Keď Walter Schnitzelsson pred šiestimi rokmi vtrhli na scénu s debutovým albumom Fever, priniesli so sebou osviežujúci príval mladíckej energie. Na druhý album sme si však museli počkať neobvykle dlho, takže bolo jasné, že sa kapela musela hudobne aj textovo posunúť výraznejšie než pri odstupe jedného či dvoch rokov. Dobrou správou je, že tento posun je na ich čerstvo vydanej novinke naozaj citeľný.

Desať pesničiek na albume Sugar Kids Won't Stop Screaming prináša vyrovnanú zmes starých dobrých Walter Schnitzelsson, akých poznáme z minulosti - hudobne skôr priamočiarejších, plných energie a s pozitívnym pohľadom na život - a nových, vyzretejších, ktorým už nie je všetko také jasné a hudobne sa vydávajú aj do hĺbavejších a komplikovanejších polôh. Najzaujímavejšie miesta na albume sú presne tie, ktoré by sme nečakali, ktoré nie sú na prvú a je v nich cítiť zaujímavé inšpirácie.

Vydaniu albumu minulý rok predchádzal singel Short Story, ktorý mohol vyvolať otázku, či nebude nová tvorba až príliš podobná skladbám zo šesť rokov starého debutu. S touto otázkou prišli aj obavy, či trojica dokázala nájsť svoju cestu ďalej od bezstarostného indie rocku. Bol to však typický "prechodový" singel, ktorý nadväzuje na staršiu tvorbu a len jemne pootvára dvere do novej éry.

Zrelosť im pristane

Celá dramaturgia albumu je vymyslená tak, že nehádže poslucháča rovno do nových hudobných teritórií, ale je skôr pozvoľnou a nenásilnou cestou k súčasnému hudobnému vnímaniu kapely. Na úvodnú "klasickú schnitzlovinu" nadväzuje ďalšia energická a chytľavá skladba Sugar (Our Kids Gonna Kill Us), ktorá sa vďaka svojmu hitovému potenciálu stala druhým singlom z albumu, a neskôr napríklad On Deadly Ground.

Keď však príde na kúsky s pomalším tempom a striedmejšou energiou, obavy zo "samovykrádania" opadajú. Mierny úbytok veselosti kapele pristane, nahrávka oproti svojmu predchodcovi pôsobí zrelšie, čo podporujú nápadité medzihry. Skvelým príkladom je hneď tretia skladba albumu Higher, udávajúca nový smer, ktorým sa trojica talentovaných hudobníkov vybrala.

Ďalšou zaujímavou ukážkou ich hudobného vývoja je aj pieseň It's Always Sunny In My Hometown, ktorú možno ju označiť za akúsi "podivínku" v tvorbe Walter Schnitzelsson. Od prvých tónov v pulzujúcom tempe kapela podniká nenápadný útok na poslucháča. V pokojnejších slohách a medzihrách s nástojčivou vytrvalosťou chytí pozornosť poslucháča, pričom v refréne sa vracia k svojej známej hudobnej identite s pozitívnym pohľadom na svet.

Pravda je však taká, že keď sa im svet občas stemnie, ich tvorba sa dostáva do zaujímavých hudobných zákutí. Tieto výlety sa dejú aj pri skladbách Everything Is All Right, Lifetime Goals alebo Cabal, ktoré sú napáchnuté smradom pochybností a temnejších, miestami až melancholických aranžmánov. Práve práve ponurejšia druhá polovica albumu je dôvodom, prečo budete mať z nahrávky dobrý pocit - teda v prípade, že ste aj vy mali očakávania nového zvuku. Mimochodom, pri Lifetime Goals sa WS naplno vložili do blues rocku a odolali aj energickému refrénu. Nechali v nej vyniknúť celú ťažobu úvah o hodnote bytia.

Viac ako žúrovací album

Album je kombináciou blues rocku, indie rocku a rock'n'rollu s dôrazom na gitary, ktoré ho robia v niektorých momentoch prísnejším. Hudobne sú pod nahrávkou podpísaní všetci traja členovia kapely a texty napísal frontman Jozef Rezník. Rovnako aj v slovách je počuť posun od žúrovacích zážitkov k vlastnému vnútornému svetu, smútku aj príbehom s úvahami o dobe, ktorú žijeme.

"Písal som ich dlhšie, pretože som chcel, aby to bolo zo života. Aby to, čo hovorím ľuďom, bolo prežíté a nech sa s tým stotožňujem. Čakal som, kým budem mať ľuďom čo povedať a skončilo to naozaj osobným albumom," uviedol Rezník, ktorý v období medzi oboma albumami okrem iného študoval zvuk v Amsterdame a sám sa postaral aj o mix albumu.

Walter Schnitzelsson si s nasledovníkom úspešného debutu dali poriadne na čas, no čakanie rozhodne stálo za to. Odmenou pre fanúšikov je totiž album, z ktorého sršia nielen pozitívne vibrácie a muzikantská vášeň, ale aj množstvo nových nápadov a prežitých skúseností. Novinkou nám jasne dávajú na známosť, že kráčajú ďalej a je to zaujímavá cesta, ktorú sa oplatí sledovať.

Walter Schnitzelsson - Sugar Kids Won't Stop Screaming
(Slnko Records, 2019)

1. Short story