Mimoriadne činorodá formácia Darkness Positive vydala od roku 2018 už štyri albumy, za ktoré by ich ani veľmi prísny posudzovateľ nemohol obviniť z vysychania invencie alebo uprednostňovania kvantity nad kvalitou. Každý z nich len dokazuje, že ak muzikantom nechýba nadhľad a chuť, niet sa v podstate čoho obávať.

Martinsko-žilinské zoskupenie sa zrejme rozhodlo, že 10. výročie vzniku si zaslúži poriadnu oslavu a tak nám v roku 2022 naservírovalo až dva albumy. V januári kapela urobila radosť hlavne tým, ktorí uprednostňujú inštrumentálnu hudbu pred vokálnou (We Grew). V novembri sa však karta obrátila a Darkness Positive (DP) vyrukovali s platňou, aká v ich histórii zatiaľ nemá obdoby. Pre vás totiž obsahuje osem spievaných útvarov, ktorým by asi najviac prislúchal sprofanovaný pojem pesničky.

Stay dark!

"Povedali sme si, že tentokrát skúsime nahrať niečo konceptuálne jednotnejšie. Jednoducho povedané spravme pop, alebo sa aspoň o to pokúsme. Samozrejme, je to stále Darkness Positive, ale zároveň z nášho pohľadu najväčší pop, aký sme kedy spravili," hovorí Šimon Švidraň. Žiadna kaša sa našťastie neje taká horúca, takže aj napriek uvedenému vyjadreniu zostávajú DP nekomerčne vyhraneným ansámblom s originálnym pohľadom na vec. Mierne sa líši iba aranžérska forma, obsah je pre médiá s masovým dosahom naďalej nevhodný (a o niektorých "explicit" textoch to platí dvojnásobne).

V porovnaní s We Grew sa personálne obsadenie vlastne vôbec nezmenilo. Okrem gitaristu, textára a speváka Šimona pôsobia v kapele basgitarista Adrián Simonides, bubeník Matej Richtarčík, saxofonista Matej Novák a klávesista Lukáš Cintula. Pre vás nie je odvrátenou stranou stále prekvapujúcej skupiny, skôr ide o jednu z jej tvárí, nenarúšajúcej integritu vyspelej muzikantskej mozaiky. Obidva albumy by sa povedzme mohli ocitnúť v jednom obale a nešlo by o nič šokujúco kontrastné. Vznikol by dvojalbum, reflektujúci rôzne možnosti hudobného vyjadrovania tými istými ľuďmi.

Uvedená aktivita by sa nezaobišla bez veľkého nadhľadu, ktorý je všetkým piatim zúčastneným vlastný. Veľký vplyv však majú aj ich nadpriemerné technické zručnosti. Či už ide o priamočiarejšie kusy typu Opálená alebo pomalšie záležitosti (Dramaqueen), Šimonova gitara sa skrátka nezaprie. Jeho figúry, riffy a sóla sú do poslednej noty starostlivo premyslené a spoľahlivo vás dokážu preniesť na akékoľvek žánrové teritórium. Je jedno, či inšpirácia zaváňa domovom alebo Amerikou, stále je to základ, na ktorom môžu Lukáš a Matej stavať nové a nové motívy.

Slová od srdca

Matejov saxofón sa zvykne objaviť znenazdajky, ako v skladbe Horny Morning, a nie až na tak dlho, ako by si človek prial, napriek tomu je tým správnym a dravým jazzovým osviežením. Lukáš dostáva priestor napríklad v kúsku Štvorkolesová, kde sú jeho klávesy sprievodným podmazom, no v budúcnosti by bolo vhodné využiť ich aj na sólové účely. Highlightom albumu je 14 dní, ktorý sa postupne otvára ako kvet po východe slnka. V ňom môžu muzikanti naplno predviesť zvukové možnosti štúdia Birdland v Považskej Bystrici na čele s Milošom Rojkom. Simonides a Richtarčík sú tak ako vždy rytmicky hraví, presní a do svojej hry zanietení.

Švidraň bilancuje neľahký život muzikanta v skladbe Broke naozaj (ne)vyberaným spôsobom: "Dostal som angažmá jak víno a dúfal, že mi to niečo zarobí. A h...o, ani k...t. Prečo som nahral album zlý a dúfal, že si na seba zarobí. Ja otrok, nerobím pokrok." Nedá sa určiť, či ide o osobnú skúsenosť, ale spôsob, akým tieto verše podáva, je ťažko nad vecou. Ide o náročný konglomerát rapovania, spevu a zasekávania. Frázovanie sa láme, kráti a naťahuje presne podľa nepredvídateľnej rytmickej štruktúry skladieb. Veľmi pekne sa to prejavuje v songu 10 rokov. "Ani po desiatich rokoch sa to nemení, máme vyhranený štýl a sme stále drevení. Ani po desiatich rokoch sa nám nelení vydať dva albumy v jednom roku, sme za kreténi."

Žiadne rýmy, hlboké posolstvá či ucelené myšlienky v skladbe Štvorkolesová radšej nehľadajte. Na druhej strane som sa už poriadne dlho nenasmial toľko ako pri Šimonovom srdcervúcom výleve po nákupe auta. Rozmaznané Pussies si zaslúžia zmienku už len kvôli očarujúcemu názvu, dávajúcemu zabrať hlavne mužskej predstavivosti. K podobným úvahám zvádza i Horny Morning, no tu už je text oveľa otvorenejší. Frontman vyzýva k ranným hrám slovami "find my bonie, blow me – better slowly". Nemá zmysel zamýšľať sa, prečo boli zvolené tieto myšlienkové pochody, stačí napísať, že nie všetko treba brať smrteľne vážne.

Darkness Positive nadelili fanúšikom pri príležitosti 10. výročia veľkú porciu hudobnej i textovej vynaliezavosti. Komu na albume We Grew chýbali texty, môže si to dosýta vynahradiť pri počúvaní Pre vás. Kto je ochotný, nájde si tu všeličo – humor, nadhľad, hravosť, muzikantské fígle, nadšenie i dravosť. Kapela má energiu a "pozitívnu temnotu" na rozdávanie ešte minimálne na ďalších desať rokov. Verme, že ani nepriaznivé okolnosti neskrížia muzikantom plány, pretože takých by bola na Slovensku nesmierna škoda.

Darkness Positive – Pre vás
(Slnko Records, 2022)

1. Broke