V poslednej dobe sa v médiách veľa rozprávalo o novembrových udalostiach roku 1989, kedy bol u nás porazený totalitný režim. Súčasťou totalitného režimu bol aj známy totalitný hudobný festival Bratislavská Lýra.

V poslednej dobe sa v médiách veľa rozprávalo o novembrových udalostiach roku 1989, kedy bol u nás porazený totalitný režim. Súčasťou totalitného režimu bol aj známy totalitný hudobný festival Bratislavská Lýra. Kto zažil jej existenciu, vie, o čom bola, a ako fungovala. Často na nej vystupovali interpreti z bratských socialistických krajín, no svoje miesto na nej mali aj niektorí - pre režim nie nebezpeční umelci zo Západnej Európy. Patril k nim aj spevák a gitarista Drupi. Prečo som spomenul práve jeho?
Do rúk sa mi dostalo CD od talianskeho pesničkára Stefana, a prvou asociáciou, ktorá sa mi vytvorila pri jeho počúvaní, bol práve Drupi. A to nielen kvôli vonkajšej podobe.

Tridsaťsedemročný Stefano Gualamo sa narodil v Benátkach a od desiatich sa venoval štúdiu gitary. V roku 1984 sa rozhodol zo svojho rodného Talianska odísť do zahraničia hľadať nové príležitosti a možnosti preukázať svoje hudobné nadanie na verejnosti. Tak sa dostal do Rakúska, kde hrával a spieval v mnohých známych viedenských kluboch. Tu dostal prvú ponuku na vydanie svojho debutového albumu od hudobnej spoločnosti Musica Schallplatten Vertrieb a týmto sa mu otvorila príležitosť hrať s mnohými svetovými hudobníkmi, s ktorými absolvoval aj vlastné turné v Rakúsku, Nemecku a Švajčiarsku.
Album Dimmi chi sei by sa mohol pokojne považovať aj za maxisingel, veď medzi jedenástimi skladbami nájdete až štyri re-mixy, takže v podstate Stefano prezentuje len sedem pesničiek, čo je v časoch šesťdesiat a viac minútových kompaktných diskov naozaj málo, a aj tento fakt evokuje renesanciu starých elpéčok talianskych festivalových interpretov.
Stefano so svojim Bandom je ideálnym typom umelca, ktorý by sa na festoch aj vďaka príznačnému zafarbeniu hlasu umiestňoval takmer stále na popredných miestach. Netvrdím, že jeho sladké melodické mainstreamy by sa nedali perfektne spojiť s oddychom a s laškovaním, naopak, viem si ich predstaviť, ako znejú z reprákov na augustovom horúcom pobreží, v ruke držíte fľašku chladeného nápoja a pri pohľade na korzujúce krásne opálené baby si hvízdate vtierajúce sa melódie. Nie je to nepríjemná predstava, ale skôr by som uvítal niečo originálnejšie, niečo, čo tu ešte nebolo v podaní Drupiho či Tota Cotugna, niečo v štýle Erosa Ramazottiho.
Stefano Gualano (mimochodom autor všetkých piesní albumu vrátane textov) si to asi uvedomil tiež, možno preto sa snažil aj o zmenu hudobného imidžu a v niektorých skladbách použil rockové aranžmány. To sa mu vcelku úspešne podarilo v Run For Your Love. Zaradenie jej inštrumentálnej verzie ale považujem za zbytočné, rovnako trápne vyznieva aj pokus o rockovú verziu úvodného, vcelku vydareného šlágru Sai.

No neviem, objaviť sa s takýmto CD v niektorom pube či klube by bolo azda aj životu nebezpečné, možno ako darček pre maminu kamošku by sa to hodilo. Alebo v lete, keď pôjdete na dovolenku niekam na juh k moru, pokojne si cédečko pribaľte, hádam ho v tom kempe aj využijete.

Vydavateľstvo: Musica, 2004
Celkový čas: 41´48´

1. Sai...