Kapela Frequency okolo seba minulý rok rozvírila tie najbúrlivejšie vody. Nielenže vydala single s nápaditými videami a koncertovala, ale stihla tiež podpísať zmluvu s lokálnou pobočkou jedného z najväčších svetových vydavateľstiev Warner Music. Teraz štvorica z Vranova nad Topľou prichádza s plnohodnotným debutovým albumom Moon Starer.

"Chceli sme, aby mal vesmírnu atmosféru a zároveň znel tak, akoby ho robili úplne malí chlapci, ktorí zobrali nástroje a niečo nahrali," vyjadril sa o albume spevák a hráč na klávesy Mário Jenčo. S pokojom možno vyhlásiť, že prvú časť predstavy o albume Frequency splnili. No že by mal evokovať pocit o malých chlapcoch, ktorí sa len bezcielne hrajú a nevedia, čo robia? Ani náhodou. Frequency vyrážajú dych práve tým, ako skúsene a profesionálne vo svojom mladom veku znejú, zatiaľ čo čerpajú z toho najlepšieho z minulých dekád a z alternatívnej rockovej scény.

Dokonale vyzretí. Možno až príliš

Na album, ktorý obsahuje 12 kúskov, sa dostalo aj niekoľko skladieb zo staršieho EP Red'O'Metry. Kapela ich nahrala nanovo a spravila dobre. Práve "zrecyklované" skladby Hail To The BirdsExit patria k tomu najlepšiemu, čo sa na Moon Starer nachádza. Sugestívne gitary s vesmírnou atmosférou, songy majúce hlavu aj pätu. Ak sa o slovenských kapelách zvykne hovoriť, že znejú svetovo, pri Frequency to platí stonásobne. "Bežná" slovenská alternatívna scéna už má totiž svoj známy rukopis a zvuk, vranovské kvarteto by ste si však pri prvom počutí viac než kohokoľvek iného pomýlili so zahraničnou kapelou.

Práve to je zároveň aj ich veľkou slabinou. Hoci prvé single Red'O'MetryBauhaus zazneli aj v komerčných rádiách, nedá sa povedať, že by sa stali hitmi. Paradoxne ide oproti iným kúskom asi o najmenej vyzreté skladby na doske, to však zrejme problémom nebude. Frequency skrátka nerobia piesne, ktoré by si priemerný komerčný poslucháč rádií len tak pospevoval a zafixoval po prvom počutí. Pre slovenské rádiá sú až príliš vyzretí ako hudobne, tak textovo. Neboja sa hrať so zvukmi, experimentovať a vystavať pesničky podľa vlastných originálnych schém (napr. 1+2+3+4=10), čo je v tomto prípade dvojsečnou zbraňou.

Inšpirovaní k skladateľskému umu

Napriek silným skladbám, v ktorých znejú Frequency hĺbavo a v textoch sa vracajú späť do detstva, nechýba im istá hravosť. Dominujúcim elementom je v tomto prípade melodický keytar a nápadité gitarové vyhrávky. Do dokonalosti tiež doviedli schopnosť samostatnej tvorivosti prepletenej s inšpiráciou "odvedľa". Skladba Walk Straight je šmrncnutá kapelou Mutemath a taká Ghost of Christmas Past pripomenie starý Coldplay. Aj tu sa však pozastavíte - nie nad tým, že by mladá kapela kopírovala tie skúsenejšie, ale nad tým, že ich inšpirácia doviedla k vlastnému skladateľskému umu. A ten je základným pilierom, nie porovnávanie s inými hudobníkmi.

Frequency skrátka odštartovali svoju kariéru najlepšie, ako sa dalo. Otázkou však zostáva, či ich kvality dokážu slovenskí poslucháči dostatočne oceniť. So svojou v zásade popovou muzikou nie je ich jediná cieľovka na alternatívnej strane barikády. Oproti jednoduchým komerčným zoskupeniam však majú navrch. V tomto prípade sa teda viac ako inde ukazuje, aké dôležité je podporovať mladé a šikovné kapely. Ostáva dúfať, že Frequency, ktorí týmto albumom zaujali aj organizátorov najväčšieho stredoeurópskeho festivalu Sziget, nepotvrdia staré známe porekadlo, že doma nikto nie je prorokom.

Frequency - Moon Starer
(Warner Music, 2015)

1. Intro (People, People)