DVD, na ktoré sa veľmi dlho čakalo, DVD, ktoré má bezpochyby svoje opodstatnenie na hudobnom trhu.

DVD, na ktoré sa veľmi dlho čakalo, DVD, ktoré má bezpochyby svoje opodstatnenie na hudobnom trhu. DVD, ktoré prináša prierez audiovizuálnej tvorby jednej z najlepších českých speváčok – Marty Kubišovej. Dámy s príjemne zastreným, jedinečným hlasom, ktorá vo svojom profesijnom, ani osobnom živote nemala na ružiach ustlané. Doba si konkrétne v jej prípade vyžiadala naozaj krutú daň a Kubišovej spevácka kariéra skončila skôr, než vôbec stihla začať a speváčka si mikrofón nemohla užiť viac ako dve desaťročia. Tie prežila naozaj skromne a ťažko, keď kvôli prežitiu dokonca lepila sáčky. Až na sklonku osemdesiatych rokov nabral odvahu istý režisér, ktorý ju napriek zákazu pozval na nakrútenie skladby k svojmu filmu. Traduje sa, že všetci ostatní spolupracovníci, keď videli, ako Kubišová vchádza do štúdia, si iba poťukali po čele, zdvihli sa a odišli. Kubišovej osobnosť mala vždy silu.

Dokázala to už v začiatkoch svojej kariéry a je úplne jedno, či ako sólová speváčka, alebo ako súčasť tria Golden Kids, v ktorom aj tak najviac rezonoval práve jej hlas. Ťažko povedať, či si v tom období mohla vyberať pesničky, ktoré bude spievať, ale ak áno, tak mala na ne dobrý nos a ak aj nie, tak mala šťastie na autorov, ktorí jej vedeli ušiť pesničku priamo na telo, na jej osobnosť a jej hlas.

Marta Kubišova je bezpochyby speváčka, ktorá svojimi osobnými i pracovnými osudmi v dobrom, aj v zlom odráža históriu, dovolím si tvrdiť, že aj našej zeme. Na svojom prvom DVD prináša z archívu Českej televízie v prvom rade tri unikátne dokumenty, z ktorých dva vznikli ešte na sklonku šesťdesiatych rokov minulého storočia (Náhrdelník melanchólie, Proudy lásku odnesou) a jeden novodobí recitál Stalo se na podzim z roku 1993, vďaka ktorým sa tak k divákovi dostáva znamenité vizuálne zaznamenanie doby, v ktorej Marta Kubišová pôsobila. Všetky tri recitály dohromady obsahujú osemnásť ťažiskových skladieb speváčky, avšak televízne archívy vydali aj ďalšie poklady. Z legendárnych programov Vysiela štúdio A, či Pieseň pre Rudolfa III., ale aj z ďalších, často nečakaných zdrojov, vychádza klipová pasáž tohto DVD. Výber pesničiek predstavuje časové rozmedzie od polovice šesťdesiatych rokov až do súčasnosti, s logickým dôrazom na normalizáciou prerušenú, ale celkovo nezabudnuteľnú prvú časť speváčkinej kariéry.

Takmer dve a pol hodiny obrazového a zvukového materiálu na tomto DVD predstavuje Martu Kubišovú tak, ako si to zaslúži, ako pani speváčku prvej triedy. Tvorcovia sa snažili maximálne využiť výdobytky súčasnej techniky a obraz očistiť od neduhov doby, takže sa k divákovi dostáva v maximálnej možnej kvalite, hoci rozmixovaný do Dolby Digital 2.0 formátu a obrazového formátu 4:3, avšak s obsahom, na ktorý sa nezabúda.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2008
Celkový čas: 142. minút

01. Modlitba pro Martu (1967)