Experimentálna banda z Nitry, ktorá budí záujem už len vďaka kurióznemu názvu Kozmopysk, prednedávnom zverejnila svoj na počet piesní skromný, no hudobne bohatý debut. Skladby skupiny vznikajú zo spoločných jam sessions, a presne tak to bolo aj v prípade minialbumu, ktorý nájdete na jej Bandcampe.

Základom štvorskladbovej nahrávky, ktorú Kozmopysk nazvali podľa dátumu jej zrodu 060823, je vopred neplánovaný záznam štúdiového hrania v skúšobni/štúdiu Sklad v Nitre. Zo spontánne vzniknutej nahrávky následne kapela v postprodukcii vyextrahovala najlepší materiál a doplnila ho pridaním niektorých synthových partov, o ktoré sa postaral Jakub Žitný. Na bicie hrá v kapele Oliver Beer, na gitaru Youssef Cocher, na basu (a gitaru v skladbe OstrovyJaco Martin a ostatné zvuky má na svedomí má DJ Plachta (loopy, sample, mix, produkcia + píšťalka koncovka v skladbe Kiwi).

"Nemali sme ašpiráciu nahrať album, preto nahrávka znie surovo a nepripravene," uvádza kapela na stránke albumu. Slovo nepripravene (popis je v angličtine, čiže unprepared) možno pochopiť rôzne, v tomto prípade však určite neznamená, že by išlo o "nedovarený" produkt alebo dielo náhody. Z počúvania EP je totiž jasné, že kapela má podobných sessions odohratých veľké množstvo a ide o muzikantov, ktorí nielenže vedia hrať, ale vedia aj to, ako chcú znieť. Pri spájaní živého hrania s elektronikou sa pritom žánrovo nijak neobmedzujú a s ľahkosťou plávajú medzi rôznymi štýlmi a tempami.

Surový zase možno nahradiť v súčasnosti dosť nadužívaným, ale pre Kozmopysk absolútne výstižným slovom autentický. Rovnako presné sú aj hudobné prívlastky ako space-jazz, ethno, psychedelic a electronic, ktorými nahrávku opisuje samotná kapela, pričom jednotlivé prvky v skladbách dávkuje v pomere, aký si vyžiadal prítomný okamih. Pulzujúce skladby tak plynú a vyvíjajú sa prirodzeným a nenápadným, miestami až hypnotickým spôsobom.

Mojimi obľúbenými kúskami sú divoký energický Krokofog a melancholicky zasnené Ostrovy, ktoré na seba napriek rozdielnosti nálad plynule nadväzujú pekne vymysleným prechodom. "Dvojičky" však v podstate tvoria aj úvodný Vyylet a záverečná Kiwi – experimentálnejšie polyrytmické kúsky, v ktorých kapela na pozadí repetitívnych ethno perkusií rozohráva psychedelické jazz fusion orgie.

Pochváliť treba aj cover art albumu kombinujúci prírodné a vesmírne motívy, ktorý nielenže dobre vystihuje obsah nahrávky, ale bol by z neho aj veľmi pekný motív na merch. Autorkou je maliarka Martina Bégerová.

Kozmopysk – 060823
(2024, digitálny release / Bandcamp)

1. Vyylet