Po dvoch rokoch od albumu Povstanie, ktorý bol určujúci pre ďalšiu tvorbu skupiny Para, prichádza nová nahrávka Menšina. Album sčasti uspokojí všetkých, skalných fanúšikov, poslucháčov, ktorí čakali od Pary niečo nové i obdivovateľov ich typických skladieb. Svoje doterajšie albumy kapela neprekonala, no v istom smere, najmä z hľadiska produkcie, ide o posun vpred.

Presne deväť nových skladieb prináša v poradí šiesty štúdiový album skupiny Para s názvom Menšina. Kapela ponúkla z albumu už dva single, ktoré majú "slaďákový" nádych a sú dôkazom, že téma lásky je nevyčerpateľná. Ten, kto chce počuť Paru v polohe, v akej ju poznal doteraz, sa pravdepodobne pesničkám ŽenaKoniec leta naozaj poteší. Obe skladby v sebe skrývajú sviežosť a mladícku naivitu, ktorá možno nerobí z pesničiek nezabudnuteľné hity, ale rozhodne majú tendenciu sa prilepiť na poslucháča.

Eddie Stevens vyzdobil Paru

Menšina predstavila Paru v trochu inom svetle, hoci svoje krivky si kapela udržuje už sedemnásť rokov. Na celkovom zvuku nahrávky sa podpísala pravdepodobne najmä zmena producenta. Daniela Buzinkaya, ktorý producentsky dohliadal na album Povstanie pod hlavičkou The Rumuns, nahradil britský producent Eddie Stevens, známy spoluprácou s kapelami Freakpower, Moloko, Zero 7 či so slovenskými Lavagance a speváčkou Janou Kirschner.

Stevensa je v skladbách Pary cítiť veľmi intenzívne, a to najmä vďaka aranžmánom, ktoré posunuli kapelu po zvukovej stránke o kus ďalej. Aj na prvé počutie celkom jednoduchá pesnička o končiacich priateľstvách s názvom Stopár nadobudla atraktívny zvukový obal. Mnohé skladby s hravými aranžmánmi pôsobia novo a inak, i napriek tomu, že Para zostala verná viac hudobným nástrojom, než zvukom elektroniky. A to jej pristane. Rozhodne stojí za vypočutie aj jazzový experiment Veci zdvojené.

Na prvé počutie si poslucháča nezíska

Nový album Pary má veľa dobrých hudobných nápadov, ale aj skvelé texty najmä v pesničkách Menšina, Stopár či Veci zdvojené, ktoré sú v prípade slovenskej populárnej hudby čoraz ojedinelejšie. Niekedy však text nestačí. Je to paradox, ale Para v niektorých momentoch znie priveľmi ako Para. Pri počúvaní máte často pocit, že ste nové pesničky už niekedy počuli a nemá to na svedomí uplynulá festivalová sezóna.

Takmer všetky skladby na novom albume majú spoločný znak, a tým je dĺžka. Okrem Ženy presahuje trvanie pesničiek dĺžku štyri a pol minúty. Najdlhšou skladbou, s časom necelých sedem minút, je Pre deti, ktorá začína typicky "parovsky" a končí ako množstvo kúskov z dielne Jara Filipa. V prípade albumu Menšina však platí, že pri skladbách je vhodné mať naozaj trpezlivosť, nie všetko zafunguje na prvýkrát.

Je jasné, že Para chcela, aby Menšina znela inak, ako všetky predchádzajúce albumy a v podstate im to vyšlo, no i napriek tomu sa im nepodarilo vykročiť z vlastnej škatuľky. Na nahrávke je cítiť, že kapela sa posunula dopredu a vyzrela. Hoci Menšina nie je albumom roka, oplatí sa jej dať šancu.

Para - Žena

Para - Menšina
(ANSAMBL, 2012)