Formácia Darkness Positive si bez veľkého humbugu pripísala začiatkom roka do diskografie ďalší prírastok. Ale nenápadný album We Grew vonkoncom neponúka nenápadnú muziku. Je plný iskrenia, vitality a ďalších atribútov, typických pre elektrifikovaný jazz fusion. Pocta žánru sa však nezaobišla bez prvkov, charakteristických pre naďalej vynaliezavé zoskupenie.

Darkness Positive (ďalej DP) si počas desaťročného pôsobenia dokázali získať viac-menej stabilný okruh fanúšikov. Ich albumy delia iba dvojročné odstupy, napriek tomu to nemá vplyv na invenciu či kvalitu ich tvorby. Či už ide o debut Prvý dojem, dvojku ? alebo aktuálny kus We Grew, stále je čo počúvať, objavovať i obdivovať a hodnotiť. Pre úplnosť treba zmieniť i to, že jeden z členov kapely spolu s Vecom minulý rok vydal album Hudba k láske a v marci tohto roku sa prezentoval sólovým EP Hot.

Hudba z radosti

Láska k hudbe i radosť z nej je vzhľadom k počtu nahrávok očividná. Počuť ju však najmä z muziky samotnej. Pritom na novinke je zmien niekoľko. Kmeňové trio síce tvorí v predošlom odseku spomínaný (hyper)aktívny gitarista a spevák Šimon Švidraň, basgitarista Adrián Simonides a bubeník Matej Richtarčík, no už na predošlej platni sa rozrástlo o saxofonistu Mateja Nováka. Na novinke sa do troch skladieb (čiže polovice albumu) aktívne zapojil klávesista Lukáš Cintula. A kto čakal okúzľujúce verše, plné poeticko-sarkastických zvratov, bude z novej platne zrejme sklamaný. We Grew je totiž takmer výlučne inštrumentálny album.

Až na dve kratučké spievané frázy v Plötzlich is est kein Problem je tento album zameraný na ľudí, ktorí milujú technicky vyspelé muzikantské výkony. Má šancu osloviť aj skalných fanúšikov, napokon i tí vedia oceniť hudobníkov, ktorí sa kúpu v nepravidelných taktoch a vypilovaných sólach, resp. rozdávajú na všetky strany rokmi nadobudnuté zručnosti. Ak si k tomu pribalia i nejakú tú menšiu dávku trpezlivosti, po troch – štyroch pokusoch usúdia, že DP nezradili "pôvodné" ideály, ale urobili si radosť nefalšovanou poctou svojmu milovanému jazz fusion štýlu, do ktorého navyše prepašovali odľahčený nadhľad, nečakané rýchlostné zvraty, rytmické brejky či psie kúsky.

Naozaj "vyrástli"

Spievané slová dokážu ľudí upútať, poskytnúť im záchytné body a viesť ich po určitej ceste, na druhej strane však odvádzajú pozornosť od inštrumentálnych výkonov, ktoré sa textom musia v značnej miere prispôsobiť. Na We Grew vypočutiu a vychutnaniu jednotlivých nástrojov nestojí nič v ceste. Zrazu sú Adriánove basové linky vymodelované veľmi plasticky, ich priebeh sa dá logicky odôvodniť a poslucháč chápe, prečo ich zahral kostrbato a pritom prirodzene. Bicím nechýba šmrnc, dôraz, nepredvídateľnosť. Matej nešetrí cinkaním činelov, ktorými dekoratívne i efektívne vypĺňa priestor nad spoluhráčmi – ukážková je najmä titulná skladba, kde nie je núdza o tvorivé exhibície, končiace explozívnym záverom.

Čiastočnou kompenzáciou spevu sú klávesové nástroje. Lukášove vstupy majú melodické cítenie, pracujú pre celok (napríklad skladba Mushrooms) a vedia zapôsobiť, potrebovali by však priestor aj v druhej polovici albumu. Šimonova gitara sa presadzuje najmä v tituloch Team Work a New Dope, kde sú jeho riffy a sóla hryzavo neprehliadnuteľné. Azda najviac je počuť Mateja, ktorý disponuje (na pomery saxofónu) prijateľne ľubozvučným štýlom, vďaka čomu jeho sóla nepôsobia rušivo. Kapela nahrala svoj inštrumentálne vyspelý prejav pod dozorom Miloša Rojka v profesionálnom Birdland Studios. Mastering dá vyniknúť detailom, kontrastu tichých a hlasných pasáží i šírke priestoru, v akom sa nástroje pohybujú.

Hoci album We Grew vydalo Slnko Records v esteticky i ekologicky vydarenom balení už pred polrokom, stojí za zmienku pripomenúť si jeho kvality. Ide o inštrumentálnu hudbu s invenciou, temperamentom a iskrou. Muzikanti predvádzajú uspokojivé sólové výkony, no nezabúdajú ich prirodzene zakomponovať do silného celku. I fanúšikovia, preferujúci piesne s textami, si môžu na treťom albume prísť na svoje. A ak by sa tak nestalo, majú pre nich DP dobrú správu: štvrtá platňa bude znovu obsahovať spievanú tvorbu.

Darkness Positive – We Grew
(Slnko Records, 2022)
1. New Dope