Aj najväčšia hviezda českej hudobnej scény, víťazka mnohých diváckych i odborných ankiet, Lucie Bílá sa rozhodla zrekapitulovať svoju dvanásťročnú porevolučnú kariéru a pridať aj jeden úsmevný bonus navyše.

Aj najväčšia hviezda českej hudobnej scény, víťazka mnohých diváckych i odborných ankiet, Lucie Bílá sa rozhodla zrekapitulovať svoju dvanásťročnú porevolučnú kariéru a pridať aj jeden úsmevný bonus navyše. Táto diva českej hudobnej scény sa za dlhých dvanásť rokov zmenila z nespútanej dračice na dámu so smerodajným názorom, aby sa po čase odpútala od lepkavých mužov, našla si seberovného draka a znova sa trochu odviazala. Presne takto ju mapuje i jej aktuálny výber najväčších hitov od albumu Missariel až po ten stále aktuálny Jampadampa. Verím tomu, že v prípade Lucie Bílej nejde o akési rozlúčenie sa s vydavateľom, či dokonca zavesenie kariéry na klinec ako to pri výberových albumoch býva zvykom. Jej potenciál je natoľko obrovský, že skončiť v tom najlepšom (hoci to znamená nesmrteľnosť) by bolo v prípade Bílej veľkým hriechom. Taká rekapitulácia však vždy padne vhod. Samozrejme ak sa na nej popracuje. A na tejto sa skutočne dalo podstatne viac.

Lucie Bílá vydala za 12 rokov porevolučnej kariéry 5 sólových albumov. Hosťovala však v neskutočne veľkom množstve projektov. Od muzikálov, cez slávnostné koncerty až po nesporne zaujímavú spoluprácu s Karlom Gottom, ktorá vyústila albumom spoločných duetov. Na škodu samotnej interpretky je fakt, že sa vydavateľstvo pokúsilo zmapovať celú jej tvorbu na jedinom CD. Takto síce poslucháč dostáva dávku kvalitnej muziky s famóznym hlasom, ale zároveň i nesúrodú kašu, ktorá je v konečnom zúčtovaní dosť nestráviteľná. Lucie Bílá by si zaslúžila dvojalbum najväčších hitov. Na prvom CD sa mali objaviť pesničky zo sólových albumov (tých hitov bolo naozaj dosť) a druhé CD malo byť plné muzikálových pesničiek a skladieb z iných projektov. Tak by sa totiž nemohlo stať, že na retrospektívnom albume bude chýbať skladba z muzikálu Krysař, či Zahrady rajských potěšení.
Tiež je hanbou, že debutový album speváčky je zastúpený titulnou Láska je láska, chabou pesničkou Útěk a skladbou Requiem. Album Missariel mnohí označili za The Best a zabudnúť na skladby ako titulná Missariel, či Ukrajina je dosť neodpustiteľné. Mnohí by si radi odpustili Novambu z posledného albumu a nahradili ju za hit z Missariel. Tiež by tu v prípade dvojalbumu nechýbalo vianočné Tiché Glória, kvôli ktorému svojho času vyšiel album Hvězdy jako hvězdy v reedícii. Bohužiaľ, nekoná sa. Jedinou novinkou na albume je skladba Opary.
Martin Pošta sa stáva akýmsi duetovým dôverníkom Bílej. Na konte majú už tri spoločné duety , pričom dva sa objavili rovno na tomto albume. Niet v Čechách iného speváka? Na novinkovej skladbe snáď možno vyzdvihnúť akurát tak Osvaldovej uletený a výborný text a samozrejme spev Bílej, ktorá opäť konečne jačí. Bonus v podobe komunistickej nahrávky Neposlušné tenisky je dosť milým a šokujúcim prekvapením. Áno, takáto bola Lucie Bílá v roku 1987, kedy vyšiel jej prvý album, ku ktorému sa dnes, snáď z akejsi recesie začína opäť hlásiť. Je najvyšší čas vydať ho kompletne celý na CD, doplnený o skladby, ktoré vyšli do roku 1992 iba na singloch. Dnes si na pesničky Mávnout křídlem, Jako pták Fénix a mnohé iné nikto nespomenie, no určite nepatria na smetisko populárnej hudby a mnohí priaznivci českej speváčky by sa ich vydaniu na CD určite potešili.
Veľkým plusom pre poslucháča je fakt, že prvý veľký porevolučný hit, Requiem pro panenku, z rovnomenného filmu je na tomto výbere v singlovej verzii. Kostolná verzia, uvedená na platni Missariel už nebola taká dramatická. A okrem toho spomínaný singel je dnes už zberateľskou raritou, takže poslucháč sa takto dopracoval k niečomu, čo sa dnes prakticky nedá kúpiť.

Výborný (hoci nadmieru jednoduchý) je booklet albumu. V hravých farbách, s divokými fotografiami a dôležitými informáciami, medzi ktorými nechýbajú ani tie o tom, na ktorom radovom albume sú jednotlivé skladby zaradené. Napriek tomu si však myslím, že speváčka takých kvalít ako je Lucie Bílá, si zaslúžila v booklete svojho retrospektívneho albumu aspoň krátky, ale hodnotný pokec na svoju osobu od nejakého renomovaného odborníka. Bohužiaľ.
Útechou pre majiteľa nech je aspoň kupón na 10% zľavu na muzikálové predstavenie Láska je láska, ktoré bude mať v Prahe premiéru vo februári budúceho roka. Ale pozor! Napriek uvedeným nedostatkom treba otvorene napísať, že je to lukratívny album. Ponúka prierez (hoci nedokonalý) tým, čo speváčka dokázala po revolúcii, keď už v ňu nikto neveril. Až na pár trúfalcov, ktorí jej dali druhú šancu a momentálne je z nej hviezda prvej veľkosti. Aj týmto albumom dokazuje, že je doma skutočne najlepšia, že s hlasom dokáže divy a že je jednoducho skutočná hviezda. A ja len skromne dodávam, že i úžasný človek, ktorý netrpí hviezdnymi manierami. To počúvanie je veľmi príjemné.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2004
Celkový čas: 72:47

01. Opary