Austrálska speváčka Sia svoj nový album vydala v inej situácii než v akej bola v minulosti. Hity z predchádzajúcej štúdiovky ako Elastic Heart či Chandelier z nej totiž spravili hviezdu súčasného mainstreamu - a je ňou už nielen ako autorka, ale aj ako interpretka. Názov jej novinky však toho o nahrávke hovorí nepríjemne veľa ešte skôr, než by ste si ju mohli stihnúť vypočuť.

Hlavnou pointou a zároveň najväčším problémom albumu This Is Acting je fakt, že väčšina skladieb nebola vôbec napísaných pre ňu, hoci ich hlavnou autorkou je ona samotná. Prvý singel štúdiovky Alive mohol znieť od minuloročnej jesene z rádií namiesto Hello s hlasom Adele, nakoniec sa však na jej megaúspešný album 25 nehodil a ponechala si ho Sia. No hoci ho písala mysliac na anglickú speváčku, v jej vlastnom prevedení sa viac podobá na hity z Rihanniných albumov Good Girl Gone Bad či Unapologetic. Čo by nemuselo byť problémom, nezdieľa však ich energiu, sexepíl či celkovú chytľavosť. A už vôbec nie uveriteľnú, pod kožu sa zarezávajúcu naliehavosť singlov z jej omnoho osobnejšej platne 1000 Forms of Fear. Výsledkom je tak remeselne pôsobivá, no inak v podstate celkom obyčajná rádiová hitovka.

Na opačnej strane ako Alive je skladba One Million Bullets, ktorú Sia ako jednu z mála pesničiek na tomto albume napísala sama pre seba. Tiež nejde o žiaden prevratný počin. Originalita sa totiž nespája ani s jednou z piesní tejto platne, hoci je v nej cítiť autentickosť. Skladba je v mnohom podobná hitom zo soundtrackov disneyovských rozprávok. Minimálne úvod, v ktorom Sia pološeptom tvrdí, že čakanie stálo za to a že vo svite mesiaca ju zahrieva objatie. Je to sladké, až z toho bolia zuby, ale funguje to. Rovnako ako celková gradácia skladby. Can You Feel The Love Tonight to síce nie je, ale emócie sa dostavili. Preto si One Million Bullets zaslúži troch Simbov z piatich.

Koncept bez konceptu

Pokiaľ fanúšikovia pri prvých troch skladbách nezaspia, možno niektorých poteší potenciálny nový hit dedinských diskoték - Move Your Body. Ak sa práve neradíte k tomuto typu obecenstva, Siina výzva pohnúť telom vás možno predsa len presvedčí a pohnete prstom priamo k tlačidlu stop. V Move Your Body nepostrehnete žiaden náznak nejakej melodickosti a snahy spraviť skladbu, ktorú si radi zaspievate v sprche. Nič. To hopsanie náročnejšieho poslucháča nebude baviť, ani keby si dal už štvrtú vodku a pred večerom sľub, že sa zabaví ako nikdy predtým.

Nechápte ma zle. This Is Acting nie je zlý album v pravom slova zmysle. Je pravda, že na komerčných štúdiovkách sa vždy podieľa viacero autorov, producentov a rôznych umelcov. Takmer vždy je výsledný efekt tímovou prácou, aj keď sa na obale objaví len hlava s blonďavou parochňou a jedno meno. Sii sa to preto vyčítať nedá. Problémom je však neuveriteľná schematickosť, ktorá nielenže nedokáže prekvapiť, ona je dokonca predvídateľná! Po silnej osobnej spovedi na predošlej platni zamrzí aj absolútna nekoncepčnosť celej nahrávky. Konceptom je len spievanie skladieb určených pre iné speváčky, ako celok však neplynie z bodu A do bodu B, nevyvíja sa. Preto sa možno zapáči poslucháčom, ktorí od albumu nečakajú príbeh a ocenia jednotlivé pesničky. Oddelene sa dajú počúvať, dohromady ale nedávajú zmysel. Unstoppable stojí uprostred Cheap Thrills a Move Your Body a navzájom sa skrátka bijú, či už náladou, alebo prevedením.

Na jedno kopyto

Keď producenti v roku 2002 ponúkli komerčným rádiám dnes už nepopierateľný hit Hey Ya od dua Outcast, všetci boli doslova nadšení. Nahrávku brali všetkými desiatimi, lebo bola chytľavá a "niečo" na nej bolo. Prvých niekoľko týždňov sa však nedokázala uchytiť a prepadávala sa v rebríčkoch počúvanosti. Poslucháči ju jednoducho nechceli (aj keď bola originálna). Až neskorší výskum ukázal, že väčšina hitov je postavená na tom, že sú priemernému poslucháčovi akoby povedomé. Preto má väčšina obľúbených popových skladieb tri akordy, a preto sú ako keby "na jedno kopyto".

Takto to síce funguje, no postaviť na opakovaní osvedčených receptov celý svoj album - jednu skladbu nudnejšiu ako druhú, je od Sie vztýčený stredný prst všetkým fanúšikom. A najmä tým, ktorí ju objavili skôr než začala robiť rádiový pop.

Tracklist albumu This Is Acting:

1. Bird Set Free
2. Alive