Z pôvodnej dvojice zostala už len speváčka. Päť rokov pauzy potrebovala Elly Jackson na vyrovnanie sa so slávou a s odchodom svojej hudobnej polovičky Bena Langmaida. Akoby toho nebolo dosť, zvádzala v sebe ešte jeden boj. Mainstreamovo sa tváriaca novinka je najmä o bitke s nadmierou sexuality v spoločnosti.

Dostali Grammy za najlepší elektronický album a už o nich nebolo počuť. Týka sa to vtedajšieho dua La Roux a ich eponymného debutu z roku 2009. Medzitým sa stihli rozdeliť a ryšavej Britke hrozilo, že už nebude môcť spievať. Príčinou bol panický strach a nezvládanie úspechu po naozaj vydarenom štarte kariéry. Kým sa na verejnosti hovorilo o príprave novinky s neagresívne sexi zvukom, v zákulisí sa Elly a Ben nevedeli zhodnúť. Ona chcela oporu, on viac triumfov.

Ticho pred tropickou búrkou

Napokon Elly Jackson kreatívne odlúčenie využila vo svoj prospech. Síce len hmlisto, ale naznačuje ho prvý singel Let Me Down Gently. Spočiatku znel pre svoju netradičnú štruktúru a ponurú nechytľavosť viac odstrašujúco, než aby bol hodný masovej pozornosti. Po niekoľkých počúvaniach ale poslucháč určite ocení kombináciu britského synthpopu so švédskym ľahko psychedelickým discopopom á la Robyn.

Oveľa očividnejšie rozoberá príčiny rozchodu hudobného dua v príznačne pomenovanej Silent Partner. Na podklade živších aranžmánov vyčíta zdanlivo neznámemu mužovi jeho stresujúci vplyv. Robil by lepšie, keby bol ticho. Nakoniec sa minútu pred koncom sedemminútovky v štýle 70. rokov sama vôbec neozve a vyniknúť nechá len beaty. Ak porovnáme obe skladby, v prvej to speváčku nudne mrzí, no v druhej jej značne zaujímavejší rázny prejav jasne vyjadruje, že už mala všetkého dosť.

Sexotéka

Druhá štúdiovka však nerieši len osobné problémy skupiny/speváčky. Dôležitejším a nosným mal byť hlavne pomer sexuality a pocitov v súčasnej spoločnosti. Práve preto je naprieč celou kolekciou citeľný hlavne aktuálny trend vkladania vplyvov "disco-dekády" do modernej hudby. Aj keď ďalšia pred-releasová ochutnávka Tropical Chancer výrazne pripomína minuloročný (nielen) letný hit Get Lucky od Daft Punk, ide pravdepodobne o nešťastnú náhodu.

Sedemdesiate roky majú v kombinácii so syntetizátorom reprezentovať plachú túžbu namiesto divokého letného sexu. Koniec koncov, vyjadrujú to hneď dve piesne. Basgitarové riffy v singli Uptight Downtown hovoria o nepochopení silného nutkania, ktoré dnes ľudia majú, zatiaľ čo Sexotheque trefne, a zároveň moralisticky premenováva miesto, kde by mala prím hrať hudba. Oba prípady napĺňajú presne tú premisu, ktorú si La Roux stanovila - byť sexy, ale neoblizovať tvár.

Ďakujem, radšej lásku

To, že vyhrali city, ústi do paradoxu. Cruel Sexuality dá mnohým pochybovačom živnú pôdu pre dohady o sexuálnej orientácii Elly Jackson. Výsledným efektom môže byť to, že všetci začnú hľadať náznaky lesbickej lásky, pričom prehliadnu podstatu. Tou je práve škodlivosť prílišného sústredenia sa na sexualitu, čo zatieňuje prežívanie najhlbšieho citu ľudstva. Stále na podklade sedemdesiatych rokov prvýkrát na albume využíva dôraz na konkrétnu myšlienku a necháva ju splývať s refrénom. Track tak eskaluje do uchulahodiaceho "chaosu".

Rovnaké vyvrcholenie má aj Paradise Is You. Napriek tomu sa tento kúsok dá nazvať ako ultimátny gýč o tom, ako je všetko nudné, fádne a bezcenné bez milovanej osoby v živote. Príbeh je vyrozprávaný z polohy postavy prechádzajúcej sa po pláži, v pátose a romantike sa teda rozhodne dá kúpať.

Trouble In Paradise od La Roux je určite jedným z počinov, na ktoré sa oplatí obrátiť sluch v tomto roku, avšak nejde o niečo prevratné. Oceniť sa dá najmä koncepcia, počúvateľnejší (nie tak iritujúci ako na debute) a sebavedomejší vokálny prejav speváčky či spektrum využiteľnosti momentálne žiadaných gitarových riffov na štýl Chic. Prehnaným vychyľovaním sa z únosných dráh si ale album sám kazí imidž. Na obhajobu treba podotknúť, že určite nejde len o surfovanie na módnych vlnách.

Naživo si môžete La Roux v slovenskej premiére vychutnať už o pár dní na Grape festivale 2014 v Piešťanoch. Viac info

La Roux - Trouble In Paradise
(Polydor Records / Universal Music, 2014)