Možno poznáte jej pesničky z rádiového éteru, ale ešte nepoznáte jej meno. Možno ste ju vnímali pred troma rokmi v televíznej speváckej súťaži The Voice Česko Slovensko, ktorá jej pomohla zviditeľniť sa, a potom ste na ňu zabudli, pretože sa s vydaním debutu nikam neponáhľala a dopriala mu (aj sebe) potrebný čas.

Šou The Voice Česko Slovensko pre mladú Bratislavčanku Teréziu Čikošovú rozhodne nebola odrazovým mostíkom. Dvadsaťtriročná speváčka, skladateľka, textárka, hudobná pedagogička a divadelná herečka sa hudbe venovala dávno pred súťažou. Základy nadobudla v muzikantskej rodine od starých rodičov, a tiež od mamy Brigity Szelidovej, ktorá sa v roku 2014 prespievala medzi finalistov šou X Factor a od otca Štefana Čikoša, klaviristu filharmónie.

Napriek tomu by nebolo fér strhnúť z nej nálepku účastníčky šou, pretože toto obdobie bolo pre jej aktuálne hudobné smerovanie nesmierne prínosné. Jej mentorkou v súťaži bola Jana Kirschner, ktorá jej bola nápomocná nielen počas nakrúcania relácie, ale následne aj pri zrode jej debutového albumu. Podala jej pomocnú ruku v čase, kedy bola Teri, v pozitívnom zmysle, tvárna. S obdivom a vďačnosťou prijímala rady a názory rešpektovanej umelkyne, ktorej piesne si ako malé dievčatko doma spievala pri zapnutom rádiu.

Jana Kirschner je autorkou jej debutového singla Letná a jej cieľom bolo ukázať Terézii, ktorá sa pohybuje skôr v jazzových vodách, inakosť popovejšej cesty. Letná je preto hravá, ľahká pesnička so sviežim obsahom, naozaj šitá na mieru mladej speváčke. Zároveň je jedinou skladbou na albume, ktorú nahrávala iná zostava hudobníkov - gitaristi Tomáš Fuchs a Martin Zajko, klavirista Martin Wittgruber, basgitarista Rasťo Uhrík a bubeník Tomáš Hríbik. O mix a mastering sa postaral Marek Šurin. Kooperácia Jany Kirschner a Teri Čikoš sa na úrovni textu vyskytla aj v skladbe Pozri, ktorá bola rádiám ponúknutá ako druhý singel.

Zvyšok albumu nahrávala kapela v zložení Juraj Kupec (gitara a mandolína), Igor "Ajdži" Sabo (bicie), Martin Wittgruber (klavír), Pišta Lengyel (gitara) a Martin Gašpar (basgitara). Sympatické je, že popri spomínaných menách sa mladá speváčka nebála autorsky presadiť. Obklopila sa skúsenými hudobníkmi, ktorí ponúkli albumu svojský rukopis a rastie medzi nimi ako ruža v rozpuku, ktorá má túžbu rozkvitnúť v sebavedomú skladateľku a textárku. Sama si napísala hudbu až k piatim pesničkám, ďalšiu s názvom Spievam napísala spoločnej s mamou Brigitou Szelidovou. Podobne to vyzerá aj s autorstvom textov - päť kúskov napísala Terézia a pri dvoch ďalších je spoluautorkou.

Aj vďaka autorstvu je debutová nahrávka skutočne dievčenská. Nestavia sa do polohy ženy, ktorá už všetko prežila a na všetko má svoj názor. V súbore dvanástich skladieb nemá potrebu zložiť poslucháčom na plecia svoje životné útrapy. Témy, ktoré sú súčasťou albumu Dievča, sú skutočne dievčenské, s patričnou dávkou smútku či sklamania, ale zároveň so sympatickým nánosom naivity a hravého nadhľadu. Taká je napríklad pesnička Dilema, spomínaná Pozri, pozitívna Spievam, vtipná skladba s názvom Ten istý deň alebo aj pieseň Tatry z pera Tomáša Edelsbergera.

Krásnou inakosťou vyniká bonusová skladba So slzami v očiach, ktorej autorom je Dušan Polák. Citlivé prevedenie piesne z roku 1935, v ktorom noblesu orchestra nahradila kapela, naznačuje, že po albume Dievča môže o pár rokov Teri Čikoš sebavedomo vydať album Žena a bude rovnako uveriteľná a možno ešte pôsobivejšia. Hlasovým prejavom v tejto piesni pripomína Katarínu Koščovú a jej nádherné šansónové polohy. A tak ako Katke, aj Teri to v tomto prostredí mimoriadne pristane.

Mladá umelkyňa zvážnela aj v krehkej akustickej skladbe Cesta, ktorú si sama napísala. Pochmúrnejšiu atmosféru a výrazné gitarové sólo zase prináša v piesni s názvom Medzi nami, ktorej autorom je Juraj Kupec a text napísala Teri spolu s Lacom Ontkom. Špeciálne miesto má nežná titulná skladba Dievča, ponúkajúca dejovú linku založenú na postupnom prerode mladého dievčaťa v zrelú ženu. Vzdušné jazzové aranžmány, nezaťažujúce ľahkosť bytia mladého dievčaťa, vkusne dopĺňa trúbka hosťujúceho Juraja Bartoša.

Dievča je debut o bežných myšlienkach, starostiach i radosti mladého dievčaťa, o jeho snahe zorientovať sa vo svojich pocitoch a predovšetkým o láske a učení sa prijímať ju, ale aj púšťať. Teri Čikoš na ňom ukázala niekoľko speváckych polôh, vlastný autorský potenciál a tiež ochotu nasávať skúsenosti od ostrieľanejších kolegov. To všetko sú vhodné predpoklady k tomu, aby debutujúca speváčka a skladateľka zaujala nielen svojou prvotinou, ale aj prípadným albumovým nasledovníkom.

Debutový album Dievča uvedie Teri Čikoš oficiálne do života na krste v bratislavskom klube Castle Art House, kde ho predstaví naživo spolu s kapelou 24. novembra o 19:00. Vstupenky sú v predaji v sieti Predpredaj.sk.

Teri Čikoš – Dievča
(2022, vlastným nákladom)

1. Dievča