Často sa stáva, že inštrumentálna hudba býva zviazaná istými konvenciami. Hoci ide o slobodný žáner s neobmedzenými možnosťami, zvyknú sa v ňom využívať šablóny, vzorce a osvedčené konštrukcie. Jednou z výnimiek je kapela Lawn Dogs, ktorá si vyšliapava vlastný chodníček. Ak sa zídu kreatívni muzikanti, takmer nič nie je nemožné.

Pritom je zaujímavé, že v Lawn Dogs je priestor "iba" pre štyri nástroje, ktoré sú navyše typické pre žánrové zaradenie fusion. Pod týmto slovíčkom si možno niekto predstaví hudbu postavenú na vopred predvídateľných postupoch. Od 70. rokov sa však, minimálne pre niekoľko špičkových kapiel, našťastie mnoho vecí zmenilo. Nestačí mať len vynikajúce inštrumentálne schopnosti a štúdiové vybavenie, veľký dôraz je aj na kompozičnú originalitu. Aby kapela vystúpila z davu, musí vedieť všeličo prepojiť a zostať nohami pevne na zemi.

U našich južných susedov sa stále pohybuje veľa kvalitných jazz/fusion umelcov – Djabe, Fusio Group, Electric Shock, Alapi István Band, atď. V tejto tradícii pokračujú aj Lawn Dogs (inšpiráciou pre názov bol zrejme rovnomenný film z roku 1997), existujúci od roku 2018 ešte ako Pázsit. Jadro tvoria bratia Vincent Szabó (gitara) a Kristof Szabó (basgitara), ktorí majú napriek maďarským menám domov aj na Slovensku. K nim sa časom pridali Zoltánom Csérym Jr. (klávesové nástroje) a Szabolcs Varga (bicie). Album The New Poetry of the Fallen Testament je debutom, ktorým svoju latku nasadzujú veľmi vysoko.

Strhnutie do víru diania

Skladby komponujú hlavne Szabóvci, zvyšok kapely sa podieľa na výsledných aranžmánoch. Je potrebné pripomenúť zásadný fakt, že fusion je iba základná platforma, akýsi pomyselný mostík. Z neho sa kapela odráža až do sfér progresívneho rocku, experimentálnej hudby či avantgardy. Niekedy sa môže zdať, že virtuozita prevláda nad vynaliezavými, strhujúcimi motívmi, no oveľa častejšie je to naopak. Hudobníci vedia, kedy treba ubrať a pracovať s atmosférou.

Vincentova gitara má špecifický zvuk a jeho prepracované sóla vedia pohladiť na duši (Shred). Znenazdajky dokáže vykúzliť kompozične prekvapivý riff, z ktorého sa aj skúseným poslucháčom musí obracať v mozgu pár závitov opačným smerom. Druhým ťahúňom je Zoltán, ktorého silnou zbraňou je schopnosť meniť spôsoby vyjadrenia počas jedinej skladby (Dusk). Akoby sa dokázal vcítiť do kože interpreta vážnej hudby a vzápätí z neho bol nekonformný experimentátor, pokúšajúci sa dostať zo svojho nástroja úplné maximum (The New Poetry of the Fallen Testament).

Experimentálna smršť

Všestrannosť, stmelená s odvahou prekračovať hranice, otvára v hudbe netušené možnosti. K tomuto dojmu veľkou mierou prispieva rytmická dvojica, neúnavne dodávajúca zvyšku kapely nové podnety. Kristof si môže dovoliť nahadzovať krkolomné linky, ktoré sa tvária, že sú úplne nezávislé od ostatného diania. Szabolcsova hra na bicie pripomína nepretržité, takmer 60 minút trvajúce sólo. Lenže pri ďalších vypočutiach je jasné, že na tejto platni do seba všetko krásne zapadá. Nezáleží na tom, že v sekunde sa zmení nálada, žáner či tónina, Lawn Dogs sú skrátka ťažko nad vecou. Ich hudobná rieka plynie s úplnou ľahkosťou a samozrejmosťou, ktorej sa človek nevie dosýta nabažiť.

Najväčšiu plochu na vyjadrenie myšlienok bez slov ponúka 13-minútový epos Intoxicating Dawns of Exclusion. Po nenápadnom rozohrávaní začína smršť experimentov v podaní štyroch muzikantov, akých môže svet Maďarom s trochou preháňania závidieť. Nie nadarmo vyhlásil audiofilský portál nativedsd.com tento album za nahrávku roka 2022 v kategórii "electronic music". Kapelu zastrešil label Hunnia Records, zameraný na špičkové štúdiové nahrávky, čomu zodpovedá aj brilantný zvuk. Výsledkom sú DSD súbory vo vysokom rozlíšení a nemenej vysokým dynamickým rozsahom, umožňujúcim nahliadnuť na jednotlivé nuansy nástrojov až takmer mikroskopickým spôsobom.

Kapele Lawn Dogs sa podarilo už na debute vytvoriť skutočnú fúziu. Krásnymi a nenútenými kompozičnými postupmi prepojili viaceré svety – elektroniku, avantgardu, jazz, klasiku i rock – a nič neponechali náhode. Dieliky stavebnice do seba zapadli priam ukážkovo. Zhruba takto sa tvorí hudba, schopná zaujať veľmi náročných ľudí, ktorí počuli už kvantum albumov. Verím, že sympatické kvarteto nezostane stáť na mieste a ďalšími počinmi sa mu podarí získať si verných fanúšikov, veriacich v nevyčerpateľnú invenciu inštrumentálneho umenia.

Lawn Dogs – The New Poetry of the Fallen Testament
(Hunnia Records, 2022)

1. Shred