Po albumoch, ktoré nás v uplynulom roku najviac zaujali, prinášame ešte jedno ohliadnutie za hudobným rokom 2022. Piati redaktori a redaktorky Hudba.sk dali dokopy viac ako 40 skladieb, ktoré v nás najviac zarezonovali, prípadne sú z nahrávok, ktoré sa nám do albumového výberu nevošli.
Aj v tomto prípade ide o čisto subjektívne výbery - každý človek má iný vkus a je jasné, že každý poslucháč a hudobný fanúšik si z roka 2022 bude pamätať niečo úplne iné. V každom prípade budeme radi, ak nám v diskusii napíšete, ktoré boli tie vaše najobľúbenejšie či najviac zapamätateľné piesne z ostatných dvanástich mesiacov.
Prečítajte si tiež: 40 albumov roka 2022 podľa redakcie Hudba.sk
(V článku z dôvodu veľkého množstva skladieb neuvádzame všetky videoklipy, nájdete ich však po kliknutí na názov skladby)
Michaela Kučová
Steve Lacy - Bad Habit
Hoci má za sebou spolupráce s menami ako Kendrick Lamar, Blood Orange, Solange či Tyler the Creator a pôsobenie vo výbornej skupine The Internet, Lacyho kariérny prelom prišiel až s porozchodovým singlom Bad Habit. Ten prináša melódiu, ktorú si je ľahké kedykoľvek ne/dobrovoľne pospevovať a zároveň zachytáva univerzálny pátos, humor aj túžbu premárnenej šance. Vynikajúco reprezentuje dôvtipné vyrovnávanie sa hudobníka s rozchodom na albume Gemini Rights (v ktorom nechýbajú generačné fenomény fluidnej sexuality či horoskopov) a celkom zaslúžene zosadil z rebríčkov Harryho Stylesa.
Shallov. - Coexist
Shallov patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo momentálne na Slovensku gitarovo duní a preto pevne verím, že kapela po odchode svojho dlhoročného bubeníka nájde novú formu. Našľapnuté majú slušne, ako dokazuje aj tento desaťminútový epos o toxickej maskulinite. Prepracovanú zvukovú kompozíciu s typickým vypätým vokálom Viktora Öriho navyše sprevádza výborný päťnásobne spomalený videoklip.
The Wilderness - Nedlžím ti nič
Niekedy si predstavujem svoje alternatívne životy: ako by to napríklad vyzeralo, keby som počas dospievania narazila na menej pankáčov, ktorých antisystémovosť spočíva iba v alkoholizme, a počula viac vecí, ako je táto skladba trnavského zoskupenia. Bolo by skvelé vtedy vedieť, že veľa môjho (potláčaného) hnevu je úplne na mieste. A jasné, v ideálnom svete by hymnu o telesnej autonómii spievali nejaké pankáčky, ale zároveň je veľká vzácnosť, že o problematickom nazeraní na ženy ako na objekty hovoria muži. Je to preto skutočne veľká vec, že sa The Wilderness konečne podarilo túto a ďalšie skvelé skladby, ktoré už roky hráva na koncertoch, zaznamenať na regulérnom albume.
Wu-Lu - Times
Britský hudobník na labeli Warp vydal album plný skvelých trackov, ale Times je aj medzi nimi vynikajúcou ukážkou toho, ako Wu-Lu prirodzene prepája rôzne hudobné žánre a dáva vo svojom agresívnom prejave priestor zraniteľnosti. Svoje vnútorné zápasy odhaľuje rozkročený niekde medzi hip-hopom a hardcorom a neznie pri tom ako nikto iný. Najlepšie je byť sám sebou, nerieš ostatných, dokazuje aj text skladby.
Oliver Sim - Fruit
Tretí člen The xx sa na sólovom albume Hideous Bastard vyznáva z náročného procesu sebaprijatia, vrátane HIV diagnózy. Zvodný singel Fruit je zároveň vláčne tanečným spytovaním i oslavou svojej identity. Hľadanie vlastnej autentickosti v homofóbnom svete nie je jednoduché a Sim ani neponúka pride hymny bez pochybností. O to cennejšie je jeho výsledné vyrovnanie sa so svojou identitou a delenie sa o túto cestu s okolitým svetom.
