Je veľmi zaujímavé sledovať rozporuplnosť názorov na túto speváčku a na jej posledné počiny. Jedni ju vynášajú do oblakov a nedajú na jej muzikálovo-operné árie dopustiť, iní ju zatracujú a častujú odvážnymi prívlastkami typu odkvitnutá panenka Barbie, ktorej chýba elementárny vnútorný cit pre hudbu.

Je veľmi zaujímavé sledovať rozporuplnosť názorov na túto speváčku a na jej posledné počiny. Jedni ju vynášajú do oblakov a nedajú na jej muzikálovo-operné árie dopustiť, iní ju zatracujú a častujú odvážnymi prívlastkami typu odkvitnutá panenka Barbie, ktorej chýba elementárny vnútorný cit pre hudbu. Nuž vážení, treba si uvedomiť nielen to, že koľko ľudí (recenzentov), toľko názorov, ale aj to, že na všetko treba pozerať s dostatočným nadhľadom a nevytvárať unáhlené zaujaté dogmy. Každá minca má totiž dve stránky.
Na úvod si pripomeňme dôležitý fakt, že táto démonická sopranistka nie je žiadnym nováčikom na scéne populárnej hudby. Na javisku sa objavila už v jedenástich rokoch, aj keď jej skutočná dráha začala v roku 1981 vo svetovej premiére muzikálu Cats skladateľa Andrew Lloyda Webbera, ktorý sa neskôr stal jej manželom a skladal jej muzikály takpovediac na telo. Ich spolupráca trvala deväť rokov, po rozpade manželstva so slávnym skladateľom sa Sarah presídlila do Spojených štátov, vydala sa na cestu sólovej speváčky a vydala niekoľko albumov. Nezabudnuteľným ostáva v srdciach priaznivcov jej vystúpenie na olympijských hrách v Barcelone z roku 1992, kde vystúpila s Josém Carrerasom. Preslávila sa aj duetom Time To Say Goodbye s Andreom Bocellim.
V poslednej dobe zaplavila trh spŕškou titulov s podobnými názvami, takže si v nich urobme trochu poriadok. Album Harem A Desert Fantasy, ktorý, zdá sa na dlhší čas, zatiahol speváčku do ríše Ďalekého Orientu, podporila obligátnym DVD nosičom s názvom The Sarah Brightman Special A Desert Fantasy, na ktorom sa prekvapujúco dosť úspešne popasovala s nedostatkom svojich videoklipov a pripravila pomerne zaujímavý video film. Spolu s koncertným turné po Európe, ktoré neobišlo ani našich západných susedov (pražská T-Mobile Aréna si prišla na svoje), vychrlila na trh aj "živák" Harem World Tour: Live From Las Vegas, ktorého video verziu naservírovala v podobe DVD o niekoľko týždňov neskôr pod názvom Live From Las Vegas (The Harem World Tour). Toto považujem za veľmi nešťastný krok a za zbytočné ťahanie peňazí z kapsy fanúšikov, ďaleko lepší spôsob vydať oba produkty ako boxset CD s DVD (ako to urobila napríklad jej menovkyňa Sarah McLachlan so svojim albumom Afterglow Live).
Nech sa už o Sarah Brightman rozpráva čokoľvek, pravda je taká, že keď som si DVD vložil do prehrávača a spustil jej koncert, pekných pár minút som nevedel odtrhnúť zrak od obrazovky a so zatajeným dychom som prežíval nádherné šteklenie v žalúdku. Emotívny zážitok je neopísateľný. Nie náhodou oslňuje jej skvelý spev publikum po celom svete. Osobne ma veľmi teší, že sa na disk dostala ojedinelá Dust In The Wind, Česi zase môžu byť hrdý na skladbu La Luna, ktorá je talianskou verziou Dvořákovej Měsíčku na nebi hlubokém.
U klasických skladieb je nutné zmieniť sa ešte o Pucciniho Nessun Dorma, kde spev Brightmanovej naozaj berie dych. Obdivovať sa dajú aj živé verzie rockových balád Who Wants To Live Forever od Queen a A Whiter Shade Of Pale od Procol Harum. Sarah Brightman svojrázne spája svety klasickej hudby a popu, čomu sa v rockovej hudbe hovorí crossover.
Je isté, že obsiahle menu vyvážene poskladané z pôvodného repertoáru, klasických árií, muzikálových čísiel a popových hitov je iba v čisto zvukovej podobe značne ochudobnené o pestrofarebné scénické stvárnenie a dojemnú emotívnu show. Nakoľko ale ide o snobské pozlátko či o cynické znásilňovanie hudobných aranžmán, to si musí každý rozhodnúť sám.
Sarah Brightman nepopierateľne spievať vie, otázkou zostáva, nakoľko to je naozaj spev a nakoľko vtieravé švitorenie, ktoré svojou jednotvárnosťou uberá originálom pompéznosť, eleganciu a pohodu. Priznajme, že pri sedemnástej alebo osemnástej skladbe toho už máme plné zuby, nepomáhajú ani tanečníci, doprovodná kapela, sláčiková sekcia, dve pódiá, ani vysúvateľná plošina, na ktorej sa vám videla príťažlivá Sarah zo začiatku tak skvostná.
Za trošku vykalkulované rátam aj druhé DVD, ktoré je výsledkom toho, že sa Sarah a jej štáb rozhodli zaradiť toľko bonusového materiálu, až sa im to nezmestilo na jedno DVD. Pritom ide, viac-menej, o hovorené dokumenty zo zákulisia, multiplayové zábery vybraných songov, fotogalériu z 500 (!) fotkami a Harem kvíz s cenami. Keď však vo finále zrátam všetky pluská a mínuská tohto výtvoru, vychádza mi jednoznačná prevaha tých skôr zmienených. Ukladajúc DVD do svojho archívu si jasne uvedomujem, že sa k tomuto nadpriemernému dielu už čoskoro vrátim znovu.

Vydavateľstvo: EMI Music (2004)
Celková dĺžka: 110 min./100 min.

Obsah diskov: