Čerstvo zverejnená štúdia Beat of The Street (Rytmus ulice) sa venuje situácii pouličného umenia vo svete za rok 2013 a je vôbec prvou správou, ktorá sa touto tematikou globálne zaoberá. Prieskum porovnával spolu 46 miest na všetkých kontinentoch.

Na rozdiel od susednej Prahy je Bratislava v prieskume hodnotená dosť nepriaznivo. Najlepšie v hodnotení vychádzajú austrálske veľkomestá Melburne a Sydney, spolu s brazílskym Sao Paolom. Najhoršie Madrid a Mexico City, kde pouliční umelci môžu skončiť za mrežami.

V správe, ktorú vypracovalo hnutie The Busking Project pre spoločnosť Tullamore D.E.W., sa uvádza, že Bratislava je vďaka obmedzujúcemu systému povolení pomerne nehostinným miestom pre buskerov - pouličných umelcov. Miestne úrady nepovažujú umenie v uliciach za pozitívny prejav kultúry vo verejnom priestranstve a nesnažia sa ho podporovať. Pre porovnanie, ten istý report hovorí, že Praha je vďaka svojej dobre premyslenej politike pouličného umenia považovaná za výborné miesto pre buskerov. Pouličné umenie je tu podporované a regulované spôsobom, ktorý prináša prospech všetkým zúčastneným.

V Prahe chcú viac kontrolovať kvalitu, v Bratislave zlepšiť podmienky

"Praha sa umiestnila vysoko i vďaka tomu, že v prístupe k buskingu preferujú zastupitelia mesta úzku spoluprácu s pouličnými umelcami a vytvorili spoločne Etický kódex buskera, ktorý pouličných umelcov chráni a zároveň im poskytuje návod, ako sa majú správať. Zaujímavé bude sledovať, ako sa postavenie Prahy v nasledujúcich rokoch zmení v súvislosti s aktuálne chystanými reštrikciami a prísnejšími pravidlami v centre mesta. Mesto bude musieť zaujať postoj k osobám, ktoré nie sú kvalitnými umelcami a svojou pouličnou produkciou kazia dobré meno ostatných buskerov za účelom ľahkého zárobku," uvádza sa v oficiálnej správe o prieskume na webe www.buskerjam.cz.

Bude tiež zaujímavé sledovať, či a ako sa zmení situácia v Bratislave po tom, ako miestni aktivisti podali úradom návrhy na zmenu konkrétnych predpisov. "Pouličné umenie je ako kultúrno-ekonomická hybná sila často prehliadané. Napriek tomu predstavuje najbežnejší spôsob, ako môžu umelci napredovať v kariére, zlepšovať sa a robiť prácu, ktorú majú radi. Stále viac autorov urbanistických plánov hľadá stratégie, ktoré by pomohli vdýchnuť život stagnujúcim centrám miest. Pouličné umenie má potenciál zlepšiť ich povesť ako kultúrne bohatých miest vhodných pre život, prácu a turistiku," uviedol Nick Broad, zakladateľ hnutia The Busking Project.

prieskum The Beat of The Street Zdroj: Buskerjam.czGraf s vybranými mestami a ich hodnotením na stupnici priateľské/nepriaznivé

Pouličné umenie ako súčasť kultúrnej identity mesta

Melbourne
Sydney či Sao Paolo sú najžiarivejšími príkladmi, ako možno mestám vdýchnuť viac duše prostredníctvom živej hudby na verejnosti. Nielenže ich predstavitelia vykazujú priateľský prístup k pouličnému umeniu, ale navyše, podobne ako v Prahe, zapájajú aj samotných umelcov do tvorby pravidiel a do procesu rozhodovania.

Tieto mestá navyše využívajú príležitosť propagovať pouličné umenie ako prvok svojej kreatívnej a kultúrnej identity, pretože zistili, že pouličné umenie môže mať pozitívny vplyv na to, akým spôsobom ľudia vnímajú verejný priestor. Celkom odlišná situácia panuje v Mexico City, ktoré bolo vyhodnotené ako najmenej priateľské pre busking, ktorý je tam nelegálny a hrozí zaň dokonca trest odňatia slobody.

Mimochodom, o pozitívnom prístupe mesta Sydney k buskingu svedčí aj nanovší klip kapely Coldplay, v ktorej Chris Martin a neskôr aj ostatní členovia skupiny hrajú pouličných hudobníkov. Ešte lepším príkladom je Dub FX, ktorý sa z pouličného hudobníka v Melbourne prepracoval na hviezdu svetových festivalov.


Správa Beat of the Street je prvou fázou kampane Busking Unbarred (Busking bez zábran) - spoločného počinu spoločnosti Tullamore D.E.W. a hnutia The Busking Project. Cieľom kampane je oslava talentovaných osobností, ktoré svojimi performance oživujú mestá. Chcú ukázať tvorcom politiky pouličného umenia, že busking prináša kultúrny a spoločenský prospech rovnako obyvateľom mesta ako umelcom. Podpora pouličného umenia (na rozdiel od  vytvárania zákonov na jeho obmedzenie) predstavuje prospech pre obchod a turizmus.

O hnutí Busking Project

The Busking Project je celosvetová komunita, podporný nástroj, technický start up a umelecká brána do sveta pouličných vystúpení. Členovia tejto komunity v priebehu uplynulých štyroch rokov nakrúcali pouličných umelcov na piatich kontinentoch, vytvorili sieť umelcov z 55 zemí, spustili bezplatnú službu formou QR kódu, vďaka ktorému môžu diváci dávať umelcom svoje príspevky v digitálnej forme a ktorý kombinuje naväzovanie kontaktov osobne i online.

"Buskeri chcú žiť vo svete, kde predstavitelia mesta aktívne podporujú pouličné umenie, umelci sa nemusia hanbiť vystupovať zadarmo na verejnosti a kde rodičia môžu byť hrdí, keď ich deti povedia: 'Chcem byť pouličným umelcom'," uvádza Nick Broad.


Informácie pre Hudba.sk poskytla Jana Kluková. Článok bol upravený a doplnený redakciou.


Foto: Buskerjam.cz