Matej Kráľ
FKA Twigs - Tears in the Club
Tanečníčka a speváčka Tahliah Barnett je transcendentálna a unikátna vo všetkom, čo robí. Jej avizovaný booking na Pohode, ktorý sa neskôr zrušil kvôli pandémii, považujem za jednu z najväčších strát v histórii slovenských festivalov. Z jej tohtoročného výborného mixtapu Caprisongs zvukovo najviac vyčnieva chytľavý track Tears in the Club na feate s The Weekndom.
Fred Again.. feat. The Blessed Madonna - Marea (We've Lost Dancing)
Pri tanečnom parkete ešte zostanem. Marea (We Lost Dancing) technicky nie je skladba z roku 2022, jej potenciál však bol naplnený až vďaka jednému z komerčne najrezonujúcejších filmov roka 2022, satirickej komédii Trojuholník smútku. Chytľavá, zvláštne melancholická melódia koprodukčného dua Fred Again a The Blessed Madonna, pôvodne vydaná vo februári 2021, zdobí napínavú záverečnú scénu s brilantnou Charlbi Dean Kriek a sprevádza intenzívny "wtf?" pocit. Ten prišiel aj so správou o tom, že vychádzajúca hviezda Charlbi zhasla veľmi krátko po premiére filmu. Juhoafrická herečka a modelka totiž vo veku 32 rokov náhle zomrela po bakteriálnej infekcii, ktorú jej telo nezvládlo, keďže v roku 2008 pri vážnej autonehode prišla o slezinu. Skladba sa tak stala aj labuťou piesňou jej mladého života.
Oliver Sim - Never There
Intímny sólový album talentovaného hudobníka síce nepriniesol toľko výrazných momentov ako album kolegu Jamieho xx z roku 2015, Never There je ale paradoxnou výnimkou, ktorá išla u nás doma on repeat týždeň vkuse. Pokojná atmosféra skladby sa v polovici zlomí v ľahkú sonickú stenu, ktorú rozrazí Oliverov naliehavý výkrik a pôsobivý zimomrivý moment je na konte.
...stefanik - Søren
Dielo presahujúce hranice piesne, fungujúce ako audiovizuálno-tanečný kompakt rozoberajúci tematiku psychických ochorení a panických atakov. Podivuhodné spracovanie hudobníka Martina "Majla" Štefánika s producentským puncom Jonatána Pastirčáka (Pjoni, Isama Zing) ma zaujalo aj vďaka tomu, ako verne tieto nepríjemné pocity ilustruje, a vďaka výraznej estetike ich subverzne premieňa na umelecký zážitok.
Berlin Manson - Netancujem, kývem hlavou
Zvukovo surové od začiatku do konca, melancholické, chytľavé aj krajne vtipné a s mimoriadnym ťahom na živých vystúpeniach. Synthovo-pankáčske duo Berlin Manson sa stáva aj vďaka autentickým slovenským textom jedným s najpozoruhodnejších domácich hudobných telies, ktoré navyše háji práva menšín a ľudskosť.
Gleb - Komander Pump It Up
Komanderov inkluzívny producentský tanec medzi súčasnými elektronickými žánrami pôsobí ako zjavenie - títo chalani si z pozície popularity sami nastavujú trendy, robia si, čo chcú, ako chcú a ešte si to aj užívajú. I keď text cieli skôr na tínedžerov, skladba ako celok funguje ako efektívny chytľavý energizer a skvelo sa hodí k športu rovnako, ako aj zvyšok albumu Big Boy FM.
IONS - A Terrible Mistake
Jakub Tirčo, slovenský gitarový, performerský a producentský mastermind, obišiel v roku 2022 kluby so svojím zarážajúco málo známym projektom IONS a na rok 2023 sľubuje ďalšiu hudbu. A Terrible Mistake je expanzívna dynamická skladba postavená na distortionových gitarových riffoch, zdobená samplami a výrazným vokálom speváka Tomáša "Shortyho" Laga. Dajte si to, IONS majú veľký potenciál osloviť aj poslucháča, ktorý nemá progresívny metal medzi najobľúbenejšími žánrami.
