Číra vypočítavosť dýcha z druhého albumu zostaveného zo skladieb, ktoré Kráľ popu nevydal počas svojho života. Hoci je "duch Michaela Jacksona" počúvateľnejší ako v predchodcovi spred štyroch rokov, je otázne, do akej miery počúva poslucháč svoj zosnulý idol. Náramne totižto splýva s plačom peňaženky producenta celej kolekcie.

L.A. Reid potreboval novú loď. Touto vetou argumentujú zlé jazyky vydanie ďalšieho, v poradí už druhého, posmrtného albumu Michaela Jacksona. Rozporuplnosť takýchto nahrávok zostáva v éteri niekoľko rokov a neobišla ani priekopníka populárnej hudby. Najväčším otáznikom vždy zostáva, či by bol umelec spokojný, keby vedel, čo s jeho nahrávkami spravili tí kompetentní.

Michael Jackson, 1988 Zdroj: AP Photo/Cliff Schiappa

Ultimátny popový produkt

Tentoraz je posmrtný album naozaj veľmi kvalitne spracovaný. Konceptuálne spočíva v prepracovaní demonahrávok z rokov 80-tych a 90-tych. Hudobne sa mu nedá vytknúť takmer nič. Ide o dokonalé spojenie hlasu najvýraznejšej ikony popu s aktuálnou hudobnou produkciou pripravenou valcovať rebríčky. Postarali sa o to Timbaland a Jerome "J-Roc" Harmon, súčasní mentori Justina Timberlakea, ktorého už pomaly začínajú v kuloároch označovať za nástupcu Kráľa popu.

Mráz z márnomyseľnosti môže najväčším fanúšikom behať po chrbte v momente, keď si uvedomia, že vo vydavateľstve zvolili marketingovo príťažlivejšiu cestu a nevhodnosť ľahšej verzie Love Never Felt So Good na pozícii prvého singla tejto dosky vyriešili spoluprácou s rodiacou sa popovou ikonou a jej dvorným producentom. Nedá sa povedať, že je horšia. Ide skôr o filozofiu tlmočiacu, že medzigeneračné spojenie Jackson-Timberlake naláka viac ľudí, ergo zarobí viac peňazí.

S potenciálom "nabaliť sa" demonahrávky odievali do nového šatu aj Babyface (Rihanna), producentský tím Stargate (Beyoncé) a Rodney "Darkchild" Jenkins. Paradoxom je práve posledný menovaný. Podieľal sa na nahrávke Invincible (2001), ktorá už nebola tak presvedčivá a zaznamenala najmenší komerčný úspech v Jacksonovej kariére od jeho odchodu z Motown Records. Práve táto nahrávka,v kombinácii so škandálmi a vtedy ešte len "údajnými" dlhmi, odštartovala neodvratný zostup Michaela Jacksona z pozície najväčšej hudobnej hviezdy v šoubiznise. Jedno ale treba uznať: Invincible je jeho posledné naozaj komplexné dedičstvo.

Odkaz žije ďalej... alebo ani nie

Ani v prípade posmrtného albumu Darkchild nedokázal vystihnúť jeho prednosti. Z Xscape, pôvodne príbehovej titulky o úteku z väzenia systému, spravil síce sviežu, ale bezduchú funk-popovú hitparádovku. V tomto prípade by však možno stačilo "prefackať" jemnú elektronickú linku z nadčasového originálu a prinavrátiť tak velikánovi jeho schopnosť určovať trendy. Takto ho len podriadil súčasnej vlne retro zmesi funku, soulu a jazzu.

Majiteľ deluxe edície si vie presne porovnať ďalšie pôvodné skladby s ich novými náprotivkami. Na každej z nich je cítiť časovú stopu obdobia, v ktorom vznikli. Zrejme jej odstránenie si dali producenti za úlohu. Je pochybné, či by aj Michael Jackson skočil na vlak, kde sú spolupasažiermi Nile Rodgers, Daft Punk, Justin Timberlake či Beyoncé a iní. Aktuálna doska ukazuje, že ak Kráľa popu ochudobníme o dekády, ktorým dominoval zostáva z neho koktejl aktuálnych spevákov.

Zvýrazňuje to Slave To The Rythm. Energetická bomba, ktorej sa dostalo aj holografického spracovania na udeľovaní cien magazínu Billboard, znie priam brilantne na súčasné popové pomery. Na druhej strane, nebyť charakteristických hlasových prvkov autora ikonického Moonwalku, pieseň by mohol spievať hocikto a dobyla by hitparády tak či onak.

Xscape
"krásne" reflektuje život Michaela Jacksona so všetkým, čo k tomu patrilo. V prvom rade je to neopakovateľná perfekcia prejavu. Zostáva totiž konkurencieschopnou v akejkoľvek dekáde a približuje sa tak aj nasledujúcim generáciam. Ďalej je tu však aj negatívny aspekt, a to jeho celoživotný vývoj. Od detstva bol produktom, jeho smrť bola produktom a tým to, bohužiaľ, nekončí.

Michael Jackson - Xscape
(Epic Records, 2014)

1. Love Never Felt So Good