Dlho neobjavený synthpopový poklad má za sebou takmer rozprávkový príbeh, keď sa ich singel stal zo dňa na deň hitom. Zatiaľ čo iné úspešné skupiny riešia, ako prekonať svoj debut druhou nahrávkou, Future Islands sa dostali pred podobnú výzvu až s piatym albumom. Našťastie v ich prospech hrá dekáda skúseností, z ktorej vychádzajú. Ich slovenská premiéra na Pohode tak právom patrí medzi najočakávanejšie koncerty prichádzajúceho leta.

Pritom ešte pred pár rokmi boli Future Islands nenápadným synthpopovým triom z amerického Baltimoru. Prvé tri albumy a 800 odohratých koncertov (pred troma rokmi im patrilo druhé miesto v rebríčku najtvrdšie pracujúcich kapiel) im priniesli dostatok verných fanúšikov, aby mohli fungovať na klubovej scéne, až do roku 2014 však boli na medzinárodnom poli takmer neznámym pojmom.

Masovejšiemu publiku ich priblížilo až prvé vystúpenie v komerčnej televízii v programe Late Show with David Letterman so singlom Seasons (Waiting on You). Prvá zverejnená skladba z albumu Singles, ktorý vyšiel začiatkom roka 2014, znamenala absolútne prelomový bod v ich kariére a spomínané televízne vystúpenie patrilo medzi najvýraznejšie momenty roka na nezávislej hudobnej scéne. Samotná pieseň sa zároveň dostala do viacerých rebríčkov top skladieb roka, pričom magazíny Pitchfork, Consequence of Sound, NME aj Spin ju umiestnili na úplný vrchol.

Hudobnú zložku výrazne dopĺňa autentické šoumenstvo

K rokmi vydretému, a predsa nečakane náhlemu úspechu kapely nesporne prispela charizma speváka Samuela T. Herringa - najmä jeho neobyčajné tanečné kroky, vďaka ktorým sa video z vystúpenia stalo virálnym hitom. Mimochodom, jeho zvláštne pohyby majú vraj pôvod viac než 10 rokov dozadu v časoch Art Lord & the Self-Portraits, predchodcov aktuálneho zoskupenia, keď mu pred vystúpením nechtiac po nohe prešlo auto, ktoré ho na koncert doviezlo. Aby v ten večer zvládol odspievať celý koncert, musel po pódiu neustále pobehovať a poskakovať.

Počet záujemcov o koncerty Future Islands po vystúpení u Lettermana rapídne narástol, kapela za necelý rok a pol po vydaní štvrtého albumu svoj počet koncertov zaokrúhlila na tisícku a kľudne by ich mohlo byť o dosť viac. Množstvo nových ľudí nadšených z jednej piesne má samozrejme aj negatívnu stránku. Future Islands sa ale napriek únave rozhodli nebyť skupinou jedného hitu a pustili sa do tvorby piateho albumu The Far Field.

S ťažkou výzvou si poradili, novinka je pre skupinu posunom správnym smerom vpred, i keď len o menší krôčik. Album pevne stojí na silných základoch, ktoré kapela pri budovaní svojho štýlu položila za uplynulé desaťročie. Charakteristický zvuk Future Islands tvoria najmä chytľavé syntetizátory, ktorý vás strhne so sebou, a basové linky evokujúce (ale nevykrádajúce) Petera Hooka z Joy Division a neskôr New Order. Samozrejmosťou je pre skupinu charakteristický, takmer až soulový Herringov prejav plný emócií.

Intímne texty si vychutnáte aj pri cestovaní

Skutočnú krásu očakávanej nahrávky objavíte až pri pozornom započúvaní sa do textov. Sú oveľa bohatšie, vyzretejšie a nasiaknuté autorovými pocitmi. Príkladmi sú naliehavá skladba Cave alebo prvý singel Ran, ktoré reflektujú Herringov neúspešný vzťah. Celkovo je z The Far Field cítiť veľa smútku, životných neúspechov a akejsi porážky či rezignácie frontmana.

V inej rovine, ktorú najlepšie reprezentuje skladba Beauty Of The Road, možno album vnímať ako sountrack k šoférovaniu. Takto ho opísala samotná kapela v rozhovore pre britský magazín NME a skvele funguje nielen pri cestovaní, ale aj na prechádzkach v sychravom či upršanom počasí. Okrem už spomenutých piesni patrí k vrcholom albumu aj vynikajúci duet Shadows so speváčkou Debbie Harry zo skupiny Blondie. Žiaľ, táto skladba zatiaľ zostáva bez videoklipu.

Future Islands boli vďaka nečakanému hitu Seasons z predchádzajúceho albumu pri tvorbe novinky v úplne inej pozícii. Je však jasné, že to, ako prekvapili svet pred tromi rokmi, sa už nikdy nezopakuje a svoju kariéru musia ďalej posúvať postupnými krokmi, rovnako ako predtým, než sa stali doslova cez noc senzáciou. Kolekciou vyzretých skladieb, ktoré ich starých ani novo nadobudnutých fanúšikov s otvorenou mysľou určite nesklamú, otvorili ďalšiu kapitolu veľmi sľubne a nám nezostáva nič iné, než sa tešiť na to, ako na trenčianskom letisku v júli potvrdia svoju povesť skvelej koncertnej kapely.

Future Islands - The Far Field
(2017, 4AD)

1. Aladdin