Ak niekam za dobrou hudbou, tak do Veľkej Británie. Dôkazom je Mirrorwriting - album, v ktorom prevažuje absolútny minimalizmus a R&B miešané s melancholickým hlasom speváka, multiinštrumentalistu a producenta Jamieho Woona.

Tento 28-ročný potomok malajského Číňana a Škótky vyzerajúci ako hanblivý pašerák kokaínu z Kolumbie mal k hudbe blízko už od detstva či puberty, no nemyslel si, že by ho hudba mohla niekedy živiť. Študoval na renomovanej BRIT School približne v rovnakom čase ako Amy Winehouse, ktorú neskôr hudobne sprevádzal aj na jej turné v časoch, keď si na pódiu nerobila hanbu.

V roku 2007 vydal EP Wayfaring Stranger, ktorého titulnú skladbu remixoval dubstepový producent Burial. Už vtedy prišli prvé ponuky na vydanie albumu, no Jamie podľa vlastných slov naň nemal dostatok piesní. Dal si teda načas a tvoril svoj debut štyri roky. Škoda, nemuseli ho predbehnúť The xx alebo James Blake. Takto už môžeme len skonštatovať, že Mirrorwriting Jamieho Woona je štýlovo podobný hudbe The xx, či Jamesa Blakea. Načo však Woona znehodnocovať porovnávaním, keď sa na albume tie štyri roky práce veľmi pozitívne odzrkadlili...

Album má dvanásť prevažne pomalých piesní, ktoré Woon vyprodukoval na svojom notebooku, no napriek tomu znejú veľmi organicky. On sám o Mirrorwriting hovorí ako o popovom a R&B albume, ktorý spadá do undergroundových pasáží s dávkou nízkych frekvencií a melanchólie. Woon o sebe tvrdí, že je tak trochu samotár, čiže veľa piesní je o jeho úzkosti. Keď si k tomu prirátame fakt, že je z Veľkej Británie a ovplyvnili ho (okrem iných aj) Radiohead, je pochopiteľné, že tej melanchólie je na albume trochu viac ako na bežných mainstreamových R&B albumoch.

Prvá pieseň vtedy ešte z pripravovaného albumu vyšla v októbri. Pilotný singel Night Air je zároveň úvodnou skladbou albumu. Minimalistické tóny, pomalé tempo, nočný vzduch a temnosť s nádychom erotiky, doplnená zvádzajúcim Woonovým hlasom, vytvára majstrovsky zvládnutý celok s magickou atmosférou. Mimochodom, ženské vokály naspievala Woonova matka, uznávaná folková speváčka, ktorá robila sprievodné vokály takým umelcom ako Blur, Björk, Michael Jackson, Kylie Minogue a iným. O produkciu skladby sa postaral už spomenutý Burial.

Jamie Woon - Night Air

V nastúpenej potemnelej atmosfére nezaostáva ani Street, ktorá je dokonalým spoločníkom pri osamelej nočnej prechádzke mestom, ako v podstate aj celý album. Druhým singlom je Lady Luck, ktorá má rýchlejší rytmus a v spojení s akýmsi "jacksonovsko-timberlakovským feelingom" je rozhodne najpopovejším kúskom na albume. Na rýchlejšej vlne je aj Middle, osobne ma však viac zaujala pieseň Spirits. Zaujímavé na tejto piesni je to, že sa vo svojej a capella verzii objavila na internete už okolo roku 2008. A toto "akustické elektro", v ktorom Woon okrem spevu nahral hlasom aj všetky zvuky, je pre časť poslucháčov stále zaujímavejšie než konečná - elektronickejšia - verzia na albume.

Jamie Woon - Spirits (live studio version, 2008)

Druhá polovica albumu sa uberá ešte viac akustickým smerom. Minimum tónov, menej bubnov a beatov, viac gitarových tónov, šeptavý spev, presne tak znie Spiral. Krátke 40 sekundové premostenie Second Breath pripomína trochu Future Sound of London, aby vás následne odzbrojila Gravity, ktorá je absolútne úžasná! Beat pripomínajúci tlkot srdca, ľahké gitary a Woonov hlas = dokonalosť. Waterfront je dôstojným zakončením albumu Mirrorwriting. Woon tu znie síce trošku ako pesničkár, no neurazí ani v tejto polohe. Má totiž obrovský cit pre spojenie hudby, hlasu a textu, čo je cítiť na celom albume, kde nič nie je naviac a nič nechýba.

Sila albumu je jednoznačne v jeho neprekonateľnej temnej nočnej atmosfére, čím nechcem znížiť kvalitu Woonovej hudobnej všestrannosti. Ľahkosť, jednoduché texty a tóny, žiadne zložité ozdoby. O to viac vyniká príjemný pokojný melancholický hlas s nádychom erotiky a umne dávkovaná elektronika i akustické melódie. Raz darmo, najlepšie albumy vznikajú doma v spálni. Vedel to už Moby, keď robil album Play, a vie to aj Jamie Woon, ktorý robil Mirrowriting taktiež prevažne v spálni svojho domu.

Ocenili to aj britskí kritici, ktorí Jamieho Woona zaradili medzi 15 najsľubnejších talentov roku 2011. V ankete BBC Sound of 2011 skončil napokon štvrtý, keď ho predbehli len excentrická a už aj v slovenských rádiách "prevarená" Jessie J, spomínaný James Blake a The Vaccines. Nič to však nemení na tom, že pre mňa je Mirrorwriting jedným z najlepších albumov roku 2011.

Jamie Woon - Mirrorwriting
(Polydor Records / Candent Songs, 2011)

1. Night Air