Umelcov tvoriacich v muzikantskej brandži môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. Sú takí, ktorí kopírujú trendy, a iní, čo ich vylepšujú a neustále sa posúvajú vlastným smerom. K tým druhým bezpochyby patrí David Koller. Minimálne to platí pre českú a slovenskú scénu. Jeho najnovší sólový počin s názvom ČeskosLOVEnsko môžeme s odstupom času pokojne označiť za jedno z najvydarenejších CD, ktoré uzreli svetlo sveta v roku 2015.

Český multiinštrumentalista, spevák a neodmysliteľná osobnosť skupiny Lucie sa už od mladých čias snažil o originalitu postavenú na kvalitnom muzikantskom základe. Tvoril jasné, rázne a provokujúce skladby, s prvkami melanchólie. Poslucháč sa v nich našiel a nachádzal, čoho dôsledkom boli plné sály a vypredané športové haly.

V sólovej dráhe David Koller razil podobný smer, i keď bol vo výpovedi trochu priamočiarejší. No stále to bolo o vzťahoch, láske, hľadaní a realite neúspechov a pádov. V tomto duchu vydal tri sólové CD. Posledné v roku 2010 pod názvom Teď a tady, bolo značne popové a u kritikov si vyslúžilo zmiešané reakcie.

ČeskosLOVEnsko je iné

Aktuálna nahrávka je trochu iná káva. Neskutočná energia, zrelý pohľad na svet, aktuálny zvuk s vhodne použitými samplami a loopmi, ktoré dotvárajú poctivý bigbít. Je to aj dôsledok vhodne zvolených producentov, ktorými sú pri tomto albume dve zvučné mená. Jedným je Stingov producent Mark "Kipper" Eldridge, druhým Steven Lyon, spolupracovník Depeche Mode, The Cure či Paula Mc Cartney.

Okrem nich dostala na albume veľký priestor aj slovenská poetka a bývalá novinárka Mirka Ábelová. Tú David oslovil po tom, ako čítal jej rozhovor v časopise Nota bene. Ich tandem bol harmonický. Veľa sa rozprávali, zistili, že majú napriek vekovému odstupu takmer jednej generácie na mnohé vecí podobné pohľady. A možno aj preto, i keď Kollerove texty vždy boli dobré, teraz dostali akýsi iný nádych. Je v nich neha, nádej, zúfalstvo aj krutá pravda o nás a o živote, o špinavej politike, ktorá funguje podľa vlastných nepísaných pravidiel. Celé to je ako dobre namiešaný kokteil rôznych odtieňov, vôní a chutí z ktorých sa skladá život.

Gypsy Love a Stará Ľubovňa

Pre plné porozumenie a vnímanie CD je nutné si ho vypočuť niekoľkokrát. A vždy sa nájde niečo, čo prekvapí. Spočiatku to sú chytľavé hitovky. Najvýraznejšou je aktuálny singel Gypsy Love. Úžasný slaďák o láske dvoch ľudí z nezlúčiteľných svetov, ktorá nie je rozumná, ale spaľujúca, a napriek tomu, že tlačí k zemi, zároveň dáva krídla. Právom je jednou z najhranejších skladieb posledných mesiacov v českých rádiách. A pomaličky sa dostáva aj k nám.

K piesni je natočený videoklip, za ktorým stojí mladý prešovský režisér Roland Wranik. Zábery sa točili aj v rómskej osade v Starej Ľubovni a v jej krásnych prírodných zákutiach. Ďalším nádherným slaďákom je pieseň Sladké sny. Táto skladba svojou štruktúrou presahuje rámec našich krajín a pokojne by mohla byť v repertoári veľkých hviezd. Pritom nie je príliš zložitá, no tak, ako pri mnohých skladbách, ktoré obleteli svet, má i táto všetko, čo má mať, v správnom pomere.

Dravé gitary a štyria bubeníci

Koller sa pri realizácii albumu spoľahol na osvedčenú zostavu muzikantov. Dvorný gitarista jeho sólových projektov Michal Pelant sa "vyřádil" a na mnohých miestach jeho rify i backlighty udávajú zásadný smer skladbám. Poctivú muzikantskú prácu odviedol i fenomenálny basgitarista Marek Minárik, ktorý bol aj chvíľu členom Lucie, no z osobných dôvodov túto formáciu opustil. Veľký dôraz na tomto CD je kladený na rytmiku. Nie je to žiadne prekvapenie, keďže Koller je stále dušou bubeník. Zaujímavosťou je, že niektoré pasáže rytmicky riešili až štyria bubeníci - sám David, jeho syn Adam, Tomáš Marek a Slovák Martin Valihora. Klávesy obhospodáril Michal Nejtek

Za jediné slabšie miesto pokladám poslednú skladbu Čučoriedky. Hudobne funky by nebolo až také zlé, keby k nemu nebol oproti ostatným skladbám veľmi lacný text. Možno to chcela byť recesia či kúsok na odľahčenie. No mne osobne sa k tomuto albumu, a ani k Davidovi Kollerovi nehodí. Inak je však ČeskosLOVEnsko výborným albumom, na ktorom si ten svoj song nájde snáď každý. Zopár hudobných prvkov podobných so známymi vecami (Já se vrátím) neznižuje poctivú prácu, ktorá bola urobená preto, aby poslucháč dostal kvalitnú muziku s hodnotnou výpoveďou.

Pre slovenských fanúšikov je dobrou správou, že David Koller s kapelou k nám čoskoro prídu album predstaviť naživo - od 26. do 31. októbra zahrajú v Nitre, Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Žiline. Vstupenky sú už v predaji v sieti Predpredaj.sk.

David Koller - ČeskosLOVEnsko
(Brainzone, 2015)

1. Aha