k šiestemu albumu Coldplay – prijať nové skladby chápavo ako výsledok konca vzťahu alebo s rozpakmi ako mierne nudný experiment?

Nemožno poprieť, že "duchárske príbehy", na ktorých s kapelou spolupracovali vychytení britskí producenti (na čele s Paulom Epworthom) sú zhmotnené do pocitového a minimalistického albumu. Až na jednu výnimku postráda pompéznosť predošlej nahrávky Mylo Xyloto, čo však nie je až také prekvapivé, pretože zmenu k akustickejšiemu a "obnaženejšiemu" zvuku avizovali Coldplay už pred nejakým časom. No pocit, že tomu stále niečo chýba, je nebezpečne prítomný.

Skvosty, ktoré stoja za to

Väčšina albumu sa nesie v strednom až pomalom tempe, od úvodných tónov skladby Always In My Head až po záverečnú nežnú baladu O, ktorá patrí k najsilnejším na albume. Hlavným problémom na piesňach však nie je to, že sú pomalé, ale že trvá dlhšie, kým v nich nájdete niečo, čo vás absolútne strhne. Skladby sú nabité túžbou vypísať sa z bolesti, popísať vzťah od jeho počiatkov, kedy je človek očarený druhou osobou, nájsť mágiu a napokon odhaliť svoju dušu.

Coldplay sa toto všetko darí predovšetkým v príjemnej akustickej gitarovke Ink, ale aj najoriginálnejšie poňatom kúsku na albume – prvom singli Magic, ktorého jednoduché a priamočiare vyznanie chytí za srdce. Človek v deviatich skladbách celého albumu nemusí dlho hľadať, aby našiel skvosty – až tak veľa ich tam nie je. Pravdepodobne najlepšie sa Coldplay zhostili svojej úlohy vyrozprávať smutný príbeh rozchodu v pesničke Another's Arms. Ide zároveň o najlepší song z Ghost Stories a keby sa podobnou cestou uberala celá doska, máločo by sa jej dalo vytknúť.

Nie veľmi príjemné prekvapenia

Asi najväčším prekvapením, aké mohli Coldplay fanúšikom naservírovať, bola prvá ochutnávka albumu, melancholická pieseň Midnight jemne "šmrncnutná" elektronikou. Na Ghost Stories však v konečnom dôsledku patrí k tým slabším kúskom. Rovnako zaujímavé je, že šiesta štúdiovka Coldplay vôbec netúži zapáčiť sa súčasným rádiám, až na výnimku Sky Full Of Stars, ktorá je oproti zvyšku konceptuálneho albumu ako päsť na oko. Kvalitatívne nie je o nič horšia (či lepšia?) než drvivá väčšina tanečnej hudby v súčasných hitparádach, z tejto skladby však netrčí nič iné, iba nechutný kalkul. Nehovoriac o tom, že na produkcii sa podieľal aj Avicii so svojimi prefláknutými danceovými beatmi.

Deväť skladieb, deväť uhlov pohľadu na začínajúci, prekvitajúci a napokon aj rozpadávajúci sa vzťah. To je výzva, ktorej výsledok môže ľahko skĺznuť do gýča, ale taktiež projekt, akého sa kapela tohto kalibru mohla zhostiť ohromujúcejšie. Coldplay si vybrali cestu, na ktorej nechceli plniť očakávania fanúšikov, ale tie svoje. Citlivo a odvážne. Len sa ešte musia naučiť, ako rozpovedať celistvý a komplikovaný príbeh pútavo, aby sa na jeho pokračovanie fanúšikovia tešili. Inak budú musieť všetci nadšenci radšej siahnuť po ich starších nahrávkach.

Coldplay - Ghost Stories
(Parlophone, 2014)

1. Always In My Head