Hlavná stránka

>

Magazín

>

Názory

>

Film o Amy Winehouse: Zabili ju tí, ktorých najviac milovala?

Film o Amy Winehouse: Zabili ju tí, ktorých najviac milovala?

15.07.2015 - 16:00 | Marek Majzon

Búrku emócií a názorov vyvoláva dokument o zosnulej speváčke Amy Winehouse. Snímka z dielne Asifa Kapadiu si dáva za cieľ zdokumentovať vzostup a pád kontroverznej postavy súčasnej hudby, no nedarí sa mu to úplne objektívne. Do veľkej miery obviňuje všetkých, ktorí sa v okolí interpretky pohybovali.


Dvojhodinovka, ktorá mala celosvetovú premiéru v máji na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes a slovenskú predpremiéru na festivale Pohoda minulú sobotu, sa dostala medzi Slovákov aj včera (14.7.) v rámci 13. ročníka letného kina Bažant Kinematograf na bratislavskej Magio pláži. O dokumentárny film snažiaci sa komplexne zobraziť búrlivý život kontroverznej novodobej ikony jazzu a soulu bol taký záujem, že takmer dvojnásobne presiahol kapacitu miest pre divákov.

Známy príbeh z iného uhla pohľadu

Filmová biografia Amy Winehouse začína domácim videom z narodeninovej oslavy jednej z jej najlepších priateliek. Dievčatá sú na videu štyri, všetky približne vo veku 14 rokov. Už tu prejavuje speváčka obrovský talent. Má tu však niečo, čo z nej verejnosť nikdy nemohla zachytiť - chuť do života. Z tej ťažila, keď skladala svoj prvý štúdiový album Frank (2003). Do zmesi jazzu a soulu však vtedy primiešala aj autentické emócie a úprimné výpovede z rozchodu jej rodičov, večnej neprítomnosti jej otca, ktorý od svojej rodiny odišiel kvôli inej žene, a zo vzťahu s mužom starším o sedem rokov.

Do mediálnej podoby, v akej svet interpretku skladby Rehab spoznal, prerástla veľmi rýchlo. Ako sama v dokumente tvrdí, slávu nechcela a keby ju nadobudla, asi by zošalela. Proroctvo týchto slov si možno neuvedomila a strašidelnú hodnotu im dodal až odstup času, niekoľko neúspešných bojov s vlastnými démonmi a smrť tesne po tom, ako žiadala o rozhrešenie.


Láska je vopred prehraná hra

Zo zlepenca fotografií, ťažko nadobudnutých archívnych záberov z nahrávania albumov či súkromných videozáznamov a intímnych priznaní v jednotlivých skladbách je (v pohľade režiséra) zrejmé, čo, resp. kto boli jej démonmi. Zo začiatku to bol hlavne Mitch Winehouse. Zosnulá speváčka sa v dokumente sťažuje na to, ako sa na neho nedalo spoľahnúť a na všetko boli s mamou samy. Napokon ku koncu dokumentu dostáva divák referenciu na to, že hoci sa javil ako starostlivý, v skutočnosti na nej zarábal do posledného momentu. Práve voči tomuto dojmu sa ohradil: plánuje podniknúť legálne kroky a nakrútiť sebaobhajobu.

Ďalším Kapadiom obžalovaným človekom z úpadku Amy Winehouse je Blake Fielder-Civil. Láska medzi ním a speváčkou začala ako jednorázové sexuálne stretnutie, keď sa presťahovala do Camdenu - centrálnej časti Londýna. Jej priatelia označujú tento moment za kľúčový. Po stále častejších stretnutiach sa jej milenec rozhodol vrátiť k svojej priateľke. Aj keď bola posadnutosť Fielder-Civilom plodná v rámci tvorby albumu Back to Black (2006), jej pevná vôľa slabla, čo je de facto ľahko čitateľné aj v textoch jej poslednej oficiálnej nahrávky pred smrťou.

Až po úspechu druhej štúdiovky bol Blake ochotný vrátiť sa k Amy späť. Zaľúbená žena nebola schopná vidieť to, čo momentálne vidia prostredníctvom Kapadiovej vízie milióny fanúšikov po celom svete - opäť ďalší muž v jej živote, ktorý na nej "ryžoval". Režisér vykreslil držiteľku piatich cien Grammy ako dievča s krehkou dušou, ktoré bolo ochotné urobiť všetko preto, aby pri nej Fielder Civil zotrval čo najdlhšie. Preto drogy.


Znenávidená z minúty na minútu

Nechcená sláva, drogy a problémový manžel spôsobovali rýchly spád speváčkinej kariéry. Mediálny obraz alkoholičky a drogovo závislej umelkyne, s ktorou je ťažké pracovať, nevylepšila ani bitka s fotografom. Boli to však tie isté médiá, ktoré jej talent zo začiatku vyzdvihovali a keď, podľa Kapadiových obrazov, kričala o pomoc svojimi piesňami a škandálmi, kopali do nej čoraz viac.

Najhlbšie klesla Winehouse v Srbsku, krátko pred svojou smrťou. Na vystúpenie v rámci tamojšieho festivalu sa dopravila až po tom, ako ju jej manažment uniesol z domu a donútil vyjsť pred niekoľko desiatok tisíc skandujúcich fanúšikov. Masová eufória sa zmenila na masovú hystériu, keď speváčka vzdorovito odmietala spievať a ľútostivo objímala členov svojej kapely. Vyzeralo to, akoby vedela čo robí, no nechávala si imidž opitej "trosky" bez záujmu o čokoľvek a koncert na sklamanie fanúšikov na pódiu iba presedela.

Asif Kapadia dokumentom Amy nastavuje krivé zrkadlo každému, kto speváčku súdil bez toho, aby mal vedľajšie informácie. Obviňuje tých, ktorí boli zodpovední za to, aby sa speváčka nekontrolujúca svoju enormnú popularitu nedostala na zlé chodníčky a obhajuje osobu s unikátnym talentom povrchne označovanú len za "feťáčku". Film o živote slávnej speváčky, ktorá obetovala svoj talent pre lásku k iným ľuďom, je dôležitým mementom do budúcnosti a odstrašujúcim príkladom toho, ako môže popularita ovplyvniť život človeka, ktorý kedysi nechcel nič iné len spievať.

Autor: Marek Majzon
Foto: Facebook.com/amywinehouse 


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti