Adele sa rozišla. Na prvé počutie nič nové, veď predsa okrem nej sa k srdcabôľu častejšie vyjadrujú už len kardiológovia a Taylor Swift. Prerušenie najhlbšieho citu ľudstva sa s britskou hudobnou rekordérkou spojilo natoľko, že si fanúšikovia po celom svete začali mädliť uši na nový album. Čosi je však predsa iné, a to aj v období, keď už nám nezostali emócie na zmar.

Odkedy jestvuje moderný pop, ľudstvo azda ešte nebolo také zraniteľné ako v súčasnosti. Nech sa akokoľvek snaží vyhnúť pandémii a jej vplyvom, hoci aj únikom do (zmrzačenej) kultúry, bolo by to len popieranie reality.

Predsa sa čerstvo rozvedená mamička Adele rozhodla, že svet práve v roku 2021 potrebuje vnímať, čím všetkým si prešla, odkedy sa rozhodla svojmu manželovi Simonovi Koneckimu povedať Hello. Takáto skúsenosť z prvej ruky je pre poslucháčov prekvapením aj kvôli zvyšku popových umelcov, ktorí sa rozhodli nadľahčiť situáciu tanečnejšou a bezstarostnejšou tvorbou. Kedy sa však autorka srdcrvúceho hitu Someone Like You vôbec rozhodla robiť veci ako ostatní?

Očakávania sa začali hromadiť najmä od svadby speváčkinej priateľky vlani v septembri. Rodáčka z britského Tottenhamu priznáva, že pod vplyvom alkoholu začala verejne avizovať svoj štvrtý štúdiový album. Napokon ho odkladala práve kvôli covidu. Viackrát predtým odmietla názov podľa veku, v ktorom bol zložený. A voilá, dominanty rôznych krajín na celej planéte zrazu zdobila "mysteriózna" zlatá tridsiatka na zeleno-modrom podklade. Do dvoch týždňov prišla klavírna balada Easy On Me. Netrpezliví fanúšikovia dostali po šiestich rokoch od albumu 25 konečne nádej. Nechala ich vlažnými.

Prvý singel novej éry znel ako destilovaná esencia celej tvorby Adele. Čiastočne preto, že speváčka zostala verná producentovi Gregovi Kurstinovi. Aj videoklip z dielne kanadského režiséra Xaviera Dolana bol o tom istom ako ich predošlá spolupráca Hello - žiadny mobilný signál, veterné počasie, dom v čiastočnej, prípadne poddimenzovanej rekonštrukcii. Jeden by si myslel, že Adele je len realitná maklérka, ktorá nikdy nedostane zaplatené, lebo namiesto obhliadok spieva v prievane, a preto nedokáže platiť účty telefónnemu operátorovi.

V skutočnosti malo ísť o nadväzovanie na symboliku domu ako miesta, kde by sa Adele mala cítiť stabilne. Znovu nenachádza spojenie a má potrebu ujsť. Počiatočná čiernobiela farba predstavuje fádnosť manželstva. Po najvyššom tóne skladby, pri slovách "I give up", vzťah opúšťa a nachádza vlastné, už plnofarebné šťastie. Skladba obsahuje istú dvojsečnosť. Na jednej strane desí, že obdobne lineárne znie aj nová kolekcia. Naproti tomu ľahkosťou v slovách easy a feel znie sviežo a zhudobňuje oslobodzujúce pocity.

Božská komédia

Počas prísluchového počúvania sa poslucháčovi môže "tridsiatka" javiť ako uplakaná, no tentokrát ide o skutočne povrchný úsudok. Pri posluchu "zblízka" možno vnímať koncept, ktorý sa vinie všetkými dvanástimi piesňami štandardnej edície.

Genialita Adele spočíva v tom, že nás sprevádza Božskou komédiou svojho života, pričom bránu nám predstavuje vo veľmi netradičnom intre s názvom Strangers by Nature. Speváčka vyjadruje poctu Judy Garland, jednej z najlepších herečiek zlatej éry Hollywoodu. Využívajúc jej hudobný rozprávačský štýl predkladá názor, že nielenže sa navzájom nepoznáme, ale mnohí nemajú poňatia ani sami o sebe, čo môže vytvárať problémy v živote. Vyjadruje tak ambície vydať sa na púť sebaspoznávania práve na pozadí stroskotanej rodiny.