Jeseň - Záleží mi na Zemi
Majo Jenčo (White Place, ex Frequency) v roku 2022 prebudil svoj dlho hibernujúci projekt a posunul ho smerom k slovenčine a ekológii. Podľa mojej vedomosti nemá takýto zvuk na Slovensku obdobu. Melancholický downbeat, mäkký vokál s nesmiernym komerčným potenciálom fungujúci v kompozícii, ktorá je od mainstreamových konvencií vzdialená na míle. Viac hudby, Majo!
The Cure - Endsong
Avizovaný a nekonečne dlho očakávaný nový album legendárnych The Cure svetlo sveta neuzrel ani v roku 2022, fanúšikov však ikonický frontman Robert Smith uchlácholil novou skladbou, ktorú skupina odpremiérovala v Rige na prvej zastávke už skončeného európskeho turné. Endsong je podľa recenzií presne tým, čo od kapely jej verné fanúšikovstvo očakávalo. Dramatické repetitívne melódie a priamočiara melanchólia bez zbytočných experimentov, strhujúci a emotívny doják zároveň.
Martina Slivková
Zef - 4:20 (Už je čas)
Jozef Rezník prekvapivo oznámil, že po šiestich rokoch spoločného hrania odchádza zo skupiny Para. A hneď sa pustil do sólovej tvorby. Bola to práve skladba 4:20 (Už je čas), ktorú ako prvú predstavil pod pseudonymom Zef. Priniesla hneď niekoľko prekvapení. Zef loví v elektronických vodách zvukov, spieva po slovensky a dokopy to má svoje čaro. Okrem toho je to mimoriadne nákazlivý kus.
Karol Mikloš - The Horse Is Dead
Karol Mikloš sa vrátil štúdiovým albumom This Side of Town v najlepšej forme. Päťminútovú skladbu The Horse Is Dead do rádiového éteru vybrala dramaturgia Rádia_FM, čo prekvapilo aj samotného interpreta, keďže minutážou presahuje bežne požadované rádiové parametre. Je to však presne ten typ skladby, ktorý si v aute radi dáte hlasnejšie. V tomto prípade navyše poteší aj fakt, že ide o domácu tvorbu.
Para - To okolo nás
Para tvorí novú hudbu len vtedy, keď má čo povedať. Fanúšikovia tak musia byť trochu trpezlivejší. O tom, že čakanie by sa mohlo vyplatiť, však hovoria aj single, ktoré tento rok uviedla. Jedným z nich je pieseň To okolo nás, pod ktorú sa podpísali aj Jana Kirschner a Matej Starkov. Ide o ľúbivý pop so skvelými vokálmi, z ktorého ide energia, ktorá poslucháča nabáda k pozitívnym myšlienkam a v tom chytľavom refréne možno až k malej eufórii.
Letá - Sometimes
Letá sú jedným z domácich prekvapení roka 2022. Projekt, o ktorého existencii nikto ani netušil, sa zrazu predstavil vo svojej do detailov prepracovanej komplexnej podobe s albumom Obzory. Špeciálnu pozornosť si zaslúži jemne melancholická klavírna pieseň Sometimes. Má v sebe nehu aj podmanivý pokoj.
Nina Kohout - Pandemonium
Mladá speváčka Nina Kohout sa už nejaký ten čas na domácej scéne pohybuje. Debutovým EP však prekonala všetky očakávania. Titulná skladba Pandemonium v sebe nesie všetko to, čo by sme od mladého dievčaťa nečakali. Najmä obrovskú dávku hudobnej podivnosti a komplikovanosti, ktorá vyzývavo naznačuje zaujímavú budúcnosť Niny Kohout.
