Svojou desiatou štúdiovkou sa Lenny Kravitz opäť hlási o slovo ako "rockový grázel". Po utopení spoločenských nerovností do funkových vôd sa tentoraz naplno venuje svojim dvom doteraz najviac odopieraným potešeniam – ťažkým gitarám a sexu. Komerčné úspechy z minulého storočia ním síce nenapodobní, ale hudobník, ktorý debutoval pred 25 rokmi a má vernú základňu fanúšikov, si už môže dovoliť predvádzať sa po svojom.

50-ročný Lenny Kravitz pomenoval svoju novinku Strut. V slangovej angličtine predstavuje tento termín výzvu k tomu, aby sa človek začal sexuálne predvádzať a vystatovať "tým, čo má". Vôbec teda nie je prekvapením, že umelec kedysi vystupujúci pod zľahka pornografickým menom Romeo Blue, sústredil túto kolekciu okolo sexu. Podľa neho milostný akt predstavuje tvrdé gitarové riffy, naliehavý prejav a provokatívne texty.

Spredu či zozadu, hlavne rockovo

Možno prvý singel The Chamber obsahuje nejaké zvyšky minulého albumu Black And White America (2011), no je to zrejme len premostenie. Retro melódia verná aktuálnym hudobným trendom priťahuje patričnú a zaslúženú pozornosť pre stále relevantného muzikanta, duch funku spred troch rokov zostáva zastúpený v rytmike, ale po textoch o rasovej nerovnosti v Amerike niet ani stopy.

Túto stránku nahradil prinajmenšom vizuálne - ľahko erotickým videom. Vtedy už každý musel zistiť "ktorá bije". Na plný sluch to pocíti namotivovaný poslucháč už pri otvárajúcej skladbe celej kolekcie. Sex zamieril do rádií ako druhý singel už reprezentujúc staronovú zvukovú etapu v Lennyho živote.

Stará aj nová preto, lebo rockerom bol aj stále. Aj keď si občas kvôli balade sadol za klavír či namiesto naliehavého mužného nástojčenia prešiel k soulovým vyznaniam. Tu ide na trh so španielkou, elektrickou a basovou gitarou. Nech už fanúšik prišiel v ktorejkoľvek časti jeho kariéry, teraz ho musí brať najmä ako "tvrďasa". A to tiež v momente, keď vyznáva lásku v I Never Want To Let You Down alebo v The Pleasure And The Pain

Lenny Kravitz Zdroj: Facebook.com/lennykravitz

Občas predstieraný hudobný orgazmus

Na novú kravitzovku sa dá pozerať dvojako. Za prvé, je to pestrá ponuka toho, ako všelijako sa dajú nakombinovať rockové ingrediencie, aby pieseň stále týmto žánrom zostala. Aj Happy Birthday aj New York City sú rockové ódy, hoci smrdia country zvukom, a druhá menovaná je dokonca akousi domnelou poctou tvorbe kapely Genesis z 80-tych rokov.

Za druhé, natlačanie tejto rôznorodosti gitarových žánrov do každej jednej pesničky je svojim spôsobom streľbou do vlastných radov. Niežeby bol album zlý, ale zimomriavky z hudobného vyvrcholenia treba občas falšovať. Miestami sa Lenny predvádza až príliš plocho. Napriek početným počúvaniam sa aj pravidelnému poslucháčovi môže album ku koncu zliať. A tak, ak sa nestretne s piesňou Strut či inými energickejšími kúskami, mohol by nastať dojem á la 53-minútová slučka You Can Leave Your Hat On v podaní Joea Cockera. Kvôli tomu sa menej trpezlivý poslucháč možno ani nedostane k záverečnej Ooo Baby Baby, ktorú v origináli naspieval a zložil R&B/popový spevák Smokey Robinson. Jediná coververzia znie od zvyšku albumu mierne odlišne a to ju robí výnimočnou.

Je dobré vedieť, že Lenny Kravitz s albumom Strut nechce prvoplánovo zapadnúť do mainstreamovej šablóny návratu funky gitarových riffov. Priniesla ich jeho doska spred troch rokov a možno sa aj tentokrát populárnemu trendu vyhne tým, že ho predbehne. "Sexujúc" za zvuku brnkacích nástrojov síce riskuje odmietnutie zo strany väčšiny rádií, no to si on môže dovoliť. O tom, že mu vyhovuje mať nad svojou tvorbou a smerovaním plnú kontrolu napokon svedčí aj fakt, že rockový soundtrack k milovaniu vyšiel ako prvá vec pod jeho značkou Roxie Records.

Lenny Kravitz - Strut
(Roxie Records, 2014)

1. Sex