Speváčku a skladateľku síce na odovzdávaniach Grammy ocenili len v žánrových kategóriách, na domácej pôde zožala takmer všetko, čo sa dalo. Popkultúrny fenomén brat tak dostal svoju grandióznu bodku.
Prvá marcová sobota patrila crème de la crème britskej hudobnej scény – odovzdávali sa Brit Awards 2025. Hlasovanie v tejto ankete sa snaží byť vysoko transparentné, keďže organizátori zverejnili aj demografické zloženie 1 200-člennej poroty z hľadiska povolania, pohlavia, etnicity, veku, sexuálnej orientácie, hendikepu či dokonca aj neurodiverzity.
Táto porota rozhoduje o tom, kto sa dostane do shortlistov žánrových kategórií (alternatíva/rock, pop, R&B, tanečná hudba a rap/hip-hop/grime). Výsledok však nakoniec určia diváci v hlasovaní. V ostatných oblastiach, ako umelec/umelkyňa roka, skupina roka, nováčik roka, producent roka a iné, rozhoduje akadémia priamo. Vysvetľujem, aby bolo jasné, na koho sa osopiť, ak nie ste s výsledkami spokojní.
Skladba roka o nohavičkách
Víťazkou večera sa neprekvapivo stala Charli XCX. Vydanie albumu brat nebolo len marketingovo vydareným ťahom alebo trefou do čiernej limetkovej zelenej, ale popkultúrnym hnutím, ktoré doprialo generácii Z a mileniálom oslobodenie v čase prevládajúceho tlaku z každej strany. Navyše, ako sama povedala, ceny venovala aj outsiderom, lebo sa vždy za jedného považovala.
Vďaka šiestemu plnokrvnému štúdiovému albumu sa rodáčka z Cambridge stala Tanečnou umelkyňou roka či Skladateľkou roka, pričom hlavný producent tejto modernej tanečnej klasiky A. G. Cook sa stal Producentom roka. Featuring s Billie Eilish nesúci názov Guess sa stal Skladbou roka, čo pri preberaní ceny sama autorka zhodnotila typickou britskou iróniou: “Toto je cool. Som skutočne šťastná, že skladba o spodnej bielizni získala cenu Brit, je to veľmi dôležité. Som si istá, že to hovorí niečo o skladaní piesní, ale nie som si istá čo.” Vrcholom večera neskôr bolo, keď v dvoch najhlavnejších kategóriách – Umelec/Umelkyňa roka a Britský album roka – opäť zvíťazila.
Vo všeobecnosti vždy, keď za ceny ďakovala, pôsobila, akoby ju vyhrávanie obťažovalo a slová z nej vychádzali ťažkopádne. A možno úlohu zohral alkohol. Hostiteľ večera Jack Whitehall, ktorý sa úlohy chopil po štvorročnej odmlke, v rámci úvodného monológu povedal, že Charli XCX odmietla vystupovať, lebo sa chce typicky britsky opiť.
Bez trendov
Druhým najvyšším počtom sošiek z dielne umelca Gabriela Mosesa, teda dvomi, sa mohla pýšiť hlavne Chappell Roan, a to ako Najlepšia medzinárodná umelkyňa a za Najlepšiu medzinárodnú skladbu, čiže singel Good Luck, Babe! Američanka poslala ďakovné videoodkazy, čím organizátori BRIT Awards porušili svoju nepísanú zásadu, že ceny odovzdávajú iba tým, ktorí sa galavečera aj zúčastnia.
“Umelci si zaslúžia slobodu písania zlých skladieb a skúmania hrozných konceptov. Zaslúžia si prepadnúť, a potom znovu povstať bez nátlaku na to, aby robili trendy hudbu,” povedala v prvej ďakovnej reči. V druhej, tiež čítanej zo zápisníku, zdôraznila, že by nebola tam, kde je, bez trans ľudí, drag kráľovien, študentov/iek módy, sexuálnych pracovníkov/čok a Sinéad O’Connor.
Do O2 Arény neprišla ani Najlepšia R&B umelkyňa Raye, keďže má v nedeľu oscarové povinnosti. Za svoju výhru v kategórii Najlepšia medzinároná kapela poďakovali aj Fontaines D.C. na diaľku.
