Nad smerovaním ďalšej štúdiovej nahrávky visel medzi fanúšikmi skupiny Korben Dallas otáznik. Bude sa uberať progresívnejšou cestou, ktorú kapela razila na albumovom predchodcovi s názvom Bazén, alebo bude návratom k jednoduchšej pesničkovej forme, ktorú poznali pred ním?

Dostali poslucháči po vydaní albumu Deti rýb jednoznačnú odpoveď? Ani nie, realita je niekde uprostred. Trojica Juraj Benetin, Ozo Guttler a Lukáš Fila si zvolila komplikovanejšiu cestu, ktorou je prienik oboch možností. Hlavné slovo si rázne zobrali tradičné hudobné nástroje, ktoré rozvírili závan nostalgického návratu ku koreňom, avšak ani elektronická zložka sa nenechala zahnať do kúta a dotvára rôznorodosť pesničiek. Čo zostalo, sú ženské vokály Heleny Šabovej, Katky Mojžišovej a Katky Bielikovej, a to je jednoznačne dobrá správa.

Stabilné trio hudobníkov, spolu s Ľubom Petruškom, ktorý si od účinkovania v kapele dáva dlhšiu pauzu, no na nahrávaní albumu sa ešte podieľal, našlo na svojej hudobnej ceste prirodzenú rovnováhu. Novinka sa od produkcie pod taktovkou Eddieho Stevensa (Bazén, 2019) odlišuje obrúsenejšími hranami. Tentokrát na producentskú stoličku zasadol Tomáš Sloboda, a preto je prirodzené, že po elektronickom prevrate prichádzajú Korbeni s iným, príjemne "staromilským" zvukom. A treba povedať, že im táto spolupráca veľmi pristane.

Pokračovanie novátorskej Závidím ti alebo nepokoj a zvukové experimenty inštrumentálneho intra Megachile Pluto preto nečakajte. Ale to už ste asi pochopili po zverejnení singlov Zapadáme a Pekne zomrieť, ktorými kapela okrem skrotenia elektroniky ukázala, že novým albumom budú poslucháča zabávať a budú tiež spievať aj o vážnych témach. Aj v tejto rovine celkom šikovne balansujú a rovnováhu strácajú iba výnimočne.

Piesne plné každodenností

Dnes, v kontexte násilia, ktoré sa odohráva na Ukrajine, dostáva pilotný singel Pekne zomrieť ešte robustnejší rozmer, pričom bol dostatočne veľavravný už v spojení s pandémiou, počas ktorej sme o smrti počúvali až príliš často. Varovný prst sa dvíha aj pri titulnej skladbe Deti rýb, ktorá ponúka typické korbenovské rozprávačstvo v spodných polohách, ktoré neskôr Juraj Benetin opustí a vydá sa v hlasovom registri smerom nahor. A to práve v momente, v ktorom sa hudobný podklad zrýchľuje. Vzápätí takmer všetko stíchne, aby sluchový zážitok ponúkla basová gitara (vynikajúca v celej skladbe) upozorňujúca na blížiaci sa vrchol skladby. Ten tkvie v zásadnom odkaze – naučte sa vravieť nie, ktorému síce patrí už úvod pesničky, no až po kontakte s celým textom je kompletný.

Po tom, ako nás naučili hovoriť nie, nám dokonca predstavia Teóriu všetkého, ktorá začína pevným hlasom Juraja Benetina bez sprievodu hudobných nástrojov. Pretína ticho, až kým sa k nemu nepridajú ženské vokály znásobujúce soulové vibrácie. Výrazné vokály dávajú skladbe nádych veľkoleposti spolu s azda najpôsobivejším výkonom speváka. Práve k tejto skladbe skupina čoskoro predstaví svoj ďalší videoklip.

K zásadným pesničkám z pohľadu obsahu patrí aj pieseň Dvere. "Aj malý otvor stačí veľkej dávke prachu. Len jeden závan vnesie vlnu nevyvetrateľného strachu," spieva Benetin a vy s ním pomyselne tlačíte na tie dvere, aby zostali za každú cenu zavreté. Vážnosť skladbe dávajú aj záverečné takmer až zborové spevy Juraja a trojice vokalistiek, ktorým krásne kontruje búšenie Oza Guttlera. Pozornosť na seba však už v úvode strháva veselo sa tváriaca gitarová vybrnkávačka a výborná basová linka (už zase!), pričom toto dvojkombo prechádza počas skladby niekoľkými variáciami a robí z nej jeden z najsilnejších inštrumentálnych kúskov albumu.

Basgitarista Lukáš Fila z pozície výlučného autora textov naservíruje ešte jednu lahôdku, ktorá vás obopne inotajmi o láske. To už sme pri piesni Popínavá, ktorá je inštrumentálne veľmi jednoduchou záležitosťou, ale netreba jej to vytýkať. Stredobodom majú byť umne kladené slová a naozaj hlboko posadený hlas lídra bratislavskej formácie.

Užite si zábavu. Nie však bezduchú

Aký je váš každodenný kolobeh? Zobudiť sa. Postaviť sa. Vycikať sa. Obzerať sa v zrkadle a do mobilu kukať? Potom je pesnička Roky a dni aj o vás. Lukáš Fila cez banálne rýmy útržkovito vystihol monotónnosť bežných dní dospelého človeka, čomu trio hudobníkov prispôsobilo aj monotónnu melódiu, ozvláštnenú skvelou prácou s vokálmi. Vtipne až uštipačne uchopená téma je ukážkou toho, že tvorba Korben Dallas nemusí byť iba vážna, a napriek tomu si možno položíte celkom vážne otázku, či chcete rovnako bezduchý a všedný deň prežiť aj zajtra.

Hravou formou komunikuje kapela s poslucháčmi v piesni Dievča s kladivom s príchuťou brazílskej samby či v singlovom kúsku Zapadáme. Ten rozhýbe telá aj bránicu chytľavým rytmom a desiatkami "romantických" prirovnaní. A gitara Ľuba Petrušku vás rovno pošle pustiť si ostatný album Chiki Liki Tu-a (Venované pamiatke budúcich zosnulých, 2021). Ľubo totiž do oboch formácií zapadá jak vitamín do brokolice.

A nezabúdajme ani na vizuálnu vložku Oza Guttlera, ktorý v DIY videoklipe ukázal, ako má fanúšikov skladba roztancovať. Tí by mu mohli túto prepracovanú choreografiu predviesť na najbližších koncertoch. S nácvikom by mali začať už teraz, po úvodných koncertoch v Čechách sa totiž kapela v apríli chystá pred domáce publikum (podrobnosti o slovenských zastávkach turné).

Na koncertoch by mohla zaznieť aj nasledujúca skladba Stále tam, ktorej ľahká popová melódia s fistulou Juraja Benetina nedovolí poslucháčovi nudiť sa. Odlišuje sa od zvyšku albumu vymäknutím, ktoré by mohlo osloviť aj mainstreamového poslucháča, nebyť premršteného zastúpenia ženských vokálov. Kým v niektorých pesničkách fungujú ako kompaktné lepidlo, tu už je ich príliš veľa a líder kapely sa v nich stráca. Rozpaky môže zahnať skutočnosť, že hudobný výraz nahrávky Deti rýb napriek jasnému zvukovému konceptu s pečiatkou Tomáša Slobodu vyznieva aj vďaka takýmto skladbám všestrannejšie.

Zrejme absencia koncertovania a samotná spomalená doba, počas ktorej album vznikal, sa podpísala pod celkovým pokojnejším charakterom nahrávky, kde by ste nespútanú rockovú energiu skladieb ako MúryZlatý jeleň alebo Pec hľadali márne. Korben Dallas však vedia, že ich poslucháčov pomalšie tempá ani rafinované aranžmány, ktoré si vyžadujú pozorné ucho a viac počúvaní, neodradia. Namiešali pre nich vyzretú kombináciu sviežich muzikantských nápadov spolu s vkusným striedaním melanchólie a veselosti, opierajúc sa o vlastné životné skúsenosti.

S albumom Deti rýb dokazujú, že nestratili tvorivú slobodu, ktorá na nahrávke Bazén doslova explodovala. Naopak. Ukazujú, že si stále bez kompromisov robia, čo chcú, a aj relatívny krok späť, v zmysle skrotenia zvukových experimentov, je cesta, ktorú si môžu dovoliť a nikto im to nevytkne. Nemusia sa bezhlavo tlačiť do hľadania ďalšej novej tváre kapely len preto, aby si dokázali, že to zvládnu. Bazén s odstupom času pôsobí ako album, pri ktorom sa hudobníci veľa naučili, a novinka je prirodzeným využitím týchto poznatkov na ďalší progres. Taký, ktorý namiesto šokovej terapie poslucháčom dáva pocit, že všetko je presne tak, ako má byť.

Ďalšia dobrá správa je, že je to prvý album, ktorý Korben Dallas vydajú aj na vinyle. Malo by sa tak stať na jeseň.

Korben Dallas – Deti rýb
(InnoSense, s.r.o., 2022)