Po deväťdesiatych rokoch, ktoré boli pre fínskych Waltari bohaté na vydavateľské počiny i kontakt s verejnosťou, bol počiatok nového milénia nezvyčajne tichý.

Po deväťdesiatych rokoch, ktoré boli pre fínskych Waltari bohaté na vydavateľské počiny i kontakt s verejnosťou, bol počiatok nového milénia nezvyčajne tichý. V lete tohto roku však títo muzikanti z krajiny tisícich jazier prelomili mlčanie novým albumom, ktorým naväzujú na svoju sľubne rozbehnutú tradíciu.
Rare Species nahrali v zostave Sami Yli-Sirniö – gitara, spev; Mika Järveläinen – bicie, Kärtsy Hatakka - spev, basgitara, klávesy, programovanie; Jariot Lehtinen - gitara, spev. Celkovú ľahkosť a švih najlepšie preukazujú v skladbách ako My Pain či Quick As A Day, kde však cítiť čitateľnú inšpiráciu americkými nu-metalovými skupinami, ktoré v nedávno minulých rokoch zožali možno viac popularity než si zaslúžili.
Waltari tu stavajú vlastnú nadstavbu na prefabrikovanom základe. Ešte že táto nadstavba podáva ruku akosi uchopiteľnejšie než agresivitou presiaknuté zdroje inšpirácie. Nasleduje melodická skladba Dream s vcelku vkusným prepojením medzi obsahovým a hudobným leitmotívom. V úvode skladby Alone pripomínajú Waltari tak trochu apokalyptický Nekonečnej mejdan od Pražského výberu (CD Běr). Záverečné trio skladieb otvára úprava povedomej témy s názvom No Limit (2 Unlimited) a Symphony Of Destruction (Megadeth), kde sa Waltari, na CD i na koncertoch, priznávajú k svojim koreňovým inšpiráciám.
Celkový dojem z platne je veľmi pestrý. Štýlová roztrieštenosť vlastná pre Waltari by sama osebe nebola na prekážku, keby bola podložená výraznejšou originalitou rukopisu, silnejšími nápadmi a jednoznačným postojom. Zdá sa, akoby silnejšou motiváciou bolo výjsť v ústrety spriatelenému nemeckému publiku, pre ktoré plnia mierne náhradnú funkciu.
Waltari poletujú od indie popu k punku, od schematických metalových prvkov k experimentálnej elektronike a za ničím si nestoja dostatočne neochvejne na to, aby ich prejav pôsobil nie len efektne, ale aj dôveryhodne. Hudba Waltari na Rare Species nie je zlá, nájde sa tu dostatočné množstvo oporných bodov a záchytných prvkov, ale, ako sa zdá, popri výrazných európskych (neanglosaských) kapelách akou je napríklad Laibach, budú vždy kopať iba druhú ligu.

Vydavateľstvo: Sony Music (Stars In The Dark/Soulfood), 2004
Celkový čas: 59:52

1. One Day