V dobách dávno minulých, kedy ešte americkí černosi boli omnoho podobnejší svojim africkým predkom než dnešná hip-hopová smotánka, vznikol v hlučných mestských lokáloch žáner zvaný rhythm´n´blues.

V dobách dávno minulých, kedy ešte americkí černosi boli omnoho podobnejší svojim africkým predkom než dnešná hip-hopová smotánka, vznikol v hlučných mestských lokáloch žáner zvaný rhythm´n´blues. Zrod tejto hudby možno vystopovať už v povojnovom období, ale rasová hudba známa tiež pod skratkou R&#B sa ujíma hlavne na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia. Pôvodne išlo o dosť drsný štýl, určený predovšetkým do tanca, ktorý bol zmesou čierneho akustického country blues, boogie woogie a bieleho elektrického rock´n´rollu. Dnes, keď istá časť spoluobčanov afroamerického pôvodu metamorfovala, vďaka fitness centrám, plastickej chirurgii, kozmetickým salónom a modernej farmaceutike, do podoby akýchsi zidealizovaných modelov, začína sa s pojmom rhythm´n´blues v rámci terminológie showbizu operovať znova. Tí z pamätníkov, ktorí očakávajú, že pri udeľovaní cien v kategórii rhythm´n´blues by sa mohli stretnúť s niečím, čo aspoň približne pripomína staré časy, mávajú väčšinou pocit, že si poplietli dobu, alebo perón.
Hudba označovaná ako moderný R&B totiž znie na prvé počutie skôr ako popmusic s hip-hopovým fundamentom. Pôvodný možno zostal fenomén ľudovej zábavy, hudobná forma moderného R&B sa však pozmenila - podobne ako jej predstavitelia - na nepoznanie. I ľudová zábava, čoby zdroj slušných príjmov, si rokmi vytvorila určité pravidlá, ktoré rešpektovať sa niekedy celkom oplatí.
V súčasnej americkej popmusic existuje niekoľko fungujúcich modelov, do ktorých sa viac-menej iba dosadzujú a uberajú jednotlivé persóny (podľa ich schopnosti okúzliť teenagerské publikum a zhodnotiť vložené investície). Reprezentanti súčasného R&B sú väčšinou ženského pohlavia. Sexi černošky s dlhými rovnými vlasmi, etablované ako príťažlivé vokalistky v hip-hopových formáciách, respektíve v duetách s uznávanými rapermi, vystupujú následne sólovo, a zatiaľ čo ony sú v epicentre pozornosti, ako špeciálnych hostí si do svojich skladieb prizývajú raperov, v tieni ktorých sa dostali do všeobecného povedomia.
Najfrekventovanejšou predstaviteľkou týchto zvodných sirén tmavej pleti bola minulom roku práve mladučká Ashanti Douglas. V mnohom pre ňu platí horeuvedený postup. Svojim romantickým vokálom (a vzhľadom) sa preslávila v duetách s raperskými hviezdami ako Ja Rule, Fat Joe Notorious B.I.G. Pod krídlami vydavateľstva Murder Inc. vydala svoj debut a v rôznych formách, či už sólovo alebo spolu s niekým iným, sa nezriedka aj niekoľkými skladbami naraz vyskytovala v rebríčkoch svetových hitparádach a v playlistoch komerčných rádií. Čierne nebo nad Amerikou je plné hviezd a hviezdičiek podobného typu. Ashanti, pri všetkých svojich kvalitách, nedosahuje osobitosť kolegýň ako Macy Gray, Alicia Keys či Aaliyah, ktoré, na druhej strane, pokrivkávajú za nepopierateľným kúzlom osobnosti Ashanti.
Táto princezná R&B, ako ju prezývajú spriatelené kmene, je síce univerzálne použiteľná, ale zároveň nahraditeľná súčiastka spomenutej mašinérie. Princezné zvyčajne patria do rozprávok. Ako dlho ešte potrvá tá, v ktorej účinkuje Ashanti nevedno. Všetko však naznačuje, že vydavateľstvo Murder Inc. a zrejme aj ona sama si uvedomujú, že intenzita s akou vstúpila na scénu nepotrvá večne a druhým albumom, nasledujúcom nedlho po premiére, sa všetci snažia ešte predĺžiť spanilú jazdu po hrebeni vlny záujmu. Treba uznať, že ide o pokus vcelku dôstojný.
Chapter II je album s relatívnym dostatkom hudby vyššieho štandardu, čo môže počuť aj ten, kto je na cudzokrajné pózy, predpisové gestá a sebadôveru čiernej smotánky nie je zvedavý ani zamak. Pokiaľ sa však obsah CD prefiltruje aj cez toto frakčné sito, potom zostáva už len muzika v čistej forme. Po produkčnej stránke tu ani nemožno očakávať nič iné než dokonalosť. Určujúcou šedou eminenciou v pozadí je aj v tomto prípade hitmaker Irv Gotti, ku ktorému sa rovnocenne pridal aj raper Chink Santana. Ďalšími hosťami podporujúcimi skladby s Ashantiným spevom sú Skit a Gunz.
Prvý dojem z celku je romantický slnečný letný album, vokál pripomínajúci miestami maniere Mariah Carey, i keď bez jej takmer neobmedzeného rozsahu. Hlasové schopnosti a výrazové nasadenie Ashanti dosahujú presne po čiarku potrebnú pre spoľahlivú interpretáciu novej sady Gottiho uhladených skladieb. Korene jeho komerčného mierne nadžezlého hip-hopu však siahajú aj hlbšie, než by sa na prvý pohľad zdalo. Po niekoľkonásobnom vypočutí sa skutočne dajú vystupovať aj inšpirácie soul a blues, konkrétne v pesničkách Then Ya Gone, The Story Of 2, Rain On Me, U Say I Say, ktoré patria zároveň k najzaujímavejším momentom na albume. Zaujmú aj inak výrazné skladby ako: Feel So Good, Sweet Baby, atd.
Vyšší štandard tvorí približne polovica hudobného materiálu, druhú časť možno označiť ako profesionálne zvládnutý stred, ktorého najväčší deficit spočíva v nedostatočnej osobitosti. Neznamená to síce, že album nemôže v určitých situáciách priniesť radosť prakticky komukoľvek, pokiaľ sa však v ďalšom kole neposunie Mr. Gotti so svojimi ovečkami kamsi vyššie, nevedno či si takto našetrí na ďalšie čierne Ferrari a hrubú zlatú reťaz. Peace!

Vydavateľstvo: Murder Inc. / Universal 2003
Celkový čas: 65:04