Vysoká úroveň slovenských saxofonistov je neodškriepiteľná. Ich kvalitu dokazujú úspechy v zahraničí (napr. Nikola Bankov), väčšina však zápasí s neľahkými úlohami doma. Do druhej skupiny patrí i v Košiciach pôsobiaci Ján Kopčák, ktorý sa aktuálne prezentuje druhým sólovým albumom The Long Bright Dark.

Ján Kopčák
pôsobí ako pedagóg, skladateľ a hudobník, ktorý sa okrem sólových aktivít venuje hraniu s ďalšími umelcami (napr. s Jozefom Hollým). Objavil sa i na albumoch vo Viedni žijúceho multiinštrumentalistu Pippa Corvina, ktorý na oplátku prijal pozvanie hrať na Jánovom druhom sólovom CD The Long Bright Dark.

Blahodarný relax

Ťažiskovou kompozíciou albumu je 15-minútový kolos North, ktorý sa umelci rozhodli zaradiť dosť riskantne hneď na úvod. Nepripravený poslucháč nemusí zvládnuť takú výdatnú porciu, no z dramaturgického hľadiska to predsa len má svoj význam. Ján sa prezentuje vo svojej obľúbenej (pre niekoho možno menej známej) polohe a hneď na začiatku deklaruje to, čo je mu (po)citovo najbližšie. Je v poriadku, že ho viacerí poznajú skôr ako technicky zručného hráča. Na zvládnutie svojho tenor či soprán saxofónu iste potrebuje veľa kumštu a stupníc, no "ústa a prsty" sú len polovičná cesta k originalite. K skutočnej výnimočnosti sa saxofonista môže dopracovať svojim výrazom, feelingom, čiže "srdcom".

Na oficiálnej stránke muzikanta nájdete info, že táto poloha nesie označenie "zen saxophone". Ján kladie dôraz na navodenie relaxačnej nálady, pri ktorej sa máme uvoľniť, meditovať, upokojiť a oslobodiť od ťaživých myšlienok. V istých momentoch pripomína jeho nástroj naliehavý hlas muezína, zvolávajúceho k modlitbe (podobne pôsobí jeho hra na "sopránke" v Ancestors, pripomínajúca duduk). Možno je to spôsobené aj efektmi, ale znie to pôsobivo a čiastočne i neotrelo. Dôležitým detailom je i to, že hudba sa už v podstate nedá zaradiť do žiadnej známej priehradky. Veľmi zjednodušene by sa táto nahrávka dala označiť ako experimentálna inštrumentálna hudba s náznakmi rôznych príbuzných žánrov (napr. jazz).

Atmosférický "parťák"

Skladbami zrejme najviac pripomínajúcimi jazz sú The Long Bright Dark či Seeing Things, hlavne kvôli typickej "kostrbatej" rytmike. Predovšetkým však ide o nádherné meditácie, ktoré ani chvíľu nenudia. Ján má nastavenú skoro až návykovú farbu nástroja a zdatne mu v tomto smere sekunduje už spomínaný Pippo Corvino. Ten má veľkú výhodu v tom, že používa širšiu paletu – 15-strunovú harfu, steel gitaru, tablu, klavír, syntetizátory, bubienky, a pod. Okrem "kmeňových" skladieb s regulárnou dĺžkou, v ktorých stupňuje dej a sprevádza saxofón, sa realizuje najmä v intermezzách s kratšou časomierou. Týmto spôsobom prepojili hudobníci celý album neviditeľnou niťou, spoľahlivo fungujúcou po dramaturgickej stránke.

Umelci neponechali náhode ani výtvarnú stránku tohto výtvoru. Ako býva v Hevhetii zvykom, forma (čiže digipack) plne korešponduje s obsahom – oranžová žiara v kontraste s čiernym pozadím je síce minimalistická, ale účinná. Ponúka veľa možností interpretácie, pri ktorých môže človek pri počúvaní premýšľať. Niet čo vytknúť ani zvuku CD. Corvino sa zhostil produkcie rovnako dobre ako Bobo Stanišić, zodpovedný za mastering, takže hudba si zachovala úctyhodný dynamický rozsah. Tiché pasáže sú nastavené na správnu úroveň a veľmi dobre kontrastujú so zmenami, prichádzajúcimi hlavne vtedy, keď sa do hudby zapájajú Corvinove búrlivejšie nasamplované aj naživo hrané nástroje.

Ján Kopčák sa snaží nájsť originálnu výrazovú polohu. Ide o snahu veľmi prirodzenú, založenú na meditačných plochách, ktoré si síce nevyžadujú krkolomné prstoklady, no sú náročné na feeling a spôsob vyjadrenia. Badateľné sú i melodické stopy, vďaka ktorým je hudba pre ucho lahodná. Veľkým prínosom sú rôzne nástroje ozvláštňujúce atmosféru a neobmedzovanie sa na pevne dané žánre. Poprajme Jánovi veľa šťastia, aby sa mu v jeho hľadaní darilo, ale bez preháňania sa dá povedať, že už teraz kráča po správnej ceste.

Ján Kopčák & Pippo Corvino – The Long Bright Dark
(Hevhetia, 2022)

1. North
2. Root
3. The Long Bright Dark
4. Growth
5. Ancestors
6. Dissolution
7. Seeing Things

Vydanie titulu je naplánované na začiatok septembra v košickom vydavateľstve Hevhetia, ktoré minulý rok oslávilo 20. výročie svojej existencie. Už od dnes ho však môžete počúvať a podporiť kúpou digitálnej verzie na Bandcampe.