Americké pop-rockovo elektronické duo MGMT v zložení Andrew VanWyngarden a Benjamin Goldwasser, ktoré sa preslávilo najmä skladbami zo svojho debutového albumu Oracular Spectacural z roku 2007 ako Time to Pretend alebo Kids, vydalo vo februári po šiestich rokoch od posledného počinu Little Dark Age novinku Loss of Life.

Album Loss of Life otvára dvojminútové intro s hovoreným slovom pod názvom Loss of Life (Part 2). Nasledujúca Mother Nature, ktorá bola ešte na jeseň 2023 prvou singlovou ochutnávkou, je jedným z najsilnejších momentov celého albumu. MGMT sa v nej odkláňajú od svojich klasických elektronických aražmánov a do popredia sa dostáva zo začiatku akustická gitara, ktorú následne strieda gitara elektrická v spojení so psychedelickými syntetizátormi. Skladbu dopĺňa animovaný klip z dielne Jordana Fisha zobrazujúci netypických zvieracích kamarátov, psa a korytnačku.

V ďalšej skladbe Dancing In Babylon sa k dvojici hudobníkov pridáva Héloïse Adélaïde Letissier z projektu Christine and the Queens. Výsledkom je až romantický duet doprevádzaný sčasti klavírom ale i syntetizátormi. Skladba má jemný retro nádych osemdesiatych rokov a spojenie hlasov Andrewa VanWyngardena s Chris funguje na výbornú. Videoklipu sa tentokrát ujal Ray Tintori, ktorý s MGMT spolupracoval už pri klipoch k skladbám z ich debutu Time to Pretend, Electric Feel a Kids.

V People In The Streets sa tempo albumu o niečo spomalí a skladba pomaly plynie v upokojujúcom rytme s výraznou basovou linkou. Nasledujúca Bubblegum Dog sa ako jediná mierne odkláňa od zvyšku albumu, pripomínajúc ranú tvorbu skupiny. Ide o mix najrôznejších hudobných nástrojov, jej štruktúra je príjemne nepredvídateľná. Táto skladba možno nezafunguje na prvú, no po viacerých vypočutiach sa môže zaradiť medzi najvýraznejšie kúsky albumu. Skladbu dopĺňa ďalší videoklip od dvojice Julia Vickerman a Tom Scharpling, ktorý svojou estetikou odkazuje, a možno i trochu paroduje výrazné klipy grungeovej scény devädesiatych rokov.

Nothing To Declare opäť prináša pomalšie tempo, ako aj spojenie akustickej gitary a klavírneho doprovodu spolu s mierne psychedelickým vokálom VanWyngardena. Aj táto skladba vyšla spolu s vizuálom, ktorého sa ujal Joey Frank a zobrazuje Ingu Petry,  ktorá sa narodila s apláziou horných končatín, pri jej ceste Parížom.

Nothing Changes, najdlhšia položka albumu, opäť v pomalšom psychedelickom tempe pripomína hlavne svojou basovou linkou hity The Cure ako Plainsong alebo Pictures of You doplnené až jazzovým dychovým doprovodom. Phradie's Song, skladba pripomínajúcu uspávanku a vokálom aj tvorbu Cigarettes After Sex, je upokojujúcou piesňou, ktorá je zakončená dlhším elektronickým inštrumentálnym až vesmírnym outrom. V podobnom duchu sa nesie aj zbytok albumu v podobe skladieb I Wish I Was Joking a titulná Loss of Life.

MGMT vydali album, s ktorým sú sami spokojní a hovoria o ňom ako o "bezbolestnom pôrode po dlhom tehotenstve". Loss of Life je zrelou, celistvou nahrávkou, ktorá sa nesie na vlnách pokojného indie popu a alternatívneho rocku. Syntetizátory a elektronický zvuk skupiny síce zostali zachované, no duo s nimi narába jemnejšie a do popredia jednotlivých skladieb sa viac dostáva akustická gitara či klavír. MGMT vydali vydarený album, ktorý patrí medzi to najlepšie z ich doterajšej tvorby.

MGMT – Loss of Life
(2024, Mom + Pop / Dirty Hit / BMG)

1. Loss Of Life (part 2)