Ako prezradila v rozhovoroch ešte pred vydaním albumu, Easy On Me ale aj ďalšie skladby v prvej polovici nahrávky sú odkazom nielen pre exmanžela ale najmä pre jej (aktuálne deväťročného) syna Angela, aby ju prostredníctvom tohto albumu lepšie pochopil, keď bude dospelý. Priamo sa k nemu prihovára v skladbe My Little Love. Nepochopiteľne pritom používa uchulahodiaci pulzujúci R&B ba až bondovský aranžmán s atmosférou 70. rokov, charakteristický hlavne pre "oplodňováky". Navyše sú téma aj obsah tak osobné a konkrétne, že asi len málokto sa s touto skladbou dokáže stotožniť.

Všetko chce čas... A dovtedy?

Keď už bolo najbližším všetko povedané, prechádza do depresie a apatie v Cry Your Heart Out, čomu v hudobnej reči podľa Adele zodpovedá prienik medzi soulom obdobia Motown Records a reggae. Je to iba otázka aranžmánu, ale tiež by sa podaktorí pri takejto kombinácii asi rozplakali.

Pri nasvižnejších kúskoch Oh My God a Can I Get It nadchádza obdobie krátkeho pookriatia. Adele spoznala niekoho príťažlivého. Paradoxom je, že populárna a teraz už aj slobodná mamka nevie ako randiť. Vysvetľuje nám, že možno by nemala, ale veľmi chce. Hlavne, aká je pravdepodobnosť, že by ju druhý človek chcel. Napokon nechcel.

Obe sú potenciálnymi hitmi, avšak opäť ide o chuťové poháriky. Kým prvá menovaná znie ako optimálne saturovaná zmes popu a R&B, v druhej s príchuťou country sa niektorým môže spontánne vynárať Aloe Blacc alebo Avicii, ktorí by celú vec najradšej sprznili do letného hitu. A to už tam je otravné pískanie producenta Maxa Martina v refréne.

Zvyšok albumu sa nesie v duchu zmierovania sa so situáciou a využívanie času na doliečovanie sa. Adele tak robí za prevteľovania sa do iných kolegýň. Napríklad "opúšťanie sa nad vínom" I Drink Wine pripomína svojou bluesovosťou Joss Stone. Netreba opomenúť, pravda ležiaca na dne tohto pohárika je textovo nesmierne dobre napísaná. Pre potreby iba druhej čisto klavírnej balady To Be Loved vzýva Whitney Houston, a to hlavne čistotou emócií a nedozerne vysokými postupne gradujúcimi tónmi. Bežne dostupnú štandardnú verziu uzatvára cez atmosfericky winehousovskú Love Is A Game, pričom nejde o žiadnu coververziu singla Love Is a Losing Game.

Album 30 je veľmi ťažké akokoľvek kategorizovať. Má svoju postupnosť ako seriál na Netflixe, pri ktorom má človek potrebu pozerať hneď niekoľko dielov po sebe. Aj preto možno podnietila Spotify, aby odstránil možnosť prednastaveného zmiešaného prehrávania skladieb. Je textovo priamejšia než kedykoľvek predtým. Približuje sa tak skutočne každému, kto je ochotný počúvať. Najdôležitejšou funkciou albumu je vzájomnosť. Kým dosiaľ ponúkala rameno všetkým rozchodom zraneným, teraz ho potrebuje ona. A ukáže sa, koho skutočne zaujíma. Tridsiatka je polarizujúca ako všetko v dnešnej dobe. Buď si pomyslíte, že je to len priemerné uplakané CD, ktoré teraz nepotrebujete, alebo to najlepšie, čo kedy Adele vytvorila.

Adele - 30
(Columbia Records / Melted Stone Records)

1. Strangers by Nature