The National, Bon Iver - Weird Goodbyes
Vyčkávanie na nový album nám tento rok The National skrátili skvelou spoluprácou s Bon Iver. Novinka má atmosféru typickú pre The National, do ktorej harmonicky zapadol Justin Vernon z Bon Iver. Pieseň Weird Goodbyes hovorí o zanechaní minulosti, o atraktívnej možnosti posunúť sa ďalej, no je to také jednoduché? Opäť sa vraciame späť k rovnakým myšlienkam a pocitom.
Arctic Monkeys - Body Paint
Arctic Monkeys vydali po štyroch rokoch novú štúdiovku The Car, ktorá potrebuje otvoreného poslucháča ochotného počúvať album pozorne a viackrát. Jedným z výrazných kusov na albume je singel Body Paint, ktorý sa začína ako klavírna balada. Neskôr však naberá vrstvy, pridávajú sa sláčiky, zbor aj kvíliaca gitara a Alex Turner je so svojím nezameniteľným hlasom presvedčivým rozprávačom.
Kate Bush - Running Up That Hill
Seriál Netflixu Stranger Things je pomaly kultovou záležitosťou, ktorá dokázala osloviť viaceré generácie. Tvorcom sa však podaril husársky kúsok aj v hudobnom svete, keď sa skladba Kate Bush Running Up That Hill po tom, čo zohrala podstatnú úlohu vo štvrtej sérii seriálu, vrátila po 37 rokoch na vrchol hitparád. Aj samotná Kate Bush priznala, že očakávala, že skladba získa vďaka seriálu vyššiu pozornosť, no zostala šokovaná, že pieseň v roku 2022 dokázala až tak poblázniť mladú generáciu.
Dayaway - Dayaway
Streamovacie služby dokážu rozšíriť obrozy. Na základe algoritmu ponúknu poslucháčovi novú hudbu, ktorá by sa mu mohla páčiť. A keď sa to celé podarí, je to radosť. Presne takouto cestou som sa dostala k newyorskej kapele Dayaway a jej rovnomennému singlu. Nostalgický dream pop, ktorý sa oplatí skúsiť.
Metronomy - Things Will Be Fine
Svet potrebuje optimizmus a v tom dokáže byť hudba veľká čarodejka. V každom čase, keď človek potrebuje povzbudiť, by sa dalo aplikovať skladbu od Metronomy Things Will Be Fine. Potom už len stačí veriť slovám, že možno zachránime deň a možno zmeníme svet a veci budú fajn.
Miroslava Rabčanová
Aiko a Boy Jr. – Restless
Narodená v Moskve, vyrastajúca v Čechách a pôsobiaca v Londýne. V augustovom singli Restless spojila Aiko sily s americkou speváčkou Boy Jr. a predstavila tak pre ňu nový, temnejší zvuk. Ten ponorí poslucháčov do temných rockových gitarových hlbín a miestami znie až mrazivo strašidelne. Tajuplnosť celej piesne a samotný hlas speváčky je to, čo ju dostalo do môjho výberu. Spolu s dobre spracovaným vizuálom.
Cigarettes After Sex – Pistols
Americká trojica Cigarettes After Sex zverejnila v novembri, po troch rokoch od ostatného albumu Cry, nový singel s názvom Pistols. Klasická porozchodová balada napísaná a produkovaná spevákom a gitaristom Gregom Gonzalezom, neprekvapila svojím zvukom a snovou náladou, no ako frontman formácie zdôraznil, kapela chcela zostať konzistentná a nemeniť to, čo na nej poslucháči majú radi. Jedným z tých obľúbených prvkov je jednoznačne tajomný vokál Grega, ktorý aj v songu Pistols len tak lenivo plynie, potichu, akoby z pozície sprievodcu, ktorý na seba nemá strhnúť pozornosť, no napriek tomu mu ju naplno venujete.
Gracie Abrahams – Difficult
Gracie Abrahams vydala v októbri singel Difficult. Surový a energický. O surovosť sa postarala lyrika z pera speváčky, ktorej sila spočíva v úprimných a realistických introspektívnych výpovediach. Energickosť zase pramení z hudobnej zložky, o ktorú sa postaral producent Aaron Dessner. Jemná klavírna línia sa nepredvídateľne rozrastá o údery bicieho automatu, čím rozvíri energiu prichádzajúceho refrénu. Difficult je pokračovateľom aprílového singla Block Me Out a vyústením singlových ochutnávok má byť avizovaný budúcoročný album.