TIP: Prečítajte si profilový článok o Chappell Roan
Britský Slávik? Iba trochu
Chvalabohu, že v Brit Awards hlasuje aj porota. Samozrejme, je veľmi cenné, keď fanúšikovia vynesú svoj idol na piedestál popularity, no môže sa stať aj to, že za víťaza označia nie veľmi činného človeka. Napríklad v kategórii Rap/Hip-Hop/Grime vyhral mimoriadne skromný raper Stormzy. V roku 2024 vydal iba single Problomes Over Peace s AP Dhillon a Backbone ako spoluprácu s duom Chase & Status. Hosťujúcim umelcom bol v prípade počinu Cry No More od Headie One.
Povedané však vôbec neplatí o hyperaktívnej Jade, niekdajšej členke dievčenskej skupiny Little Mix, ktorá už od vlaňajška poctivo pracuje na svojej sólovej kariére. Podmanila si kategóriu popu aj pódium, keď vystúpila s kvázi divadelným spracovaním elektropopového singla Angel of My Dreams.
Vystúpenie bolo konceptuálne rozdelené do piatich dejstiev – Svadba, Prima Donna, Metamorfóza, Requiem a Nanebovstúpenie. Na pódiu sa objavila Jade v svadobných šatách, pričom spievala svojmu, dúfajme, hyperbolizovane veľkému a esteticky nie veľmi hodnotnému amantovi. Následne sa prepadla a z útrob pódia vyšla ako afektovaná blond celebrita, u nás by to bola tenistka. Ešte pred Nanebovstúpením vo forme anjela si strihla tanečné intermezzo na zopár sekúnd zo singla IT Girl. Určite odporúčam pozrieť si celé výpravné číslo.
Obrovský medvedík aj sex s britským vojakom
Obdobne veľkolepým bolo aj vystúpenie Teddyho Swimsa, nominanta v kategórii Najlepšia medzinárodná skladba kvôli singlu Lose Control. Extravagantný bradáč a exhráč amerického futbalu, ktorého vám predstavila Mirka Rabčanová vo svojej rubrike Mimo radar, spieval najprv z postele skladbu Bad Dreams.
Keď si pred refrénom sadol na kraj postele, ukázalo sa, že vankúš má veľmi prakticky a závideniahodne oblečený na hlave. Pri druhom opakovaní refrénových slov “Set me free", zhodil zo seba posteľné vybavenie a odhalil akúsi károvanú súpravu. Pozvoľna tak premostil k piesni The Door, čo roztancovalo aj samotnú lampu na pódiu. Nakoniec prešiel k nominovanej skladbe už za sprievodu klavíra. Počas celého vystúpenia nad spevákom bdel gigantický plyšový medvedík s okuliarmi, ktorý ho má symbolizovať.
Práve pri takýchto vystúpeniach si človek povie, prečo nie je súčasťou line-upu festivalov v našich končinách. Rozhodne by bol prínosom a zaujímavým elementom.
Svoje medley z letného hitu Espresso a “oplodňováku” Bed Chem predstavila Sabrina Carpenter ešte v otvorení celého galavečera. V sprievode známej kráľovskej stráže pochodovala cez pódium podsvietené britskou vlajkou, aby neskôr zakotvila na veľkej gýčovej posteli v tvare srdca. Tu v erotickom spodnom prádle predviedla niekoľko vábivých póz až americkú speváčku “zhltlo” pódium aj s jedným veľmi nadšeným vojakom, ktorý žmurkol do kamery.
Na pódiu sa počas večera vystriedali aj Myles Smith, The Last Dinner Party, Lola Young, Sam Fender a Ezra Collective s Jorjou Smith. Nesmela chýbať ani pocta tragicky zosnulému Liamovi Payneovi z One Direction, skladajúca sa z koláže fotografií a jeho spevu v štúdiu. “Za taký krátky čas, aký bol na tejto Zemi, dosiahol toho veľmi veľa. Nebol len náramne talentovaným hudobníkom, ale aj neskutočne dobrou dušou. Dotkla sa všetkých, s ktorými prišla do kontaktu,” povedal na spevákovu adresu komik a moderátor Whitehall. Špeciálne hudobné číslo Payne nedostal.
Neraz je na mieste otázka, či má vôbec zmysel sledovať galavečery s odovzdávaním cien. Kým Grammy s každým rokom vyvoláva pochybnosti o svojej kredibilite, obzvlášť čoraz častejším prikláňaním sa ku “kráľovskému hudobnému páru” Jay-Z a Beyoncé, práve BRITs ukázali, že ešte je nádej a priestor pre férový súboj, zaujímavé koncertné čísla a dobrú televíznu zábavu. Nehovoriac o tom, že skutočne reflektujú to, čo sa v pope, nielen na britskej scéne, za posledných 12 mesiacov udialo. Well done, our British friends!
Autor: Marek Majzon