Šiesty ročník festivalu Grape sa po prvýkrát stihol vypredať ešte pred začiatkom samotného podujatia. To znamenalo, že pre zachovanie pohodlia návštevníkov bola potrebná expanzia areálu a posilnenie služieb. Druhej podmienky sa návštevníci nedočkali v dostatočnej miere, no všetky sťažnosti z dovtedajšieho priebehu napokon zatienilo predčasné ukončenie festivalu.

Piešťanský Grape festival má už s letnými búrkami bohaté skúsenosti. Vrtochy počasia ho neobišli ani tento rok, hoci predpovede ešte deň pred festivalom hlásili len pokračovanie extrémnych horúčav - zrážky a ochladenie mali prísť až o deň neskôr. Všetko však bolo nakoniec inak a organizátori museli festival po dvojnásobnom prerušení napokon predčasne ukončiť.

Zvládnutý krízový manažment vs. čakanie na štandard

Hoci väčšinou koncerty kvôli počasiu prerušujú organizátori, tentokrát tak urobil samotný Švéd José González, ktorý do príchodu prietrže mračien uspokojoval svojich fanúšikov svojím folkovým repertoárom. Pod hlavným pódiom sa po 20:00 na piešťanskom letisku zišiel naozaj hojný počet fanúšikov. Väčšina z nich sedela a bola zvedavá nielen na jeho tvorbu z tohtoročnej novinky Vestiges and Claws, no taktiež na jeho najpopulárnejšiu skladbu Heartbeats, coververziu piesne od The Knife. Nedočkali sa jej, keďže ich pesničkár poslal do úkrytu pred blížiacou sa búrkou. Následne na to zopakovali to isté aj organizátori.

Po zdanlivej prehánke sa aj vďaka aplikácii Grape 2015, facebookovým príspevkom alebo informačným LCD tabuliam rozsiatym po areáli mohli návštevníci dozvedať priebežné informácie o aktuálnej predpovedi počasia, ale aj to, v akom stave sa areál alebo jednotlivé pódiá z hľadiska programu nachádzajú. Organizátori v tomto smere nenechali nič na náhodu a práve vďaka ich pripravenosti zmokli obyvatelia stanového mestečka v prostredí pódií iba minimálne. Aspoň dovtedy, kým neprišiel ďalší dážď počas posunutého slotu dánskej speváčky . Divožienka vypoklonkovala zvedavcov po novinke Lost, ktorú spolu s producentom Diplom prebrali od Franka Oceana. Obaja interpreti na svojich twitterových kontách ešte raz zdôraznili, ako ich mrzí prerušenie koncertov, no prisľúbili návrat. Ten je najreálnejší hlavne v prípade Gonzáleza, ktorý nedávno potvrdil jesenné vystúpenie v košickej Tabačke.

José González, Grape festival 2015 Zdroj: Marko ErdJosé González na Grape festivale 2015 - viac fotiek z koncertu

Čo tento rok organizátori Ján Trstenský a Juraj Podmanický so svojím kreatívnym tímom podcenili, boli detaily. Festival sa zo dňa na deň blížil k vypredaným desiatim tisícom lístkov, napriek tomu vyzerala štruktúra festivalu, akoby tento fakt zohľadnili len vo výstavbe areálu, aby sa doň zväčšená skupina návštevníkov zmestila. Za hlavným pódiom tak vznikla ďalšia oddychová zóna, ostatné scény sa zväčšili a posunuli ďalej od seba, takže priestoru bolo naozaj dosť a areál nepôsobil preplnene. To platilo okrem hudobných pódií aj v gastrozóne, kde bolo dostatok stánkov s veľkým výberom jedál. 

Horšie to však bolo s nápojmi. Možno to súvisí s tohtoročnou zmenou značky piva, pričom nový prevádzkovateľ barov podcenil rekordnú návštevnosť. Hoci barov bolo v areáli dostatok, počet zamestnancov na nápor návštevníkov väčšinou nestačil. V dôsledku toho sa aj pri cisternách s vodou počas sobotného popoludnia tvorili dlhé rady. Názory na festivalový štandard týchto služieb sa rôznia a obhajcovia festivalu tvrdia, že pravidelnejšie čistené hygienické zariadenia a ochrankárska služba bez arogantného a hlúpeho správania sú luxusom, ktorý ľudia nemajú od akcie takéhoto typu očakávať a mali by sa jednoducho zmieriť s tým, čo sa im poskytuje. Grape sa však od začiatku profiloval ako festival s podobným štandardom, ako má jeho "staršia sestra" Pohoda, takže očakávania sú pochopiteľne vyššie.

Aktualizácia (17.8., 9:30): Ján Trstenský pre Denník N priznal, že pomalé bary boli dôsledkom nového tímu prevádzkujúceho bary, pričom okrem ľudského faktora niekoľkokrát zradila aj technika.

Zrejme najviac sklamaní sú tento rok fanúšikovia, ktorí si zháňali lístky z "druhej ruky" po ozname o vypredaní. Priamo na facebookovej stránke Grape festivalu totiž celý štvrtok a krátko pred začatím piatkového programu prebiehali aukcie na cenu lístka a oproti organizátormi stanovenému cenovému rozmedziu 30 až 45 eur si niektorí "predajcovia" neváhali vypýtať aj 150 eur. Pre návštevníkov načrievajúcich takto hlboko do vrecka teda musel byť nevydarený ročník festivalu naozaj bolestivým zážitkom.