Christine And The Queens / Redcar - La chanson du chevalier
Umelecké meno Christine And The Queens je už minulosťou. Dnes už o sebe umelec hovorí v mužskom rode a Redcar je meno, ktoré si treba osvojiť, pokiaľ budete vyhľadávať jeho aktuálnu tvorbu. Čo sa nemení je atmosférický synthpop, citlivá práca s hlasom a ten vzrušujúci náboj, ktorý Redcar predstavil aj v singli La chanson du chevalier, ktorý je vyjadrením túžby po stratenom rytierovi. Novinka sa nachádza na aktuálnom albume Redcar les adorables étoiles.
Korine – Train to Harlem
Duo Korine z Philadelphie, ktoré sa žánrovo prechádza medzi new wave a post-punkom, vydalo v novembri tretí singel z pripravovaného albumu Tear, ktorý zachytáva jeho synth-popovú tvár. Stále aktuálna singlová novinka je podľa dvojice Morgy Ramone a Trey Frye temná a hymnická. A to je presne ten lákavý kontrast tanečných rytmov a ľudskej tragédie zachytenej v texte. Určite si k tomu pustite aj videoklip, ten to celé zmysluplne doplní.
Lana Del Rey – Did you know that there's a tunnel under Ocena Blvd
Deviaty album Lany Del Rey vyjde 10. marca 2023, no my sa už teraz môžeme nechať unášať jeho atmosférou vďaka pilotnému singlu Did you know that there's a tunnel under Ocena Blvd. O tú sa postarali výrazne náladové sláčiky v kombinácii s klavírom a vrstvené vokály, gradujúce každým refrénom. Sláčikové aranžmány, ktoré držia celú skladbu pokope, sa spočiatku javili ako neprekonateľný strop novej skladby až do momentu, kedy si hlavné slovo vypýtali vokály v druhej polovici štvrtej minúty a nemilosrdne prevzali opraty.
Nocadeň – Nestrieľajte do labutí MMXXII
Nie úplne nová, avšak úplne iná. Taká je tohtoročná verzia veľkého hitu kapely Nocadeň, ktorá koncom roka vydala vo vinylovom formáte album Nestrieľajte do labutí z roku 2006. Práve pri tejto príležitosti nahrali Rasťo a Robo Kopinovci titulnú skladbu nanovo. Zostala v nej príťažlivá krehkosť, zostala v nej jej povestná sila, ktorou vie na koncertoch zamávať davom a dostala odvážne iný zvuk, odrážajúci aktuálne hudobné smerovanie kapely, ktorá v týchto dňoch oslavuje 25 rokov na hudobnej scéne. Všetko najlepšie, Nocadeň!
Simple Minds - First You Jump
Hymna o úzkosti doby, do ktorej Simple Minds vložili kus optimizmu a návod, ako z tejto šlamastiky elegantne uniknúť. To je trpký a zároveň popovo sladko príťažlivý singel First You Jump z aktuálnej osemnástej štúdiovky Direction Of The Heart. Veľkolepé video k nemu bolo natočené v Ancient Theatre Taormna na Sicílii počas zvukovej skúšky Simply Minds.
Suede - 15 Again
Pieseň 15 Again bol augustovou singlovou ochutnávkou deviateho štúdiového albumu Autofiction anglickej alternatívnej rockovej formácie Suede. Ten vyšiel v septembri a zachytáva rovnakú nálož energie, akou kapela očarila vo svojich začiatkoch. Suede o skladbe 15 Again hovoria, že je o prvom zamilovaní sa do života. Tému vyzdvihuje zámerná inštrumentálna ľahkosť, svieži punkový gitarový riff, euforická lyrika refrénu a pohlcujúce vokály frontmana Bretta Andersona. Odporúčam celý album Autofiction, stojí za to.
