Ak sledujete tvorbu Juraja Stráskeho je celkom možné, že ste čakali na Historky z pivnice vol 2. Tie s poradovým číslo jeden vyšli v novembri 2017. Pesničkár ukrývajúci svoje civilné meno za umeleckú skratku JuSt nás ale dokonalo zmiatol, a namiesto pokračovateľa EP vydal plnohodnotný album V posteli, ktorý len nedávno uvádzal singlom Ako z francúzskych filmov.

Že vám je to akési povedomé? Máte pravdu. Pesnička je mostom medzi spomínanými nahrávkami. Tvorí finále pivničných historiek, odkiaľ sa presúva medzi kolekciu jedenástich skladieb nového albumu a znie v rámci nej zase inak. Základnú melódiu utvára akustická gitara, ku ktorej sa citlivo pripájajú sláčikové nástroje a harfa. Táto kompozícia dáva skladbe šarm a vznešenosť, čím vytŕča z radu ostatných piesní, pri ktorých JuSt zvolil najmä klasickú kombináciu gitár, basgitary a bicích nástrojov.

A to nie je jediný návrat do minulosti, ktorý v sebe má pesnička Ako z francúzskych filmov ukrytý. Jej melódia vznikla ešte v období, kedy sa Juraj zoznamoval s akordami. Text k nej napísal až omnoho neskôr. A to je asi dobre. Jeho rukopis si hľadal svoje správne miesto, kde bude znieť presvedčivejšie ako pri prvých textárskych pokusoch. A zdá sa, že mu ho už JuSt našiel. Vo vyváženej kombinácii smútku, úprimnosti, naivity aj hravosti. Tento prístup spôsobil, že Juraj Strásky nahral jedenásť piesní, ktoré sa od seba nelíšia iba pestrosťou myšlienok, ale aj žánrov.

Uhladenosť teda nie je koncept, po ktorom by JuSt na novej nahrávke siahol. Opäť vsadil na rôznorodosť, ktorá ale nevrhla nahrávku do pazúrov chaosu. Vkusne strieda optimistickejšie kúsky s tými melancholickými a prechádza cez pop, folk aj rock. Aj v nových pesničkách si Juraj zachováva svoj kritický postoj a pomenováva veci pravým menom, ale pokojnejšie, než na predchodcovi.

Hravo sa vás pokúsi zviesť hneď titulná skladba V posteli. Ak si priľahnete, strávite v nej počúvaním nového albumu možno aj celú noc, presne tak, ako to Juraj chce. Témou zase vyniká skladba s poradovým číslom dva s názvom Chcem byť vták. Prebdenú noc s nezvaným hosťom v hlave a túžbou po oslobodení sa od dotieravých myšlienok pozná určite každý. Túto skladbu by zase mohli spoznať dramaturgovia našich rádií. Napriek tomu, že JuSt nie je mainstreamovým interpretom, Chcem byť vták by pokojne mohla byť príjemným rádiovým singlom.

Pozitívnou energiou prekvapí, napriek zavádzajúcemu názvu, pesnička Stále nám je slabo, ktorú otvárajú dychové nástroje a ľahkosť v Jurajovom hlase. Dychovú sekciu už o malú chvíľu strieda gitarové sólo Ladislava Tvrdého, vďaka čomu pieseň neskĺzla k prvoplánovej zábavnej funkcii, napriek tomu, že naživo môže byť práve ona nositeľom zábavy. Nostalgické ohliadnutie sa za Letom´97 pokračuje v nastolenej uvoľnenej atmosfére, ktorej sa podriadil aj spôsob, akým JuSt volil slová. Tých, ktorí s ním popisované leto zažili sa dotkne, okolo ostatných poslucháčov len zľahka prejde a nezanechá hlbšiu stopu.

Tento pocit dokázali zvrátiť pesničky, ktoré popisovanú bezstarostnosť striedajú. Budú sa ľudia milovať, keď to celé skončí? Aj nad tým sa JuSt zamýšľa v skladbe Čo povedať mám?. Chaotický svet natíska veľa otázok a ponúka tak málo odpovedí. Toto všetko JuSt vkusne dopĺňa malou dávkou optimizmu.

Ten nenájdeme v klavírnej balade V tráve vysokej, v ktorej sa prekvapivo stretávame s estetikou folklorizujúceho romantizmu. Tento prístup k textu dáva piesni dramatický rozmer predovšetkým v záverečných veršoch "zabijem ťa, potom seba, nepôjdeme my do neba". Moment zrady, ktorý jasne určil hranicu medzi láskou a nenávisťou JuSt zintenzívnil iba jemnou zmenou tempa. Inak sa hudobný podklad, tvorený z akustickej gitary, klávesov, perkusií a basgitary po celý čas nevychýlil zo svojej pokojnej roviny.

V posteli sme začínali a v posteli aj končíme. Album uzatvára romantická Už spíš koncipovaná ako upokojujúca uspávanka. Špeciálnu atmosféru skladbe dávajú vokály Sabiny Fraňovej a Zuzany Šimovej. Zabaľte sa teda do perín a zostaňte ešte chvíľu s novou kolekciou pesničiek v posteli. JuSt nahral pekný album, na ktorom zostal verný akustickému zvuku, popracoval na svojom speváckom výraze a ako textár pôsobí sebavedomejšie než v minulosti.

JuSt- V posteli
(2024)

1. V posteli