Je už len veľmi málo indie kapiel, ktorým v žilách prúdi čistá gitarová krv. V minulej dekáde populárny "nezávislý" rock viac-menej vyšiel z módy, generácia jeho fanúšikov vyrástla (hádam sa aj jej zažiadalo náročnejšej hudby) a gitarovky hrajú popri rozmachu elektronických žánrov "druhé husle". Pekný kompromis reprezentuje belgická kapela Balthazar, ktorá sa po štyroch rokoch vracia so štvrtým štúdiovým albumom Fever.

Zostava okolo hudobnej, speváckej a skladateľskej dvojice Marteen Devoldere (spev, gitary, klávesy) a Jinte Deprez (spev, gitary) priniesla v roku 2010 do indie rocku čerstvý vietor nielen spojením gitár s príjemným sláčikovým elementom, ale najmä vďaka šikovnej produkcii a neprvoplánovým aranžmánom, ktoré sa dokonale hodia k poháriku červeného. Aj preto viacerých zarmútil ich zdanlivý rozpad v roku 2016.

Po rokoch neustáleho koncertovania sa Balthazar rozhodli pre kreatívnu pauzu, ktorá nabrala napriek plánovanému štvrtému albumu dosť definitívne kontúry. Zapríčinená bola ponorkovou chorobou a intenzívnym kolobehom, o akom sa síce začínajúcim kapelám môže len snívať, no v každodennom meradle máva fatálne následky. Nahrávanie, propagácia, vydávanie, koncertovanie a zase znova, stále dookola. Po troch albumoch toho mali členovia skupiny plné zuby.

Keď sa hudobníkovi zacnie po "alma mater"

Kapelu opustil bubeník aj huslistka, Devoldere sa začal venovať svojej ďalšej kapele Warhaus, Deprez svojmu popovejšiemu alteregu J. Bernardt a basák Simon Casier vytvoril lo-fi indie projekt Zimmerman. Ako však prezradili pre Youtube kanál Diffus, práve vzájomná návšteva koncertov týchto sólových hudobných projektov ich primäla dať sa opäť dokopy.

Kapela teraz prichádza s groovovejšou, doposiaľ asi najveselšou nahrávkou, akú kedy vytvorila. "Ako chladní Belgičania sme sa rozhodli, trošku zvýšiť teplotu," komentujú frontmani názov albumu (Fever = horúčka). Spájajúcim motívom väčšiny skladieb je výrazná "predkopávaná" basa, ako ju môžeme počuť už v pilotnom singli s rovnomenným názvom Fever. Nadšenie, že je partia kamošov, ktorým to spolu prirodzene dobre znie, opäť spolu, predznamenáva ráz celého albumu. Bude sa tancovať.

Wrong Faces je ďalšia skladba spĺňajúca basové štandardy 60-tych rokov. V minimalistickej koncepcii, ktorá je pre tvorbu kapely charakteristická, môžeme zachytiť vynikajúco nafrázované sláky nového huslistu kapely Tijsa Delbekeho. O refrén sa potom delia prirodzene sa dopĺňajúce vokály oboch frontmanov. Do tanca volá aj vynikajúca Entertainment, ktorá hneď v úvode upúta hrkaním a melodickými perkusiami. V partoch vystriedajú husle dychy, a tie nechajú opäť vyznieť neodmysliteľné, tak akurát arogantné vokály Devoldera a Depreza.

Bude to znieť ako klišé, ale je fakt jednoduché nechať sa touto nahrávkou uniesť. Nemusíte hľadať záchytné body, pesničky sú osobité a s chytľavými refrénmi, takže vám pohodlne uviaznu v mysli. Pustite si dvakrát po sebe I'm Never Gonna Let You Down Again, ktorú uvádza syntetizátor, a ku ktorej sa v druhej polovici opäť pridávajú perkusie a gitarové mikro-sólička, a budete sláviť rovnako ako ja, keď zistíte, že Balthazar hrajú na akcii, kam máte namierené. Obdobne to platí aj so skladbou Wrong Vibration, opäť vďačná basa a prelínajúce sa vokály.

Expandujúca gitarovka

Album obsahuje aj vážnejšie znejúce hudby. Grapefruit má aj v tomto príbehu horkastú príchuť, skladba sa nesie v tajomnom duchu, no refrén je príťažlivo nákazlivý. Vyvrcholením albumu je potom zaľúbená a oddychová You’re So Real. V jej závere na zimomriavky stačí jednoduchý rytmus bicích, vokálny background a intímny saxofón.

Balthazar sú so štvrtým albumom lepší ako kedykoľvek predtým a aby nebolo dosť prorockých téz, takýmito podarenými nahrávkami sa čoskoro môžu stať jednou z najväčších európskych gitaroviek. Na podobný zvuk má síce "patent" Británia, no títo páni a dáma ho dorovnávajú charizmou. Nehovoriac o tom, že ak budú mať britské kapely kvôli Brexitu skomplikovanú situáciu ohľadom exportu svojej hudby, otvorí to nové možnosti práve takýmto kapelám z kontinentu.

Ako sa Balthazar sami vyjadrili, sólové projekty síce naplnili malé kluby, no už im chýbal komfort tourbusu a najmä symbióza, ktorá medzi členmi skupiny panuje už od ich šestnástich rokov. Balthazar si určite nenechajte ujsť naživo. Pár týždňov po vydaní albumu vyrážajú na koncertné turné a zavítajú aj do našich končín - vidieť ich môžete 25. februára v bratislavskom MMC, 28. februára v pražskej Lucerne alebo 19. februára vo Viedni v klube Flex.

Balthazar - Fever
(2019, Pias Recordings)

1. Fever