Yeah, Yeah, Yeahs - Spitting Off the Edge of the World feat. Perfume Genius
Po deviatich rokoch sa o slovo prihlásila trojica Yeah, Yeah, Yeahs skvelým singlom Spitting Off the Edge of the World. Baladu o úzkosti a potrebnej vzbure veľkolepo otvára syntetizátor s pridruženým bubnovým rytmom. Rozbehnuté tempo sa nečakane spomaľuje, aby nebola opomenutá textová zložka, znejúca z pier speváčky Karen O a hosťujúceho Perfume Geniusa zraniteľne a zároveň naliehavo. Elektronické beaty znova zrýchlia tempo a jeho predvídateľnosť je definitívne preč, čo dáva skladbe to správne napätie, ktorému poslucháč poľahky podľahne.
Patrik Marflák
ADONXS - Game
Rok 2022 v slovenskom mainstreame patril Adamovi Pavlovčinovi, ktorý svojou tvorbou dokázal, že je nielen zaslúženým víťazom SuperStar ale najmä komplexným popovým umelcom, ktorý okrem skvelého hlasu a speváckej techniky disponuje aj jasnou autorskou víziou a skladateľským talentom. Jeho tvorba je pritom prirodzeným a neskrývaným sebavyjadrením queer človeka a uspešný je aj napriek tomu, že sa nijako neprispôsobuje väčšinovému slovenskému vkusu či názorom. Robí skrátka presne takú hudbu, akú chce, a nebojí sa ukázať taký, aký je. Dôkazom sú jeho texty aj odvážny videoklip Game, ktorý je rovnako ako samotná skladba po všetkých stránkach na svetovej úrovni.
Arcade Fire - The Lightning I, II
Prvý singel z minuloročného albumu kanadských indie-rockových velikánov opäť raz ukázal, prečo sú jednou z najzaujímavejších kapiel na svete. Povznášajúce melódie v kombinácii s textom plným človečiny a geniálny prechod medzi dvoma odlišnými časťami, ktoré sú na albume zaradené ako dve samostatné skladby. “Snažil som sa utiecť, ale hlas mi povedal, aby som zostal a dal ten pocit do piesne,” spieva Win Butler. Neutečie ani pred svojou minulosťou, takže som zvedavý, ako sa v ďalšej tvorbe postaví k svojmu toxickému správaniu k fanúšičkám, ktoré ho obvinili zo sexuálneho obťažovania.
Caroline Polachek - Billions
Americká speváčka a skladateľka so slovenskými koreňmi (jej pradedo bol židovský cukrár z východoslovenskej obce Lastomír) bola dlho mimo môjho "hľadáčika". Zmenilo sa to vďaka Rádiu_FM a najmä Faunovi, ktorý začiatkom roka zdieľal skladbu Billions so slovami "Caroline Polachek je stále lepšia a lepšia!". Asi bol teda ideálny čas konečne ju objaviť. Skladba je peknou ukážkou kreativity a nepredvídateľnosti v pope a záverečná minúta s vrstvenými vokálmi je pre mňa najkrajším outrom roka 2022.
Fvck_Kvlt - Sku*vensko I.
Abecedné poradie dokáže spojiť aj nespojiteľné, takže po najkrajšom outre prichádza poriadna dávka nasratosti. Bohužiaľ, Denis Bango alias Fvck_Kvlt v tejto skladbe vystihoval môj pocit z rodnej krajiny oveľa častejšie, než by som chcel. Ale hromadné pogovanie a vykrikovanie refrénu na Pohode bolo prekvapivo o to uspokojivejším zážitkom.
Harry Styles - As It Was
Sorry not sorry, toto je pre mňa mainstreamový počin roka. Netuším, koľkokrát som ho počul, ale stále ma jeho hravá chytľavosť v kombinácii s jemnou melanchóliou v texte a zamatovým hlasom najštýlovejšej pop star súčasnosti neprestala baviť. Viac takýchto Harryov! Odporúčam aj koncertnú verziu z festivalu Coachella.
