Nie je prekvapujúce, že odkedy čerstvý ženáč chodí po svete s obrúčkou, mení sa aj jeho nazeranie na svet. Hlavne tento fakt sála z jeho nového počinu. Ten je okrem láskyplných vyznaní manželke Jessice Biel popretkávaný aj paradoxom hravosti proti vyzretosti či snahou zmeniť hudobné trendy posunom do ďalšej úrovne.

Výrazná zmena v živote tohto rodáka z Memphisu sa odzrkadlila aj na jeho tvorbe. Už spolupráca s raperom Jay Z na prvom singli Suit & Tie ukazuje Justina Timberlakea umiernenejšieho, zodpovednejšieho a rozvážnejšieho. Nastoľuje bigbandovú atmosféru spojenú so zamatovým falzetom a vytvára dojem, že v takomto duchu sa nesie celý album. Nie je ale všetko tak, ako na prvý pohľad vyzerá.

Na prahu novej éry

Okrem jazzu dopĺňajú základ Justinovej tvorby definovanej predošlými nosičmi aj prvky latino žánru bossa nova (doslova znamená „nový trend“) či zvuky pripomínajúce hudbu afrických kmeňov. Vďaka dvornému producentovi Timbalandovi, ktorý zo svojej staršej tvorby oprášil samplovanie jednej vety ako podklad pre celú skladbu, prišla dvojica spoločne na to, ako revitalizovať žáner R&B a súčasnú populárnu hudbu.

Hlavným nositeľom tohto znaku je Tunnel Vision – "najdžastinoidnejšia" skladba celej kolekcie.  Nielenže svojim názvom a textovým spracovaním dokonale vystihuje celý tematický koncept založený na optike, ale vyjadruje aj prienik medzi základným urbanpopovým beatom z nultých rokov tohto storočia a swingovým hammondovým organom v prechodoch k refrénu. Podobne je spracovaná aj That Girl, kde sa však do popredia dostáva jazzová zložka hudby. Všade inde sa mení už len konkrétny žáner jednotlivo.

Inak to nie je ani v deluxe verzii, kde v oboch bonusoch podáva Justin výkon, ktorý ho pre nás charakterizoval. Kým Dress On sa nesie v eroticko-romantickej atmosfére prerušenej rapovaním jeho dvorného producenta, Body Count prináša temperament vyvolávajúci spomienky na éru albumu Justified (2002). Bonusové piesne vymedzuje aj to, že nie sú zbytočne predlžované ako zvyšok kolekcie.

Na dĺžke záleží

Väčšina piesní z tracklistu má neobvykle dlhú minutáž spôsobenú rôznymi premosteniami do zhudobneného post scriptum. Tieto dodatky pôsobia ako dvojsečná zbraň. Pozitívne je, že dokážu predĺžiť už beztak dlhotrvajúci dobrý dojem, tak ako je to v aktuálne druhom singli Mirrors. Tu plynulý hip-hopový prechod so slovami "you are the love of my life" len zaručí, že si "zrkadlá" poslucháč pustí znovu.

Opačne je to s nebezpečne gýčovo vyzerajúcou Strawberry Bubblegum. V priebehu piesne fanúšik zrejme zmení názor, no dovetok pripomína skôr prasknutie pomyselnej žuvačkovej bubliny a poslucháča skôr znechutí. Niekde na rozmedzí je však veľmi intímne a krásne jednoduché vyznanie duševnej spriaznenosti v Blue Ocean Floor. Spevák využije celých sedem minút na všetky strofy, prechody, refrény, a to sprevádzaný iba klavírom a ambientnou elektronikou na spôsob Jamesa Blakea, Jamieho Woona či How To Dress Well.

Autorská dvojica Justin Timberlake a Timbaland sa v The 20/20 Experience opäť našla. Nebyť drobných prešľapov cez čiaru minutáže a nerozhodnosti miestami vyskakujúcej z melódií na albume, bol by to počin definujúci hudobnú tvorbu nasledujúcej dekády. S finálnym hodnotením "prelomovosti" albumu bude lepšie počkať na jeho pokračovanie, ktoré by sa malo dostať na trh už na jeseň. Už teraz však dvojici možno pripísať výraznú zásluhu za navrátenie duše žánrom, ktoré pod vplyvom súčasných trendov v ostatných rokoch stratili svoje pevné základy.

Justin Timberlake - The 20/20 Experience
(RCA / Sony Music Entertainment, 2013)

1. Pusher Love Girl