Pozeráme na Anthonyho indiánske tetovačky, ktoré sa dostali na obal koncertného dvojalbumu Red Hot Chili Peppers, symbolu amerického funkrocku deväťdesiatych rokov.

Pozeráme na Anthonyho indiánske tetovačky, ktoré sa dostali na obal koncertného dvojalbumu Red Hot Chili Peppers, symbolu amerického funkrocku deväťdesiatych rokov. Anthony, páli to ešte? Patria už Pálivé papričky medzi rockových dinosaurov? Isteže, objavujú sa aj názory tradičných fanúšikov skupiny, ktorí mali dosť vôle na to, aby prestáli vrtochy počasia pod oblohou londýnskeho Hyde Parku, pre istotu si kúpili aj koncertný dvojalbum a dnes si kladú otázku čo sa stalo s niekdajšou energiou, invenciou a zmyslom pre zábavu, ktoré robili hudbu RHCP tým, čím bola.

Človek sa mení a kto pamätá svoje a sleduje jeho/ich vývoj priebežne, môže konštatovať určitý trend. Pravdu povediac, bolo by divné, keby boli RHCP po 15 rokoch stále takí istí. Možno keby boli, už by tu ani neboli. Kto by mohol viac rozprávať o sexe, drogách a rock´n´rolle než napríklad gitarista John Frusciante alebo basista (a trubkár) Flea. Kto nedá nohu z plynu pred zákrutou, ten z nej skôr či neskôr vyletí. Zdá sa, že RHCP sú v tomto smere už za vodou. Berme ich akí sú, alebo nechajme ležať. Každopádne sú ešte stále ochotní priniesť svoju potetovanú kožu na trh.

Po hudobnej stránke nie je bez zaujímavosti porovnávať pódiové pôsobenie so štúdiom. Možnože otázka o vytrácaní energie je na mieste skôr v súvislosti s posledným štúdiovým albumom, kde sa RHCP zamerali na uhladený softrockový sound západného pobrežia. Na pódiu sa muzikanti aj po štyridsiatke preberajú k celkom vitálnej komunikácii a po aranžérskej stránke predvádzajú poloimprovizované variácie na svoje pesničky. Zaujímavé je sledovať nielen nové prvky – rytmické ponášky na sekvencerové syntetické zvuky v podaní naturálnej gitary a basy – ale hlavne vnútornú komunikáciu, ktorá sa odohráva medzi jednotlivými členmi rokmi zohratého bandu. Nevedno do akej miery boli ešte skladby po nahrávke zvukovo a muzikantsky retušované, každopádne záznam pôsobí vcelku nedotknutým dojmom a nevyskytujú sa tu ani tradičné falošné vokály, na ktoré sme si už u RHCP zvykli tak ako predtým u Rolling Stones.

Na dvojalbum bol použitý výber toho najlepšieho z troch koncerov v londýnskom Hyde Parku, ktoré sa uskutočnili v júni tohto roku. Na 2CD sa okrem klasického materiálu nachádzajú aj tri nové tracky: Rolling Sly Stone, Leverage of Space a cover verzie skladieb Donny Summer -I Feel Love, Looking Glass a 45 Grave.

Dinosauri? Možno, prečo nie! Chvalabohu zato, že udržiavajú tú atmosféru, vďaka ktorej ešte stále vychádzajú koncertné dvojalbumy z rockových koncertov. Je to dôkaz, že sedemdesiate roky neboli iba vymyslenou legendou. Nie, RHCP nie sú až tak starí, ale patria ku generácii, ktorá v tom období čerpala to, čo dnes zúročuje. Anthony, Flea, John a Chad v booklete svojho dvojalbumu ďakujú za inšpirácii britským skupinám Queen, Led Zeppelin a U2 (sorry U2 – aj írskym).

Žáner: Funk Rock
Vydavateľstvo: Warner Music, 2004

Track List CD1: