Pre hip-hoperov moc gitarové, pre rockerov príliš rapové, pre pop príliš surové a pre mladistvých príliš skúsené. S takýmito vyhliadkami vyslalo začiatkom marca Slnko Records na svetlo sveta debutovú platňu kapely Zlokot Slowakische Idiot. Navyše už v čase nahrávania dlho očakávaného albumu sa o Zlokote hovorilo ako o superkapele, a tak sa od pesničiek "slovenského idiota" očakávalo minimálne veľa.

Kto je to Zlokot? Významnou postavou tejto pestrej hudobnej zmesky je Lyrik, ktorý sa od väčšiny slovenských raperov odlišuje inteligentnými a vtipnými textami. Slowakische Idiot preto nie je znôškou prvoplánových nasrato-vulgárnych "posolstiev", ale otvoreným hudobným dielom bez žánrových mantinelov.

Ďalšou ústrednou postavou je basgitarista Erik "Losos" Horák, hlavný patrón nad exportne zmixovanými aranžmánmi a producent albumu. Nástroje a elektronika sa skvele dopĺňajú, ničoho nie je príliš veľa ani málo, jedlo ochutené a okorenené tak akurát - ani diéta, ani kalorická bomba. Kapelu pri nahrávaní výborne doplnila gitaristka Stanka Apfelová (Got Blue Balls) a bubeník Mário Marcinek, ktorého neskôr nahradil Michal Lašán (podobne ako Losos zástupca kapely Noisecut).

To najlepšie z dobrého

Po dlhom pôste máme na Slovensku skutočný novodobý singel – nadčasový hit, so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane výborného klipu. A tak k dnes už kultovým pesničkám ako Alternate Ego (The Swan Bride) alebo Meskalín (Čisté tvary) pribudol energiou nabitý The Cure od Zlokotu. Pesnička sa už snáď ani nedá vymyslieť lepšie, a pritom nie je tak vlezlá, že by omrzela po pár vypočutiach, skôr naopak (klinicky testované).

Nasleduje dlhý výpis pesničiek, ktoré sú minimálne nadpriemerné a stávajú sa ďalšími potenciálnymi hitmi kapely, hoc len v kontexte masami nepochopeného a nedoceneného "spodného prúdu". Napríklad úvodný elektronický Prvojazdec s kontrastným vokálom punkera Koňýka v refréne; Zachráň ma s dokonale vyskladanými a vygradovanými aranžmánmi a produkciou - elektronika, ktorá nie je chladná, ale pri ktorej môže aj mraziť. O tom, že Lyrik je naozaj skvelý textár, ktorému nechýba nadhľad a vtip, svedčí aj príbeh á la Fun Lovin' Criminals HR kráľ so skrečmi od Veca. Výpis toho najlepšieho z dobrého uzatvára krutý ekonomický song Môj malý biznis a záverečná tanečná a groovom nabitá Disko, v ktorej zmutovala Šůchova Laura a její tigři s Tarkayovým Malevilom.

Superkapela v spájaní nespojiteľného

Superkapelou sa môže Zlokot nazývať nielen kvôli partii, ktorá sa stretla v správny čas na správnom mieste, ale aj vďaka osobám, ktoré hosťovali na albume – okrem spomenutého Koňýka zo Zóny A vokálmi vypomohli Barbora "Barun" Švidraňová známa z Hlasu Česko Slovenska (The Cure, Zachráň ma, Plaz), spevák kapely Korben Dallas Juraj Benetin (Môj malý biznis) a Zdenka Predná (Disko).

Nikomu by nebolo možné zazlievať, ak by pri takej zostave hudobníkov a hostí čakal nekoncepčnú zlátaninu, no všetko to dokonale zapadá do charakteristického zvuku, ktorý si Zlokot za krátky čas stihol vytvoriť. Debut Slowakische Idiot je v čase hudobnej márnosti, ktorá vládne naokolo, nadžánrovým skvostom, ktorý má pri pomyslení, že viac ako polovica pesničiek platne je naozaj výborná, silný potenciál stať sa kultovým albumom. Čas ukáže, už teraz je však jasné, že iný slovenský album, ktorý by bol tak žánrovo pestrý, invenčný, skvele nahratý a vyprodukovaný zároveň, nájdete len ťažko.

Jediným otáznikom ostáva, ako sa kapela vysporiada s neúčasťou hostí na koncertoch – predsalen Prvojazdec bez Koňýkovho "Počúvam rádio Devííííín...", Zachráň ma bez Baruninho "Aj softvér mám, nie iba telo...", Môj malý biznis bez Benetinovho "Môôôôj malý biznis..." a Disko bez Zdenky Prednej asi nikdy nebudú znieť tak dobre ako na platni. PS: Časť z nich zišla minulý piatok na dvojkrste s Vecom. Prečítajte si reportáž

Zlokot – Slowakische Idiot
(Slnko Records, 2013)

1. Prvojazdec