Grape festival 2015 Zdroj: Marko ErdPozrite si celý fotoreport Marka Erda

Selah Sue ako silný predskokan, farební Foals a mainstreamová Sigma

Všetko pritom vyzeralo sľubne, keď sa v piatok na hlavnom pódiu festivalu objavila jeho prvá hviezda - Selah Sue. Čas speváčky, ktorá tento týždeň vystúpila aj na maďarskom festivale Sziget, síce doteraz dostávali len zahrievacie kapely, napriek tomu dokázala naplniť priestor pod pódiom a v odznievajúcom poobedňajšom spare predsa rozhýbala prišelcov. Absolvovali sme jej májový koncert v Ateliéri Babylon a aj ten v Maďarsku, no počas interpretovania nového albumu Alone či starších časom overených skladieb, bola najlepšie ozvučená práve na Grape festivale. Ak by hrala v neskoršej hodine, atmosféra mohla byť ešte lepšia.

Oveľa väčší dav tak pod hlavné pódium o pár hodín neskôr prilákali indie-rockoví Foals. Tí predstavovali fúziu hlavných žánrov piešťanského hudobného sviatku, ktorý od prvého ročníka stavia pri voľbe headlinerov na vyváženom pomere gitár a elektroniky. Britská pätica zmrštila toto všetko dokopy a uspokojila fanúšikov oboch "táborov". Aj keď sa vystúpenie javilo pomerne jednotvárne, po hudobnej stránke sa rockerom nedalo nič vytknúť a aj komunikáciu s publikom, ku ktorému frontman Yannis Philippakis zliezal či dokonca doňho priamo skákal, zvládali na jednotku.

Veľkým zahraničným lákadlom piatkovej noc bola aj dídžejská dvojica Sigma. Aj keď bolo vopred avizované, že namiesto živej kapely pôjde o DJ set, nikto nemohol tušiť, že jeho náplňou bude playlist mainstreamových rádií strihnutý dubstepovými a inými tanečnými beatmi. Sem-tam sa v ich sete mihli aj skladby z ich vlastnej tvorby ako Somebody To LoveChanging alebo aktuálny singel Glitterball, no ak fanúšikovia formácie čakali niečo viac ako mainstreamovú diskotéku, nedočkali sa. Nech už bolo vystúpenie akékoľvek, bolo nepraktické "uložiť" jedného zo subheadlinerov do krytého stanu Suzuki stage namiesto hlavného pódia. Množstvo záujemcov vyšlo kvôli nedýchateľnosti pred stan, kde nielenže prišli o atmosféru, ale pre lámanie zvuku si neužili ani samotnú produkciu.

Foals, Grape festival 2015 Zdroj: Marko ErdFoals sa postarali o vrchol piatkového večera - viac fotografií z koncertu

Slovenská sobota - dilema za dilemou

V sobotu popoludní sa medzi prvými predstavil Umelecký súbor SĽUK s hudobno-tanečným programom Krížom - krážom, ktorý prezentuje spevy a tance z viacerých regiónov Slovenska. Tento program SĽUK uvádza na viacerých festivaloch a slávnostiach počas letných mesiacov a úspech mal aj na Grape.

Okrem predčasného konca bola sobota znamenitá aj tým, že všetky známejšie domáce kapely či jednotlivcov postavili organizátori v časovom harmonograme proti sebe. Ak sa vám súčasne páčia Lavagance a Katarzia, museli ste si vybrať. Autor článku si vybral slovenských pop/electro/indie-rockerov so svetovým zvukom. Okrem skladieb z nového albumu Halfway To The Grave poskytli aj prídavok v podobe remixu piesne Gabriel od dídžeja B-Complexa a Personal Jesus z dielne Depeche Mode. V "bitke" Fallgrapp vs. Half White Half Blue vs. Walter Schnitzelsson zase u mňa vyhrali víťazi štyroch tohtoročných Radio_Head Awards, ktorých koncert však sprevádzali technické problémy, takže plnohodnotný koncert začal až s odstupom 20 minút. A fanúšikovia ho ocenili takto.

Podvečerný program na hlavnom pódiu rozbiehala skupina Le Payaco. Nedávno vydala po desiatich rokoch nový album Dnes je ten deň, z ktorého Tomáš Sloboda a spol. ponúkli pesničky V júliChcel by som letieť balónomKone a aj titulku. Nechýbali ani hity Sadni si mi na kolenáDobrý večer priatelia či záverečný Popový dážď. Na výbornú atmosféru z ich koncertu na Suzuki stage nadviazala skupina Billy Barman. Vystúpenie kapely Juraja Podmanického je už "grejpáckou" tradíciou, jeden z dvojice hlavných organizátorov si oddych s fanúšikmi užil aj tentokrát a nálada gradovala s každou pesničkou. Škoda, že tomu tak nebolo až do nočných hodín, kedy mal festival vyvrcholiť live show belgického producenta Borisa Daenena známeho pod pseudonymom Netsky. Člen jeho kapely sa na Facebooku podelil s fotkami zmoknutej aparatúry a bleskov a pochválil organizátorov za ich rozhodnutie zrušiť festival a nevystaviť tak ľudí nebezpečenstvu.

Ak má totiž niekto na šiesty ročník festivalu Grape ťažké srdce, určite to nemôže súvisieť s búrkou. Počasie nikto neovplyvní a skalní fanúšikovia určite uznajú, že sa o nich organizátori počas krízovej situácie postarali naozaj kvalitne a hlavne zodpovedne. Dôvodom na kritiku je skôr nezvládnutie expanzie, keďže oddýchnuť si, stretnúť sa s priateľmi a zabaviť sa nebolo tento rok také pohodlné ako v minulosti. Nejde však o nič, čo by sa nedalo zlepšiť, takže zostáva len veriť, že všetky nedostatky sa na budúci rok stratia a festivalu bude priať i počasie.

Autor: Marek Majzon
Foto: Marko Erd

Súvisiaci interpreti: Foals, Selah Sue