Nanoalbum skupiny by sa dal označiť ako udalosť na poli česko-slovenskej popovej scény, ktorá presahuje obdobie jednej sezóny. CD je koncepčný album vystavaný na osi jednoduchého, ale účinne zdramatizovaného príbehu lásky potácajúcej sa na rozhraní sveta techniky a prírody, života a smrti. Jednotlivé pesničky, prepojené narátorskými vstupmi elektronického psa Hala, tvoria kapitoly modernej obdoby čapkovského typu vedeckej fantastiky.
Jednotlivé pesničky, prepojené narátorskými vstupmi elektronického psa Hala, tvoria kapitoly modernej obdoby čapkovského typu vedeckej fantastiky. Nie že by sa koncepčné albumy s prvkami sci-fi nevyskytli už aj v minulosti - stačí spomenúť napríklad Prázdniny na zemi z koncepčnej trilógie skupiny Olympic – ale z hľadiska sviežosti a absencie okázalých umeleckých ambícií by sa iba máloktorý z nich mohol klásť na spoločné misky váh práve s Nanoalbumom. Porovnateľným dielkom vo svojej progresívnosti, nadhľade a profesionalite môže byť Hammelova (a Peterajova) Šľahačková princezná, ktorá je dodnes rešpektovaná ako jeden z pilierov tuzemskej rockovej hudby.
Skupina TB kulminovala vo svojej tvorbe k svojmu horizontu vcelku raketovou rýchlosťou a zdá sa, že s Nanoalbumom tento horizont prekročila. Predchádzala tomu schopnosť osloviť vtipnými a živými skladbičkami a originálnym, pritom súčasným zvukom.
TB sa už v minulosti vyznačovali schopnosťou udržania vratkej rovnováhy medzi profesionalitou a sviežosťou vo svojej tvorbe. Zvukové experimenty na albumoch z ich nedávnej minulosti boli síce zaujímavé, ale niekedy hraničili s poslucháčskou akceptovateľnosťou. Oproti tomu je prakticky celý Nanoalbum sluchovo hladko stráviteľný. Adekvátne príbehu je zdramatizovaná aj hudba, ale dostatok času daný nahrávaním vo vlastnom štúdiu, pokročilými skúsenosťami členov skupiny a profesionalitou spracovateľov audio zložky udržal hlavnú os multimediálneho deja stabilnú, bez zbytočných rozptýlení a zvukových schválností.
Jedna z mála vecí, ktorá by sa po profesionálnej stránke dala tvorivej skupinke TB vyčítať, je časté používanie krívajúcich rýmov typu „vpravený/zmatený“ alebo „kličky/Elišky“, čo svedčí o dosť intuitívnom až ignorantskom prístupe k pravidlám poetiky. Našťastie sa väčšina poslucháčskych uší ponad tento amatérsky pahorok prenesie s ľahkosťou vzducholode nadnášanej silou príbehu a hudby, ktorá tento príbeh sprostredkúva.
Nemožno nespomenúť ani výrazný prínos hostí, ktorí obsadili jednotlivé role. Okrem hlavnej postavy internetového surfistu a elektronického gemblera iToma a jeho verného roboto-psa Hala, ktorých stvárnili samotní muzikanti, tu ešte vystupuje prírodne založená technologická pesimistka Eliška - iTomova milá - v podaní pravidelnej spolupracovníčky TB Kláry Nemravovej. Úlohu schizofrenického génia profesora Tečku presvedčivo predviedol herec Jiří Schmitzer a jeho citovo strádajúcu asistentku, ktorá si neúspechy v osobnom živote kompenzuje lascívnou a koketnou konverzáciou na webe odspievala v chytľavom česko-slovenskom duete Linda Hammelová.
Vydavateľstvo: Warner Music
Celkový čas: 62:12´
Link: www.tatabojs.cz
Zdroj: TS MusicServer