IMT Smile - Život človeka
Za toto môže Youtube, ktorý mi po zverejnení správy tento singel v posledných týždňoch roka pravidelne podhadzoval a zavŕtal mi ho do hlavy. Ale nevadí, lebo IMT Smile už dávno nenahrali taký silný song. Hlas Ivana Táslera tu miestami znie zvláštne, akoby spieval s gučou v krku, akú človek zvykne mať, keď ho premôžu emócie. No k nostalgickému, život bilancujúcemu textu Vlada Krausza sa to hodí. "Viem, som jednou z tých bytostí z kostí, tiež mi uteká môj život človeka. A kým šťastie hľadám, mi slnko zapadá. Vždy mám ešte pár snov, kým splyniem s tmou." Skvele napísané aj zaspievané. Alebo možno mám tiež už nastupujúcu krízu stredného veku…
Nina Pixel - Dialogické vyvolávania
Slovenská elektronická skladateľka a producentka Nina Pixel žijúca v Berlíne bola v mojom širšom výbere už pri albumoch roka, jej debut Ancestral Archeology je pohlcujúcou zmesou temného minimalistického techna a ambientu s ozvenami folklóru. Mohol by však byť o niečo kratší a hovorené slovo, ktoré nahrávku ozvláštňuje, opakovanými vypočutiami stráca svoje čaro - radšej by som sa nechal unášať len hudbou. Výbornou ukážkou toho, akú atmosféru Nina Pixel dokáže vytvoriť, je skladba Dialogické vyvolávania.
Para - To okolo nás
Máme nepísané pravidlo, že každý album alebo skladbu uvedieme v koncoročných výberoch len raz. V tomto prípade ale robím výnimku, keďže singel To okolo nás je nielen najlepšou skladbou, akú kedy skupina Para napísala a nahrala, ale prekvapivo aj jedným z najhranejších, ak nie vôbec najhranejším domácim singlom roka. A to sa za posledné dekády na Slovensku naozaj nestalo veľakrát, že by kapela, ktorá nikdy nepatrila medzi najväčších miláčikov mainstreamových rádií, mala takýto úspech. Za mňa úplne zaslúžene, skvelý songwriting aj prevedenie, a všetko to len podčiarkuje krásna atmosféra jednoty a lásky, keď pieseň zborovo spievajú fanúšikovia na koncertoch.
Sona Kmet - Knocks
Soňa je pre mňa jedným z najpríjemnejších objavov posledného roka. Každá jej skladba má niečo do seba, no najviac sa mi pri opakovanom počúvaní jej debutového EP Don’t Let Me Go Home dostala pod kožu pieseň Knocks. Tá je pritom vôbec prvou piesňou, ktorú mladá speváčka a autorka napísala. Skvelá práca s vokálmi a harmóniami - vždy si hovorím, že by tá skladba mohla byť aspoň o minútu dlhšia. Ale možno aj vďaka krátkej minutáži sa jej neviem “prejesť”.
Števo Šanta - Kúpil som si tričko s nápisom Ukrajina
Hudobne je to len "obyčajná folková pesnička", ale slová Števa Šantu stále režú do živého a vystihujú pocity z vojny u našich východných susedov. Krásne, silné a nedocenené.
Zverina - Choď domov Ivan
Abeceda chcela, aby boli piesne týkajúce sa najväčšej a najsmutnejšej témy roka 2022 pri sebe. Je dobre, že aspoň niekto z rapovej scény nahral skladbu o vojne, a táto sa naozaj podarila. Zverina neponúka pohľad nezúčastneného pozorovateľa zo Slovenska, ale vžíva sa do situácie a pocitov ukrajinských mužov, ktorí bojujú za svoju vlasť a sloboduo. Zároveň prezentuje jednoduchú myšlienku, že vojna skončí, keď sa ruský agresor poberie naspäť odkiaľ prišiel. To je pointa, ktorá žiaľ mnohým ľuďom na Slovensku stále uniká. Aj preto je nasratosť, ktorá z tejto skladby srší, úplne na mieste.
Autori: Michaela Kučová, Matej Kráľ, Martina Slivková, Miroslava Rabčanová, Patrik Marflák