Spevák James Brown je zvláštny prírodný úkaz popierajúci doteraz známe fyzikálne zákony. Hudba tohto anfant terrible a zároveň „starého otca soulu“ je živým dôkazom teórie relativity či iných pravidiel fungovania času.

Spevák James Brown je zvláštny prírodný úkaz popierajúci doteraz známe fyzikálne zákony. Hudba tohto anfant terrible a zároveň „starého otca soulu“ je živým dôkazom teórie relativity či iných pravidiel fungovania času. Prečo?
Čím viac času uplynie od jej vzniku, tým pôsobí modernejším a súčasnejším dojmom. Iste - dokázali by sme identifikovať, že sa jedná o plus-mínus šesťdesiate roky, ale určité prozreteľne použité prvky z Brownovej hudby spred tridsiatich rokov sa začali výraznejšie používať až omnoho neskôr a nášmu uchu sú povedomé z úplne odlišných žánrov.
Brown už roku 1974 predznamenal nástup štýlu disco. Hypnotický rytmus postavený na groovoch basy, bicích a funkujúcej gitare sa od jeho čias objavuje v rôznych hudobných štýloch posledných desaťročí stále častejšie. Okrem súčasného fusion, napríklad v podaní Johna Scofielda, to môžu byť aj ultramoderné acidové zlepence, ktoré v kombinácii s umelo vytvorenými, virtuálnymi zvukmi uplatňujú práve prvky jazzovej a soulovej rytmiky z uvedeného obdobia.
Podstatná a smerodajná na Brownovej hudbe však bola vždy najmä jeho osobná energia. Hoci sa Brown sám ako autor uplatňoval iba v menšej časti svojho repertoáru, fungoval tvorivím spôsobom najmä ako zdroj inšpirácie a vitality pre svojich spoluhráčov.
Výber najväčších hitov v časovom rozmedzí od roku 1956 po 1979 si v autentickej podobe s prečisteným zvukom môžeme vypočuť vďaka kompilačnému CD Godfater Of Soul. Akékoľvek hodnotenie hudby v tomto prípade stráca zmysel. Na Browna so všetkými jeho prednosťami i nemalými muchami sa dá pozerať už iba v kontexte jeho celoživotného diela a významu pre hudbu dvadsiateho a ďalších storočí.
Jeho 96 hitov, ktoré sa umiestnili v prvej stovke rebríčka, nestačí jedine na absolútnu jedničku v poradí - Elvise Presleyho. Na CD sa nachádza 18 z nich. Čo viac dodať... aha, ešte niečo aktuálne: O tom, že žijúca legenda James Brown stále nestráca zo svojej vitality, sa jeho priaznivci budú môcť presvedčiť aj naživo 4. septembra v pražskej T-Mobile Aréne.

Vydavateľstvo: Universal / Spectrum
Celkový čas: 55:51min.