Pre speváčku, ktorá celosvetovo rozplakala niekoľko miliónov ľudí svojím nevydareným vzťahom, muselo byť mimoriadne ťažké nadviazať na úspech dlho nevidených rozmerov. Najmä po tom, ako sa odmlčala na tri roky. Na hudobnú scénu sa však vracia nezmenená - prirodzená žena aj so svojimi chybami.

O speváckych a skladateľských schopnostiach Adele nebolo pochýb už počas vydania jej debutu 19 (2008). Svet sa však s jej exkluzívnym talentom naplno zoznámil až keď svojim poslucháčom prepichla srdcové komory skladbou Someone Like You z nástupcu 21 (2011). Fanúšikom sa do pamätí vryla ako tá, ktorá sa počas živého spievania spomínaného kúsku rozplakala na odovzdávaní cien Brit Awards. To musel byť ten moment, kedy teraz jedna z najväčších ikon modernej hudby poodhalila svoju autenticitu. Z nej ťaží aj na aktuálnej, dlho očakávanej kolekcii 25. Darí sa jej to viac-menej úspešne.

Sama sebou, ale odtiaľ - potiaľ

Výrečná interpretka je zjavne fenoménom svojho remesla. Svedčí o tom už len to, že sa stačilo pripomenúť obyčajným "ahoj", do ktorého vložila hlas a emóciu potrebnú na vyvolanie súznenia s bežnými ľuďmi. Pieseň Hello z dielne GregKurstina (Sia, Lana Del Rey) sa orientuje na stretnutie so "starým známym" a nevyslovené výčitky z množstva premrhaného času. Znie to ako metafora na život bežného poslucháča speváčkinej hudby. Tiež mala zosobňovať jej vnútorný dialóg, v ktorom nachádzala samú seba. Ako priznala, práve tento singel sa jej zdal vhodným na začatie odznova po troch rokoch ticha. Zlomenie niekoľkých rekordov len potvrdzuje správnosť jej rozhodnutia.

Úlohu spočívajúcu v nájdení mosta medzi rozchodom zaplavenou štúdiovkou spred štyroch rokov a novou etapou svojho nielen hudobného života zvládla bravúrne. Napriek tomu sa nemožno zbaviť menšej pachuti pochlebovania komerčnému fanúšikovi s predstavou ideálnej Adele chápajúcej každý jeho životabôľ. Nehovorí o tom len prvá lastovička tejto dosky, ale aj ďalšie veľmi ľahko zamilovateľné kúsky ako Love In The Dark, When We Were Young alebo Send My Love (To Your New Lover). Ak má byť ďalším konceptom konfrontácia so životom po globálnom úspechu a pôrode, je nelogickým krokom vracať sa k neúspešnému vzťahu z 21-ky.

Okrem toho spomínanou skladbou Send My Love (To Your New Lover), ktorá bude pravdepodobne ďalším úspešným singlom, utrpela aj nadčasovosť a jedinečnosť speváčkinej tvorby. Pri počúvaní predchádzajúceho opusu s celkovou vyše 30-miliónovou predajnosťou človek nevedel nájsť presný rukopis producenta. Vari posledný stredný prst expriateľovi naproti tomu až priveľmi okato pripomína, že vďaka Maxovi Martinovi použila podobné popové postupy na štipľavý odkaz bývalému aj Taylor Swift. Škoda, lebo Adele nastupovať na vlnu trendov nepotrebuje.

Budovanie nových koreňov, návrat k starým

Zvyšky mainstreamového unáhlenia je počuť aj vo Water Under The Bridge, kde svojimi vokálmi tak trochu pripomína Katy Perry, no na druhej strane je osviežujúce počuť Adele "neplakať". Pompéznosťou našľapaná skladba akoby predstavovala speváčkinu nebojácnosť, nech už sa stane s jej osobným životom čokoľvek. Otvorená podobným experimentom je aj ďalej. Napríklad, I Miss You s mysterióznou a temnou atmosférou popretkávanou perkusiami z producentského pera dvorného Paula Epwortha stavia držiteľku desiatich Grammy do roly zvodkyne. Paradoxne, najväčšej zmene svojho života - príchodu syna Angela na svet - venovala len jednu skladbu, a to Sweetest Devotion.

Všetko ostatné zostáva do veľkej miery, bohužiaľ a pre niektorých možno našťastie, po starom. Hudobne sa speváčka stále spolieha na inšpirácie v žánroch ako blues, soul a ich spoločné zmiešavanie. V kombinácii s nostalgiou a smútením za starými časmi v Tottenhame tak Million Years Ago a River Lea znejú ako aktualizovaná verzia Hometown Glory z debutu britskej speváčky.

Adele zostáva aj po vydaní 25 nedotknuteľnou speváčkou s unikátnymi kvalitami z hľadiska techniky aj uveriteľnosti. Napriek tomu, že sa po globálnom úspechu istí lankami predošlej tvorby alebo produkcie šedých eminencií popu, je to v konečnom dôsledku jej prirodzenosť, čo z nej robí naozaj kvalitnú umelkyňu. Z albumu je cítiť tlak vyplývajúci z množstva hromadiacich sa superlatívov na vlastnú osobu či predošlej nahrávky. Tak to však má byť. Novinka totiž dokopy dáva predstavu života, s ktorým by sa mal vedieť stotožniť každý poslucháč a z mimoriadne úspešnej speváčky robí stále len obyčajného smrteľníka.

Adele - 25
(XL Recordings, 2015)

1. Hello