Svojrázna víla Aurora Aksnes, ktorá toto leto odohrala výnimočne charizmatické koncerty na Pohode aj na Colours of Ostrava, vydala nový album s názvom Infections Of A Different Kind (Step I). Záver názvu pritom značí, že s vydávaním hudby v rámci toho istého konceptu bude nórska speváčka čoskoro pokračovať. Stať by sa tak malo už nasledujúci rok.

Vydaniu albumu Infections Of A Different Kind (Step I) okrem dávnejšie vydaného singla Queendom a čerstvejšieho Forgotten Love predchádzalo len dlhodobé šuškanie, oficiálne uvedené dátumy ani reklamné antré sa nekonali. Marketingová "šoková doktrína" ale splnila účel. Album, strategicky vydaný uprostred jesene, ktorá je ideálnym obdobím pre speváčkin mystický elektro/baroque pop, pokračuje v podobne úspešnom duchu ako jej vynikajúco prijatý debut All My Demons Greeting Me As A Friend z roku 2016.

Rozporuplná krása bytia

Stavebnou kostrou pestrej hudobnej palety je jednoznačne Aurorin hlas. V hudbe nájdeme precízne zaranžované pasáže, rovnako tak pestrú nástrojovú zmes, ktorej základ tvoria sláčikové a synthové pozadia. Nová nahrávka sa pritom nesie v trochu veselšom šate ako debut, o čom svedčia už spomenuté single. Queendom je energický manifest imaginárneho kráľovstva, v ktorom sú si všetci rovní, Forgotten Love zas predzvesťou nového, elektrizujúcejšieho zvuku s éterickým expanzívnym refrénom a rádiovým potenciálom.

Veselšie motívy, ako napríklad v skladbe Gentle Earthquake sú pri tom u mladučkej speváčky skôr výnimkou, čo ľahko kontrastuje s jej nevinným rozkošným vzhľadom. Pre severský elektro-pop sú ale temné naratívy charakteristické, čo je logickým vyústením hmlistej atmosféry upršaných dní. Vyrastanie pri Bergene, jednom z najdaždivejších miest na svete, by sa dalo sotva reflektovať inak.

Ibaže by predsa. Typickú nórsku esenciu nekonštruuje len pochmúrna klíma, ale aj drsná prírodná krása a svojský rozprávkovo-prímorský ráz tvorený fjordami. Rovnako tak skladby albumu hrajú touto krásou. Samotná Aurora prezradila, že tematicky je album skladačkou toho, čo znamená byť človekom. Obsahuje agóniu aj eufóriu, podobne ako vo vynikajúcej piesni Churchyard, miešajúcej dynamickú elektronickú melódiu, kmeňovú ritualitu, bohaté vokály, aj existenciálne úvahy o smrti. Hypnoticky spievané verše rozprávajú príbeh o častej ľudskej vlastnosti zneužívať nadobudnuté postavenie a moc.

Pomstychtivá princezná

Pre kariéru iba 22-ročnej talentovanej hudobníčky je zásadným fakt, že na vzniku novinky sa podpísala ešte výraznejšie nielen ako autorka ale aj ako producentka. Jej primárnymi nástrojmi pri tvorbe sú harfa a piáno, ktoré poslucháča sprevádzajú celým albumom. Výrazne napríklad v balade It Happened Quiet, ktorá vyznieva v kombinácii s jej detsky nevinným hlasom až nadpozemsky. Na niektorých fórach sa objavil aj názor, že sa pieseň venuje bližšie nešpecifikovanej traumatizujúcej udalosti, pričom posledný refrén piesne znie až pomstychtivo. Tak schválne:

Prvá časť "infekčného" albumu je brilantne nákazlivou zmesou nadpriemerných a originálne znejúcich piesní, ktoré budú nepochybne potešením pre každého fanúšika a nadšenca nekonvenčných popových melódií. Počúvať Auroru je radosť, a platí to aj naživo, kde je navyše bonusom jej svojská nespútaná osobnosť a charizma.

Hoci Aurora u nás hrala v lete, po vydaní nového materiálu si ju rozhodne netreba nechať ujsť. Začiatkom budúceho roka vystúpi v Prahe (17.1., Forum Karlín) a Varšave (19.1., Palladium), no prevalili sa už aj chýry, že okolo týchto termínov sa zastaví aj v Bratislave. Zatiaľ to nevieme potvrdiť ani vyvrátiť, no ak je to pravda, určite vás budeme informovať.

Prečítajte si rozhovor: Aurora: Sociálne siete nás nútia porovnávať sa, zabúdame pritom na vlastný život

Aurora - Infections of a Different Kind (Step 1)
(2018, Glassnote)