Mladá, kreatívna a odvážna. My ju teraz, prostredníctvom debutového albumu Hmla dymová, spoznávame ako speváčku, skladateľku a textárku. Ale ona je aj herečka, módna návrhárka s vlastnou odevnou značkou KRÁ a rozhlasovou moderátorkou. Toto všetko sa skrýva za pseudonymom Vrana Marianna.

Úprimne, nemám poňatia, čo sa aktuálne deje v jednotlivých sférach jej mnohopočetných aktivít, ale najintenzívnejšia je, zrejme, v tejto chvíli jej hudobná dráha. V januári vydala Vrana Marianna svoj debutový album Hmla dymová, ktorý stihol na ploche dvadsiatich troch minút vyrozprávať to, kým Vrana Marianna je. Mnoho naznačovali už štyri postupne zverejňované single, ktoré pracovali s konceptom hmly a dymu.

Hmla, ako biela, pohľadom takmer nepreniknuteľná hmota, je nedotknuteľná a pominuteľná. S prvými lúčmi slnka, ktorým sa podarí cez ňu preniknúť, sa pomaly stráca. Keď cez ňu kráčate, cítite jej vôňu. Na druhej strane stojí dym, ktorého vdýchnutie dráždi a len tak ľahko nezmizne, zanecháva po sebe nánosy sadzí. Dotyk dvoch kontrastov zachytáva Marianna na svojej prvotine.

Vidíme ich, a predsa sa ich nemôžeme dotknúť. Navodzujú pocit tajuplnosti, a pritom sú tak bežným javom. Pesničky na jej debutovom albume sú presne také. S ľahkosťou si poletujú ovzduším a s posledným úderom do klávesov miznú. Rovnako aj jej vláčny hlas, ktorý sa vznáša nad piesňami ako jemná hmla a v okamihoch, keď naberá na sile pochopíte, že sa do tej hmly práve vmiešal dym.

Pesničky čerpajú z poetiky prírody, ktorá im poskytuje tú tajomnosť, temnotu, ale aj krehkosť a hravosť. S týmito kontrastami narába mladá autorka veľmi sofistikovane a s prekvapivou zručnosťou, až je ťažké uveriť, že prvý singel vydala iba tri roky dozadu. Jej rukopis pôsobí vypísane a autenticky a tvorba je pevne ukotvená v mantineloch, v ktorých sa chce Marianna pohybovať.

Nachádzame v nej odtlačky obyčajných ľudských príbehov, ale aj kúsky rozprávok a povestí. Práve odkazom na povesť o líške odštartovala Vrana Marianna svoju cestu za debutovým albumom. Líška je jej prvý singel, ktorým dala slovenským poslucháčom o sebe vedieť. Prezradila ním, že chce zostať tajomná a mystická nielen na úrovni textov, ale aj v hudobnej produkcii. Jemnú klavírnu melódiu jej pomohol dotvoriť Adam Kuruc, s ktorým nakoniec spolupracovala na celom albume.

S prírodnou lyrikou sa stretávame aj v mrazivej skladbe Jantár, ktorou sa dostávame do sveta plného zázrakov. V ňom spoznávame kráľovnú zimy, ktorá má srdce mrazom pritúlené a hľadá lásku. Nájde ju v energickej skladbe Luna, v ktorej sa presúvame do teplej svätojánskej noci. Marianna v nej zaujímavo pracuje s dynamikou a atmosférou. Z folklórno-tanečných rytmov pieseň na chvíľu potemnie, aby následne nabrala na sile a vyvrcholila v divokom tempe.

Rozbúrenú krv upokojí jednoduchá klavírna melodická linka sprevádzajúca pieseň V čerešňovom sade. Počas klavírneho sóla som sa myšlienkami zatúlala k Danielovi Špinerovi, Katke Koščovej a ich Krehkosti. V čerešňovom sade má v sebe podobnú krehkosť a nehu. Vrana Marianna hovorí, že jednoduchosť je kľúčovým motívom piesne, ktorej podstatou je upokojiť a spomaliť svet. Aspoň na malý moment. To sa podarí vďaka Martinovi Christovovi, ktorý speváčke pomohol s citlivým klavírnym sólom.

O spomalenie životného tempa žiada aj naša planéta. Túto tému spracovala Vrana Marianna v produkčne najvýraznejšej piesni z celého albumu. Doba má temnejší charakter, odlišnú tému a vyžaruje z nej jedinečná atmosféra. Marianna ukázala, ako sa dá melodicky a nenásilne spracovať ekologická téma. Doba upozorňuje na "Matičku Zem obalenú v plaste" a každým opakovaním vzrastá jej dôležitosť a pocit nepokoja.

V tejto fáze albumu už môžete postrehnúť, že Vrana Marianna zvolila striedanie zahmleného a dymového konceptu. Odráža sa to v náladách jednotlivých pesničiek. Kým v tých pokojnejších kúskoch je hudba nastavená tak, aby nerušila prúdy myšlienok, inde preberá celú pozornosť na seba a prekvapuje svoju živelnosťou, ako aj v prípade pesničiek ZložitáNočná kaviareň, ktorých cválajúci rytmus potláča slová, ktoré zostávajú akoby nedoriešené a otvorené.

Introspektívna zbierka popových a folkových melódií sa snaží pôsobiť kompaktne, ako premyslený pesničkový cyklus, ale nie je to úplne tak. Autorka chcela predstaviť všetko čo ju charakterizuje, všetky jej podoby, ktoré sú jej blízke a prirodzené. Samostatne, ako single, to fungovalo bez výhrad. V rámci celistvého počúvania je toto striktné radenie skladieb podľa tempa príliš šablónovité  a ťažšie prijateľné, a album pôsobí na prvú ako zbierka singlov z určitého výseku speváčkinho života.

Vrana Marianna je ale ešte stále relatívne na začiatku, a hoci je debutový album, dôležitým míľnikom v jej kariére, je zároveň aj odrazovým mostom do ďalších dní, v ktorých si bude môcť speváčka a skladateľka vychutnať absolútnu slobodu v rozhodovaní sa o tom, akým smerom sa uberať ďalej. Hmla dymová predznačuje hneď niekoľko ciest, ktoré sa jej otvárajú.

Vo svojom blogu, kde sa prihovára svojím sledovateľom, ktorí navštevujú jej internetový priestor kvôli hudbe, divadlu či odevnej značke KRÁ, napísala, že piesne sú odmerkou na pocity. "Každá pieseň vám zmeria pocit na milimeter presne. Pieseň je napriek prchavosti spomienok a zaangažovanosti záujmu najpresnejšia veličina." Všetky tieto svoje prchavé spomienky zhmotnila Vrana Marianna na svojom debute, a tie napriek hmle a dymu nikam nezmiznú.

Vrana Marianna - Hmla dymová
(2024)

1. Líška