Nitrianska skupina Horkýže Slíže oslavuje svoje dvadsiate výročie vzniku novým albumom St. Mary Huana Ganja, ktorý je dôkazom toho, že stále majú čo povedať. V poradí desiata nahrávka skupiny je podľa očakávaní divoká, vtipná, uletená a veľmi svojským spôsobom výborná.

Na začiatku kariéry skupiny Horkýže Slíže si určite mnohí hovorili, že síce sa im prvý album podaril, ale ten humor ich raz prejde. Ubehlo dvadsať rokov a Slíže sú stálicou slovenskej hudobnej scény. Ich najnovší album predstavuje hudobné šialenstvo v tom najlepšom zmysle slova.

Texty, ktoré sa oplatí pozorne počúvať

Len málo kapiel dokáže robiť recesiu, ktorá má moc zaujať masy ľudí. Horkýže Slíže majú na to talent. Nový album je presne taký, aký si fanúšikovia nitrianskej skupiny mohli priať. V prípade nahrávky St. Mary Huana Ganja jej tvorcovia prejavili veľkú dávku humoru, a to nielen v textoch. Nič nie je bezchybné, a platí to aj v prípade novej nahrávky Horkýže Slíže, no zároveň sa jej dá ťažko niečo konkrétne vytknúť. Obal albumu, jeho názov a samotný obsah pôsobia dokonale "slížovsky".

Život a nový album nitrianskej partie netreba brať až tak vážne. Ak si poslucháč vypočuje Intro, pochopí, že kapela si opäť raz robí trefné žarty zo všetkého možného aj nemožného. Horkýže Slíže sa naozaj oplatí počúvať pozorne, pretože ich najsilnejšou stránkou sú práve texty.

Na albume sa nachádzajú príbehy a postrehy, ktoré dokážu poslucháča úprimne rozosmiať, hoci na druhej strane môžeme v textoch nájsť veľa irónie, ktorá svojou pravdou môže bolieť. Text skladby s kriminálnym nádychom, ktorá má možno najdlhší názov v histórii slovenskej hudby, Policemen alebo Jeej balón alebo Ako bolo v discobare Radúza na Halloween Party, v sebe nesie ponaučenie, že netreba ľudí hodnotiť podľa zovňajška, no slová Horkýže Slíže sú nápaditejšie než bájky samotného Ezopa.

Krutá paródia a kvalitní hostia

Spontánnosť nitrianskej formácie sa prejavuje nielen v textoch a hudobnom prevedení. St. Mary Huana Ganja pôsobí divoko aj z hľadiska minutáže jednotlivých skladieb albumu. Najkratšou pesničkou je Playmate s časom 1:28 a najdlhší kúsok Temná myseľ má 10:32, kde počas inštrumentálneho asi dvojminútového úvodu Kuko vydá povel "Máš čas" a spev napokon začne až po viac ako šiestich minútach skladby.

Horkýže Slíže sú kapelou, ktorá si nenechá ujsť žiadnu srandu, najmä ak ide o zábavu na účet kolegov z branže. Ani v prípade albumu St. Mary Huana Ganja neurobili výnimku. Podarila sa im skvelá paródia, ktorú predstavuje práve skladba Temná myseľ. Tá sa odkazuje na pesničku Warriors of the World americkej heavymetalovej kapely Manowar. Okrem hodnoverného hudobného stvárnenia a výborného gitarového sóla Jimiho Cimbalu sa poslucháč dočká aj krátkej vtipnej konverzácie členov kapely.

Horkýže Slíže si na svoj jubilejný album pozvali aj špeciálnych hostí Braňa Jóbusa, Whiskyho zo Slobodnej Európy, speváčku Zitu Rigondeaux z kapely Bijou Terrier, herca Bolka Polívku, ktorý sa podieľal na vzniku skladby Povaľači a svojím spevom prispel aj Tomáš Klus. Český spevák sa naladil na vlnu Horkýže Slíže v spomínanej najkratšej skladbe Playmate, ktorá melódiou pripomína pesničky Jarka Nohavicu a rozpráva príbeh o playmate s "kerkou delfína".

Po dvadsiatich rokoch ešte lepší

Album St. Mary Huana Ganja je naozaj skvelý. Ak si niekto Horkýže Slíže za dvadsať rokov existencie neobľúbil, nemal by to však s nimi skúšať ani teraz. Podarilo sa im vlastnú produkciu dotiahnuť do úplnej šialenosti, ktorá podobne naladených ľudí jednoducho baví a má na nich blahodárne účinky.

Počúvanie albumu sa, podobne ako užívanie fajčiva uvedeného v jeho názve, prejavuje smiechom, zlepšením nálady a môže aj nemusí byť návykový tak, že ho budete chcieť počúvať aj druhý a tretíkrát. Skupine Horkýže Slíže sa v každom prípade podarilo osláviť dvadsiatku dobrým modelom.

Horkýže Slíže – St. Mary Huana Ganja
(HS Records, 4. november 2012)

01. Intro