V hlave šesťročného chlapca z Detvy, búchajúceho do bubnov, sa začal črtať konkrétny životný sen – venovať sa hudbe. Prvým krokom k jeho splneniu bolo absolvovanie Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde vyštudoval klasickú hudbu, ktorú aj vyučuje. Vykročenie na sólovú dráhu sprevádzalo niekoľko kompromisov a zmien.

Z pozície bubeníka, ktorý hráva s viacerými hudobníkmi, sa Matej Smutný presunul za mikrofón, pričom priznal, že na novú pozíciu si musel nejaký čas zvykať. No a klasickú hudbu vystriedal pop, ktorý ho prekvapil. Zistil totiž, že napísať kvalitnú a chytľavú popovú pesničku nie je také jednoduché, ako si myslel.

Zloženie autorských skladieb mu trvalo dva roky. Nestrávil ich však zatvorený v štúdiu, ale na cestách v dodávke, počas ktorých sa venoval hraniu na ulici napríklad aj spolu s Martinom Harichom, v ktorého sprievodnej kapele hral na bicie aj basgitaru. Preto aj minuloročné EP Van Stories, ktoré predchádzalo vydaniu aktuálneho debutového albumu Aura, dostalo názov, ktorý prostredie vzniku skladieb popisuje najlepšie. Už vtedy si Matej Smutný stanovil odvážny cieľ - jeho príbehy z dodávky raz bude počúvať celý svet.

Štyri skladby z novembrového EP túto métu v istom zmysle splnili. Debutový singel Psycho Love označuje Matej za "bombu, ktorá všetko odpálila". Kto by pri prvotine očakával, že sa jej chopia domáce aj české rádiá a stane sa súčasťou niekoľkých stoviek zahraničných playlistov na digitálnych platformách? To znie trúfalo aj na túžbu. Tu však tento veľký sen zďaleka nekončí. Úspech skladby Psycho Love priniesol dovtedy neznámemu umelcovi zmluvu s vydavateľstvom Warner Music. Mať za chrbtom silného vydavateľa je pre debutujúceho umelca obrovskou devízou.

Revolúcia v ozvučení

Pod jeho krídlami vyšiel štúdiový album Aura, ktorý Matej ohlásil vydaním singla Words U Say. Ním zároveň predostrel svoj ďalší odvážny cieľ. Byť prvým slovenským interpretom, ktorý vydá album vo formáte Dolby Atmos. Ten umožňuje poslucháčom vychutnať si priestorový zvuk nahrávky. Matej hovorí o revolúcii, "ktorá nám umožňuje počúvať hudbu tak, ako by sme boli priamo v nej". O jeho naplnenie sa postaral zvukový inžinier a štúdiový technik Matt Hyde, ktorý album v tomto formáte zmixoval.

Podstatou aury je určitá forma vyžarovania. Z Aury Mateja Smutného a jeho kapely Psycho Lovers vyžaruje smelé odhodlanie, mladícka túžba a tiež muzikálnosť. Odhodlanie osloviť zahraničných autorov a producentov - Rikki Lee Scicluna z Gilkicker Studios na Malte a Jacob Critch z Kanady - sa pretavilo do zvuku, ktorý konkuruje zahraničným rádiovým hitom. V kombinácii s túžbou posunúť stereo zvuk na úroveň, ktorá ešte nie je bežným štandardom, a prirodzenou muzikálnosťou členov formácie, dostáva poslucháč výsledný produkt, ktorý príjemne prekvapí svojou žiadostivosťou dotknúť sa úspechu.

O to sa môže postarať hneď niekoľko skladieb, ktoré svojím charakterom patria do rádiového éteru. Popovou jednoduchosťou a nenáročnou témou sa vyznačuje pesnička Somebody. O magických mrakoch, ktoré nás nútia byť osamelými hviezdami, zase Matej spieva v piesni Magentic Clouds, ktorá si priestor v mainstreame pýta svojou energiou, štýlom speváckeho prejavu a aranžmánom, v ktorom sa s emóciami pohrávajú sláčikové nástroje. Zdanie, že počúvate Justina Biebera zase navodí tanečná Fly No More či Friends. A to všetko s dôrazom na poctivú popovú kvalitu.

A takto by to vlastne celé stačilo. Nasekať na album ešte zopár songov, ktoré budú fungovať na prvú dobrú a už iba sledovať rastúce čísla na hudobných platformách. Matej však ako autor väčšiny textov nekĺže iba po povrchu a aj v hudobných kompozíciách našiel vkusnú rovnováhu medzi komerčnosťou a intimitou. Tú druhú stránku prezentuje najmä pesnička Sister, ktorá dá poslucháčovi hudobný minimalizmus opretý o nežné tóny flauty, neprekričiac podstatu slov. Akustická gitara Milana Medeka zase postačuje skladbe Scrolling In The Night, v ktorej je pre mňa Matej Smutný ako spevák najzaujímavejší. Gradujúci kapelový zvuk zase pristane piesni We Don't Cry.

Je záživné sledovať, kam Matejove hudobné nápady potiahli zahraniční producenti. So slovenskými hudobníkmi a producentom Tomom Lobbom sa spevák držal v akustickej polohe, obklopený svojou kapelou a zvukom postaveným na harmonických základoch, kým stopy spod palca spomínanej dvojice Rikki Lee Scicluna a Jacob Critch sú produkované elektronickými softvérmi. Bez ohľadu na to, kde a s kým jednotlivé pesničky vznikali, tvoria hudobne vyvážený album. Alebo možno práve preto.

Teraz sa vynára otázka, do akej miery bude Matej Smutný za svoj autorský a interpretačný vklad do priestoru domácej hudobnej scény ocenený v zmysle pozornosti fanúšikov a médií. Anglicky spievané skladby z debutového albumu môžu totiž poľahky zapadnúť do rádiového mainstreamu, rovnajúc sa zahraničnej produkcii. Potiaľto je to výborné. No zapadnúť až tak, že zostanete nerozpoznateľný, až taká výhra nie je.

Matej si ešte len buduje svoju základňu poslucháčov, ktorá má nateraz rozpínavú perspektívu. Ambícia, že si jeho pesničky bude spievať celý svet, má však k svojmu naplneniu ešte poriadne ďaleko. Hovoríme totiž o stále novom mene, ktoré ešte len treba objavovať. Máme pred sebou mladého speváka s pekným hlasom, sympatickým prejavom a nepochybne aj hudobným talentom, ktorý albumom Aura pozýva posedieť si v jeho hudbe. Stačí prijať pozvanie.

Matej Smutný – Aura, 2022
(Warner Music, 2022)

1. Fly No More/